معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

موسیقی مقاومت برای نسل جوان شوق ایجاد می‌کند

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:موسیقی مقاومت اساسا نوعی از موسیقی است که برای نسل جوان ما شوق و انرژی می‌کند و برای نسل گذشته هم یادآور خاطرات بسیار است.
کد خبر: ۵۸۸۱۳۴
موسیقی مقاومت برای نسل جوان شوق ایجاد می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد خبری جشنواره موسیقی مقاومت، مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره موسیقی مقاومت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره موسیقی مقاومت که در صحن حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد با ابراز خوشحالی از اینکه این جشنواره در چنین مکان مقدسی افتتاح می‌شود، نامه‌ای خطاب به امام خمینی(ره) قرائت کرد.  

در ابتدای این نامه آمده: اماما، مقتدای عشق، والا قله اسطوره‌های پایداری و استواری، ای تو تندیس غرور و عزت اسلام؛ سلام جمع ما بر تو، درود این هنرمندان پاک و بی‌ریا، بی‌ادعا، بر تو! اماما؛ به یاد داریم چون سرود شهید مطهر، علامه مطهری در پیشگاه‌تان اجرا شد، تنها اشک‌های غمّازتان از ناز رازتان سخن نگفت بلکه زبان‌تان نیز به تایید گرهی را گشود که کس را یارای باز کردن آن نبود؛ و فرمودید: این زیباترین و بهترین موسیقی است که تا الان شنیده‌ام و به همین صورت هم ادامه دهید، شما را حمایت می‌کنیم.  

در ادامه این نامه آمده: امروز به تایید همان حمایت، این جماعت با ره‌توشه شوق دیدار و دل‌واژه مقاومت، سرود ارادت را در این ساحت، طنین انداز گوش عالمیان می‌نمایند. اماما این نمایش مهارت نیست، این نیایش زیارت است! روح خدا! این نوای اشارت نیست، این دعای زیارت است! اماما فرزندانتان طلیعه همایش نوای مقاومت را از نور بی‌افول ذریه رسول طلب می‌کنند. مطلع غزل و بدایت این حکایت، همان حمایت و عنایت است و قول این جماعت در این ساحتِ آیت سیادت، قدم برداشتن در مسیر سعادت است.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نامه عنوان کرده: آنان که از مقاومت می‌خوانند به غیرت مداومت پایبندند وگرنه نوایی که از دل برنیاید کجا راه بر دلی بگشاید. چوبی خشک و پوستی خشک و سیمی بی‌انعطاف، این همه نرمش و طراوت را بی‌عشق خلق نمی‌کند. عشق به خوبی‌ها، ضمیر این حضور را به مرجع منظور رسانده است و هنرمندان و خنیاگران، رود سرود را به دریای الهام کشانده‌اند.  

در پایان این نامه می‌خوانیم: تو را ای آیت خوبی چنان باران، به دشت سینه دعوت می‌کنیم اکنون، که شاید سبزتر گردیم و در باغ نگاه ما، بروید لاله تا دشمن اگر شد خیره در چشمان‌مان، غیر از شهادت، جز شهامت، هیچ مفهومی نیابد اندر آن،  آمین ای یاران! شما ای نسل باران چون خمینی جاودان مانید!.

پس از قرائت این نامه، مسئولان و هنرمندان با ادای شاخه گل به حرم مطهر امام خمینی(ره) بار دیگر با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید بیعت کردند. پس از آن، بر سر مزار شهدای هنرمند حاضر شدند و با تقدیم شاخه گل بر مزار آنان، یاد آنان را گرامی داشتند.  

برنامه بعدی مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت، اجرای سرود مقاومت با شعر عبدالجبار کاکایی و آهنگسازی شهروز حقی توسط گروه اجرا شد.   

در ادامه این مراسم، حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این دوره برای نخستین بار شاهد حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم. امیدواریم این دوره نسبت به دوره‌های دیگر، متفاوت و بسیار پررنگ و پرانرژی‌تر برگزار شود. از نشانه‌های این متفاوت بودن اجرای گروه سرود نوجوان بود که دو قطعه بسیار زیبا را با مضمون مقاومت در مزار شهیدان عرصه اجرا کردند. با شنیدن این سرود احساس غرور ملی به ما دست می‌دهد.  

وی افزود: موسیقی مقاومت اساسا نوعی از موسیقی است که برای نسل جوان ما شوق و انرژی می‌کند و برای نسل گذشته هم یادآور خاطرات بسیار است. موسیقی مقاومت تلاشی است برای حفظ ارزش‌های دوره دفاع مقدس.  

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه اهالی موسیقی کشور تلاش بیشتری در عرصه موسیقی کشور داشته باشند، اظهار کرد: امیدواریم این نوع موسیقی کمرنگ نشود و این جشنواره در دوره‌های بعد با قدرت به کار خود ادامه دهد.  

شاه‌آبادی افزود: دائمی شدن شورای سیاستگذاری و دبیرخانه این جشنواره پایه‌گذار اقدامی است که در دولت دهم انجام شده و امیدواریم در دولت یازدهم نیز این عرصه و این کار ادامه داشته باشد.  

وی در ادامه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دوره مدیریت شما به بخش‌هایی از موسیقی توجه شد که مهجور مانده بودند. امیدواریم این راه و این روند همچنان در دولت یازدهم ادامه یابد و در سال‌های بعد این جشنواره در همین فضا و با اجرای گروه‌های سرودها افتتاح شود.  

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند برگزاری بین‌المللی جشنواره موسیقی مقاومت نیز تصریح کرد: این کار با سرمایه‌گذاری بیشتر و دعوت از کشورهای دیگر برای حضور در این جشنواره می‌تواند در دوره‌های بعد صورت بگیرد و به شکل بین‌المللی برگزار شود.  

پنجمین دوره جشنواره موسیقی مقاومت با حضور گروه‌های داخلی و خارجی، در سبک‌های مختلف موسیقایی از روز 23 تا 26 مردادماه برگزار می‌شود.  

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره موسیقی مقاومت به آدرس www.defencemusic.ir مراجعه کنند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها