نمایندگان با پیشنهاد حذف تخصیص رقم درآمدی حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای 12 ماه به ارقام هزینه ای مخالفت کردند.
کد خبر: ۶۱۰۹۸۴
مخالفت مجلس با حذف پرداخت درآمد هدفمندی، به مراکز بهداشتی و درمانی

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلام و در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال 92 کل کشور، قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد حذف تبصره 7 و ابقا قانون فعلی را مطرح کرد.

بر اساس این پیشنهاد، تبصره 7 شامل رقم درآمدی حاصل از اجرای قانون برای 12 ماه است و باید از ارقام هزینه ای به طور ماهانه تخصیص داده شده و هزینه شود و جابه جایی ردیف ممنوع می باشد.

قربانی در طرح این پیشنهاد، گفت: تبصره 7 بدین صورت بوده که رقم درآمدی حاصل از اجرای قانون برای 12 ماه است و باید از ارقام هزینه ای به طور ماهانه یک دوازدهم تخصیص داده شده و هزینه شود و جابه جایی ردیف ها ممنوع می باشد؛ اگر یک دوازدهم حذف شود در این صورت یا دولت هر ماه یک دوازدهم ها را  نپرداخته یا آخر سال عنوان می کند که اعتبار نداریم و مبلغ محدودی را می پردازد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: اگر این یک دوازدهم پرداخت نشود پول محصولات مصرفی، هزینه بیماران صعب العلاج، هزینه های بیمارستان و حتی هزینه غذای بیماران تامین نخواهد شد.

قربانی تاکید کرد: ما پیشنهاد داریم که یک دوازدهم به این تبصره اضافه شود چون در غیر این صورت بسیاری از بیمارستانها مجبورند از اعتبارات اختصاصی برای پرداخت این هزینه ها استفاده کنند که در این صورت با مشکل مواجه خواهند شد.

مهرداد لاهوتی در مخالفت با این پیشنهاد، عنوان کرد: به نظر می رسد آقای قربانی به طور دقیق این تبصره را مطالعه نکرده اند، در تبصره 2 اجرای هدفمندی یارانه ها دیده شده، اگر ما این تبصره را حذف کنیم باعث می شود که مجبور باشیم از اعتبارات مواردی دیگر حتی نان و برق و آب برای این هزینه ها پرداخت کنیم.

حسینعلی شهریاری در موافقت با این پیشنهاد، گفت: وقتی می خواهند به این صورت قانون را اصلاح کنند تمام بیمارستان ها دچار این مشکل می شود بنابراین با این تصمیم دولت، بیمارستان ها برای هزینه های خود دچار مشکل شده و تمام این هزینه ها بر دوش اعتبارات اختصاصی بیمارستان خواهد بود.

وی افزود: بیمارستان های دولتی در حال حاضر 6 هزار میلیارد کسری بودجه دارند، حداقل برای دانشگاههای علوم پزشکی استثنا قائل شوند که دولت تعهد دهد این قانون را درباره دانشگاههای علوم پزشکی انجام نخواهد داد.

غلامرضا کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در مخالفت با این پیشنهاد، عنوان کرد: بند 80/2 تا مبلغ 11 هزار و 200 میلیارد تومان برای هدفمند کردن یارانه ها از بودجه عمومی در نظر گرفته است.

وی افزود: در تبصره 2 گفتیم که این مبلغ یک دوازدهم ها از سوی دولت برداشته شود یعنی ماهانه کمتر از هزار میلیارد تومان می شود و در یک ماه از 31 هزار میلیارد تومان مابه التفاوت حامل های انرژی استفاده خواهد شد، ممکن است در یک ماه درآمد کم و در یک ماه درآمد بیشتر باشد ولی در این صورت دولت ممکن است گاهی مجبور شود خلاف قانون عمل کند، پس به این پیشنهاد رای ندهید.

پس از اتمام سخنان موافقان و مخالفان این پیشنهاد به رای گذاشته شد که با 97 رای موافق، 29 رای مخالف و 12 رای ممتنع از 195 نماینده حاضر در جلسه تصویب نشد.

رای گیری با اعتراض برخی نمایندگان مواجه شد که عنوان کردند ما رای موافق به این پیشنهاد دادیم اما رایمان ثبت نشد؛ بر اساس این اعتراض برخی نمایندگان، محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت دستور رای گیری مجدد را صادر کرد.

بر اساس رای گیری مجدد پیشنهاد حذف تبصره 7 ، این پیشنهاد با 89 رای موافق، 18 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 194 نماینده  حاضر در جلسه برای بار دوم تصویب نشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها