تغییر جهت در کارنامه بازیگری گرچه گاهی جواب می‌دهد و باعث اتفاقات مثبت و شیرین می‌شود، اما در برخی مواقع زمینه تکرار و افتادن به دام کلیشه‌ها را نیز فراهم می‌کند.
کد خبر: ۶۱۸۱۰۹
لطفا کمی ما را بترسانید!

یکی از دشواری‌های کار بازیگری همین است، این‌که اگر به مسیر همیشگی خود و قبول نقش‌های نزدیک و مشابه ادامه دهد، ممکن است به ورطه تکرار و درجا زدن بیفتد و اگر هرازگاهی هوس پذیرش نقشی متفاوت به سرش بزند، باید منتظر عقوبت و تاوان احتمالی آن هم باشد.

برخی بازیگران هم هستند که این تغییر مسیر به اصطلاح بر قامت آنها خوش می‌نشیند و همه نقش‌هایی که بعد از آن بازی می‌کنند، در همین حال و هوای جدید آنهاست. اینجا خطر دیگری این بازیگران را تهدید می‌کند که آن هم گرفتار شدن در کلیشه‌ای جدید است.

مثلا کسی فکر نمی‌کرد فتحعلی اویسی؛ بازیگری که زمانی با بازی در خشن‌ترین و منفی‌ترین نقش‌ها در فیلم و سریال‌های مختلف، لرزه بر اندام مخاطبان می‌انداخت، باعث خنده و انبساط خاطر تماشاگران شود. حالا کار به جایی رسیده که فیلم و سریال‌های کمدی ما بدون حضور فتحعلی اویسی نمی‌توانند امورات خود را بگذرانند.

این‌که چه شد ایلچی طغای «سربداران» و کلنل «ناخدا خورشید» به کیومرث کاووسی «بدون شرح» و اسدالله «مادرزن سلام» تبدیل شد، بحثی است جداگانه، اما این‌که چرا اویسی اصرار به بازی در نقش‌هایی کمدی و شبه‌کمدی دارد، جای بررسی دارد.

این تغییر مسیر در شیوه بازیگری این بازیگر کهنه‌کار فی‌نفسه بد نیست و اتفاقا از جنبه‌ای و در مقطعی چالش موفقیت‌آمیزی برای او بود.

«بدون شرح» دوران بازیگری اویسی را به قبل و بعد از این سریال تقسیم کرد. مقاطعی که هر کدام طعم‌های شیرین مخصوص خود را برای او داشتند، اما مثل این‌که خودش هم به دلایل واضحی از شیرینی نقش‌های شیرین دوره دوم کارنامه‌اش بیشتر خوشش می‌آید و لذت می‌برد.

خبر حضور فتحعلی اویسی در فیلم در دست تولید «خانه کنار دریا» به کارگردانی آرش معیریان که ملودرامی اجتماعی بر بستری حادثه‌ای و دلهره‌آور است، باعث کنجکاوی شد و امیدوار شدیم که اویسی این بار می‌خواهد از دست تیپ آشنای مستعمل دوران اخیرش برهد و با توجه به ژانر فیلم رجعتی درخشان به نقش‌آفرینی‌های گذشته‌اش داشته باشد، اما سیدمحسن وزیری، تهیه‌کننده فیلم آب پاکی را روی دستمان ریخت و درباره حضور او توضیح داد: با دعوت از آقای اویسی خواستیم زهر لحظات دلهره‌آور و نفسگیر کار را بگیریم و تعادل و تلطیفی در فضای قصه به وجود آوریم!

آقای اویسی عزیز از این‌که از جایی تصمیم گرفتید، دل ما را شاد کنید بسیار متشکریم، اما بدانید مدت‌هاست که دلمان برای حضور جدی و مقتدرانه شما در نقش‌هایی خشن و منفی تنگ شده است، لطفا کمی ما را بترسانید!

علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها