کد خبر: ۵۹۲۸۸۰
بی برنامگی ، آفت ورزش پایه ای ایران

برای گروه خبرنگارانی که به نانجینگ چین آمده بودند، نمره20 در بازی‌های آسیایی نوجوانان، معنی قبولی نداشت؛ بلکه رده بیستمی ورزش پایه‌ای قاره کهن، در حکم شکست بود. شاید استفاده از شکست در ورزش پایه‌ای، جایی که از رده سنی 14 تا 17 سال صحبت می‌شود درست نباشد، چون در این سال‌ها ورزش قهرمانی برای ورزشکاران رده‌های سنی نامناسب است، اما وقتی ابعاد دیگر کاروان ورزش ایران بررسی می‌شود، نتایج بدتری به دست می‌آید.

ورزش ایران که اساس آن را قهرمانی و نتیجه‌گرایی ساخته است، از کنار بیستمی نوجوانان در بازی‌های آسیایی نیز براحتی عبور می‌کند، همان‌گونه که تاکنون گوشش بدهکار شکست‌های قبلی نبوده و فقط سعی کرده است با موفقیت‌های مقطعی، سایر ضعف‌های خود را پنهان کند. 9 فدراسیون در نانجینگ با 78 ورزشکار پایین‌تر از بسیاری از تیم‌هایی که فکر مدال گرفتن توسط ورزشکاران آنها سخت بود، قرار گرفتند.

ورزش ایران برخلاف بیشتر کشورهای حاضر در نانجینگ، بازی‌ها را جدی نگرفت و از آنجا که روسای فدراسیون‌ها در یک‌سال گذشته سرگرم تغییرات اساسنامه کمیته ملی المپیک، خطر برکناری، تعلیق یا گرانی دلار بودند، نتوانستند روی سایر موارد تمرکز داشته باشند.

در واقع ترس از تغییرات در برخی فدراسیون‌ها آنها را به سمت نتیجه‌گرایی و پرکردن ویترین با کارهای روبنایی برده است. در شرایط کنونی، ورزش ایران لطمه می‌خورد و نوجوانان با همه قابلیت‌هایی که دارند به نسبت سایر رده‌های سنی در معرض آسیب‌های جدی ورزش قرار دارند، بیشتر از این بابت که کار پایه‌ای زمانبر است و اما مسئولان فدراسیون‌ها برای نمایش عملکرد خود، نتیجه را در تیم‌های بزرگسال دنبال می‌کنند.

کمیته ملی المپیک بودجه فدراسیون‌ها را برای بازی‌های آسیایی تامین می‌کند، اما به نظر می‌رسد این کمیته نتوانسته است بر آنچه از سوی فدراسیون‌ها طی یک‌سال اخیر مورد توجه قرار گرفته، نظارت دقیقی داشته باشد. بهرام افشارزاده، دبیر این کمیته در نانجینگ و در پی نتایج ضعیف ورزشکاران ایرانی به فکر برنامه‌ریزی بلندمدت فدراسیون‌ها برای این رده سنی افتاد. او اگر چه از عملکرد تعدادی از روسای آنها انتقاد کرد، اما به نظر می‌رسد چاره کار در سمت و سودهی، تعیین راهکار و طرح راهبردی با نظارت دقیق‌تر از سوی کمیته ملی المپیک باشد. این‌گونه می‌توان بازی‌های چهارسال آینده را به محلی برای درخشش استعدادهای نوجوان ایرانی تبدیل کرد.

فوتبال، منظم اما ناکام در گرفتن طلا

تیم فوتبال زیر 14 سال ایران در بازی‌های نانجینگ، یکی از بهترین و منظم‌ترین تیم‌های کاروان اعزامی ورزش ایران بود. برخی بازیکنان این تیم آینده بسیار خوبی دارند. نوجوانان ایران بازی‌ها را خوب شروع کردند و با درخشش در ادامه بازی‌ها، به فینال راه پیدا کردند. شکست در بازی پایانی برابر کره جنوبی از ارزش‌های تیم ایران کم نمی‌کند، اما تاوان این باخت از دست دادن طلای بازی‌ها بود. متاسفانه بی‌برنامگی فدراسیون در آماده‌سازی این تیم بویژه تدارکات و بدنسازی باعث ضعف در روزهای پایانی پسران فوتبالیست شد.

بسکتبال، سردرگم در بازی 3 نفره

تیم بسکتبال سه نفره ایران در بازی‌های 3 به 3 ، چهارم شد در حالی که می‌توانست یکی از سکوهای سه گانه را از آن خود کند. با وجود گرفتن مدال نقره دوره قبل و سابقه شرکت در بازی‌های 3 به 3 آسیا، بسکتبال ایران در سازماندهی نیروها در این نوع بازی‌ها همچنان سردرگم و بی‌برنامه است. بازیکنان ایرانی در رده‌های پایه تکنیک خوبی دارند و ویژگی‌های جسمانی منحصر به‌فرد آنها به نسبت بازیکنان سایر تیم‌های قاره کهن برنامه‌ریزی و سازماندهی مناسبی می‌طلبد تا مدال این بازی‌ها براحتی از دست نرود.

هندبال، ناکامی همچنان ادامه دارد

یکی دیگر از رشته‌های گروهی در دومین دوره بازی‌های آسیایی نوجوانان، هندبال بود که در جایگاه هفتم ایستاد و نتوانست انتظارات را برآورده کند. هندبال در ادامه ناکامی‌های متعدد در سال‌های اخیر با وجود شعارهایی در زمینه استعدادیابی و کار با تیم‌های پایه‌ای در بازی‌های نانجینگ نشان داد بین حرف تا عمل فاصله بسیار است. نحوه بازی‌های تیم نوجوانان هندبال به گونه‌ای بود که انگار دو دسته مربیان با افکار متفاوت، این تیم را هدایت می‌کنند.

جودو، گرفتار شتابزدگی

در جودو، ورزش ایران گرفتار شتابزدگی بود. ورزشکار دختر ایران در کمتر از 30 ثانیه به رقیب خود باخت و از دور رقابت‌ها حذف شد تا ثابت کند مربیان جودوی دختران، برنامه‌ای از قبل تعیین شده برای پیکار مبارز نوجوان خود نداشتند. در قسمت پسران اما یک برنز از جودو نصیب کاروان ورزش ایران شد. سهم رشته‌های انفرادی و مدال‌آوری همچون جودو در بازی‌هایی به مقیاس آسیایی به مراتب بیشتر است، بویژه در بخش دختران که مربیان باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

تکواندو، بازهم غفلت در قسمت دختران

تکواندوکار پسر ایرانی شرکت‌کننده در این بازی‌ها نقره گرفت، در شرایطی که حقش طلا بود. ایران و کره‌جنوبی قدرت‌های تکواندوی جهان هستند، بنابراین انتظار می‌رفت نمایندگان ایرانی در این بازی‌ها بتوانند روی شیاپ چانگ قدرت‌نمایی کنند. این تمرکز بالای ذهنی در رقابت برابر رقبا را شرکت‌کننده پسر ایرانی داشت، اما در قسمت دختران و در شرایطی که فقط یک برد می‌توانست دختر ایرانی را روی سکو بفرستد، دختر تکواندوکار ایران نتیجه را به رقیب خود واگذار کرد.

تیراندازی، هدف‌های گمشده

هر چند در این سال‌ها ورزش‌هایی مانند تیراندازی در ایران رشد فزاینده‌ای بویژه در قسمت خانم‌ها داشته‌اند، اما در نانجینگ تیم نوجوانان تیراندازی ایران با یک برنز به کار خود پایان داد.در این رقابت‌ها دست پسران از رسیدن به مدال کوتاه ماند. تیراندازی از جمله ورزش‌های مدال‌آور در بازی‌های آسیایی و المپیک‌هاست، بنابراین استعدادیابی همراه کار پایه‌ای در آن اهمیت فراوان دارد. سهولت در فراهم‌کردن تجهیزات این ورزش نیز باید به یک نوع ضرورت برای مسئولان ورزش ایران تبدیل شود.

تنیس روی میز، راضی به صعود

فدراسیون تنیس روی میز در این چند وقت مشکلات حاشیه‌ای زیادی داشت، اما با این حال در قسمت پسران بازی‌های آسیایی نوجوانان، یک ورزشکار این فدراسیون به یک هشتم پایانی راه یافت و در شرایطی که می‌توانست به دور یک‌چهارم صعود کند با شکست برابر رقیب هندی حذف شد. دیگر پسر ایرانی نیز در گروه سختی قرار گرفت و با بازی‌های آبرومند بازی‌ها را ترک کرد. این بچه‌ها به تاسی از حرف‌های مربیان خود به صعود تا مرحله یک هشتم راضی بودند و فکرش را نمی‌کردند به همین مرحله برسند.

شنا، به فکر رکورد ملی

شناگران ایرانی بعد از سپری کردن روزهای سخت با فدراسیونی که مدیریت آن مدام تغییر می‌کند به بازی‌های آسیایی رفتند تا دور از غوغای مدیریتی به فکر رکوردهای شخصی خود باشند. در این بین فقط یک شناگر موفق شد رکوردهای شخصی‌اش را جابه جا کند، اما در مجموع نتایج شناگران تاثیری به حال کاروان ورزش ایران نداشت. شنا در بازی‌های آسیایی اهمیت و جایگاه بالایی دارد، اما نمایندگان ما فقط به فکر رکورد شخصی خود بودند و این ذهنیتی است که از ذهن شناگران ایرانی باید خارج شود.

در شیرجه هم تنها شیرجه رو ایران تنها به فینال رسید، اما عنوانی به دست نیاورد.

دوومیدانی، آبروی کاروان ایران

رشته‌ای که ورزش ایران را در رده‌بندی نهایی پایین‌تر از بیستم نفرستاد، دوومیدانی بود. دوومیدانی ایران در نانجینگ، نیمی از مدال‌های کاروان ایران را به دست آورد. مدال نقره 400 متر با مانع، مدال نقره پرش ارتفاع، مدال نقره 1500 متر و مدال برنز دوی 800 متر ره‌آورد دوومیدانی کاران از نانجینگ بود. در قسمت دختران با توجه به توزیع مجموع مدال‌ها، ایران با بسیاری از رقبا فاصله دارد. در مجموع دوومیدانی کاران با کمبودهایی که در این رشته ورزشی وجود دارد، کارنامه قابل قبولی گرفتند.

مدال‌آوران ایران در نانجینگ چین

ایمان نیک اقبال (جودو ‌ـ‌ برنز)، مرضیه پرورش‌نیا (تیراندازی ـ نقره)، ابوالفضل یعقوبی (تکواندو ـ نقره)، عطا اسدی (1500 متر ـ نقره و 800 متر دوومیدانی ـ برنز)، جواد شوریابی (400 متر با مانع ـ نقره)، آرین زرع‌کانی (پرش طول ـ نقره ) و فوتبال (نقره).

محمد رضاپور‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها