نمایندگان مجلس امروز طرح استفساریه ای که همه پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی را بدون اعلام نظر سازمان محیط زیست مکلف به پرداخت عوارض آلایندگی می کرد با اخطارهای مکرر قانون اساسی از دستور خارج کردند.
کد خبر: ۶۱۶۹۵۳
پالایشگاه های نفت مکلف به پرداخت عوارض آلایندگی نشدند

طرح یک فوریتی استفساریه شمول عوارض آلایندگی پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی موضوع تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی مطرح شد که پس از اخطارهای مکرر در خصوص مغایرت این طرح با قانون طرح مذکور از دستور خارج شد.

محمدرضا پورابراهیمی در اخطاری طبق اصل 112 قانون اساسی اظهار داشت: مجلس نمی تواند به مصوباتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته ورود کند و این کار مغایر اصل 112 قانون است.

نایب رئیس کمیته اقتصادی افزود: در مجمع مصوب شده است که پالایشگاه هایی که شورای عالی حفاظت محیط زیست آلاینده بودن آنها را تایید می کند مشمول پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی می شوند در حالی که در طرح استفساریه مذکور آمده است تمامی پالایشگاه ها و واحدهای پتروشیمی که آلایندگی تولید می کنند یا نمی کنند باید مشمول پرداخت عوارض یک درصد شوند.

براساس این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اخطار پورابراهیمی را وارد دانست.

در ادامه علیرضا محجوب نماینده مردم تهران نیز در بیان اخطاری طبق اصل سوم قانون اساسی گفت: در قانون آمده است که باید بین پالایشگاه ها و پتروشیمی هایی که درصدد رفع آلایندگی هستند با پالایشگاه های دیگر باید تفکیکی قائل شد در حالی که این موضوع در طرح مذکور دیده نشده است.

 لاریجانی رئیس جلسه این اخطار محجوب را نیز وارد دانست و گفت:به این طرح چند اشکال دارد؛ ما نمی توانیم در حال حاضر آن را بررسی کنیم.

وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: ما نمی توانیم با تفسیر، قانون را عوض کنیم اگر می خواهید قانون را تغییردهید باید طرح بیاورید، روح قانون می گوید کارخانجاتی که آلایندگی تولید می کنند باید یک درصد مالیات بدهند.

در نهایت لاریجانی با وارد دانست اخطار قانون اساسی این اخطار را به رای گذاشت که نمایندگان با 112 رای موافق، 39 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 213 رای این اخطار را وارد دانستند و طرح استفساریه شمول عوارض آلایندگی پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی موضوع تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده از دستور خارج شد.

در موضوع استفساریه این طرح آمده بود: آیا پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی فارغ از آلاینده بودن و یا نبودن ملزم به پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی هستند یا خیر؟

در پاسخ نیز آمده است : بله، پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی در هر حال مکلف به پرداخت عوارض آلایندگی هستند و تعلق و یا عدم تعلق عوارض آلایندگی به این واحدها نیازی به اعلام نظر سازمان محیط زیست ندارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها