بعد از پیروزی حسن روحانی با شعار دولت اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ،‌حال آنچه که این روزها از اهمیت بالایی برخوردارشده نحوه تعامل این دولت با مجلس اصولگرا است.
کد خبر: ۵۷۴۱۸۴
مجلس اصولگرا با دولت اعتدال چه خواهد کرد

از آنجایی که پیروزی رئیس جمهور منتخب مرهون ائتلاف دو طیف کارگزاران سازندگی با محوریت علی اکبر هاشمی رفسنجانی واصلاح طلبان با مرکزیت محمد خاتمی بود، گمانه زنی هایی وجود دارد که کابینه آینده چطور می‌تواند با دیدگاه قالب مجلس که اصولگرایی است همکاری تنگاتنگی داشته باشد.

اهمیت تعامل میان دو قوه از ابتدای کار به اندازه‌ای دارای اهمیت شده که از هم اکنون دو طرف، نمایندگانی را برای تعامل بیشتر بین دو قوه انتخاب کردند.

محمدباقر نوبخت به ‌نمایندگی از حجت‌الاسلام حسن روحانی و محمدرضا باهنر نایب رئیس‌ مجلس به ‌نمایندگی از علی لاریجانی از کسانی هستند که در ابتدای راه قصد دارند نحوه کار را مشخص کنند تا در طول مسیر، با کمترین تنش مواجه شوند.

دیدار علی لاریجانی با حسن روحانی با هدف اعلام آمادگی مجلس برای تعامل و تفاهم با دولت جدید این نشانه مثبت را نوید داد که قرار است برخلاف دوره گذشته ریاست جمهوری و خاطرات اختلافات دولت نهم و دهم با مجالس هفتم و هشتم و چالش های به وجود آمده،از حالا سنگ بنا؛تعامل، همکاری وحل مشکلات مردم باشد.

اما در فاصله دیدارها و گمانه زنی ها و سخن از همکاری های متقابل،برخی از نمایندگان، تعامل مثبت مجلس با دولت یازدهم را مشروط به داشتن کابینه‌ای مرزبندی شده با فتنه 88 و همچنین داشتن حساسیت دولت بر محور قانون و اصول نظام عنوان کردند و اظهار امیدواری کردند که با توجه به شخصیت حقوقدان رئیس جمهور منتخب، وی در چارچوب قانون با مجلس و سایر قوا تعامل نماید که در این صورت از حمایت های بی شائبه مجلس هم برخوردار خواهد شد.

مجلس با اعتدال مشکلی ندارد

حسین سبحانی نیا عضو هیأت رئیسه مجلس و فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت درگفت وگو با جام آنلاین، نقطه تعامل مجلس با دولت آینده را حل مشکلات مردم در داخل و عرصه بین الملل دانست و گفت:دولت آینده باید در همه عرصه‌هایی که هم اکنون بوجود آمده در جهت منافع نظام و ملت حرکت کند و این نقطه تعاملی است که می‌تواند تحریم ها و مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به اینکه تعامل دو قوه، رهبری ،انقلاب ،اسلام و مصالح کلی نظام است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است افزود: تا زمانی مجلس همکاری لازم را با دولت دارد که آنها نیز شعارشان بر اعتدال واستفاده از ظرفیت های انقلاب باشد.

نماینده نیشابور گفت:اعتدال یعنی پرهیز از هر گونه افراط و تفریط ؛براین اساس نباید از نیروهای تند هردو جناح استفاده شود،البته احساس می‌کنم دکتر روحانی با توجه به شعار خود از نیروهای با تجربه هر دو جناح استفاده خواهد کرد.

وی تأکید کرد:مجلس اصولگرا با نیروهایی که در چارچوب نظام عمل کنند خط قرمزی ندارد، چون معتقد به استفاده از نیروهای ارزشمندی است که پیشرفت کشور را اصل می‌دانند.

سبحانی نیا یاد آور شد که مردم با خط کشی ها تصنعی کاری ندارند و تنها حل مشکلات خود را خواستار هستند.

مجلس سهم خواهی نمی کند

نصرالله پژمان فر دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز گفت:مهمترین مسایل و خطوط قرمز بین دولت و مجلس را قانون مشخص کرده است.

نماینده مشهد افزود: آنچه مسلم است هیچ دولتی بدون همکاری مجلس نتوانسته به جلو برود و مجلس هم برای رسیدن به مقاصد خود باید تعامل سازنده‌ای با دولت داشته باشد.

وی تأکید کرد:باید دو طرف اعتماد جدی در نصب افراد و تیمی که قرار است بر مسند کار قرار گیرد داشته و در این میان رویکرد سهم خواهی از یکدیگر بسیار غلط است.

پژمان فر در مورد نظر مجلس اصولگرا در بکار گیری نیروهایی خارج از این طیف در دولت آینده گفت: مجلس بر روی کسانی که امتحان خود را به بدی پس داده اند و مردم را نگران کردند نظر مثبتی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه چنین اظهار نظری نقطه اختلاف دو قوه خواهد بود گفت: کسانی که نمی‌توانند  وظایف قانونی را به درستی انجام دهند ضررهایی را به جامعه تحمیل می‌کنند که باید از حالا جلوی آن گرفته شود لذا مجلس در این قضیه خواهد ایستاد اما اگر اعتدال گرایی و تأمین خواسته های رهبری اصول کار باشد مجلس با افتخار همکاری خواهد کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: دولت باید نشان دهد که می خواهد اهداف بلند انقلاب اسلامی را انجام دهد و عبور از اهداف انقلاب که در دولت سازندگی و اصلاحات  انجام شد،مد نظر ندارد.

وی درباره نحوه چیدن نیروها در دولت یازدهم نیز گفت:اگر از نیروهای معتدل استفاده نشود قطعاً مجلس مقاومت خواهد کرد.

عدول از اصول نقطه قرمز تعامل

علی اصغر زارعی عضو جبهه پایداری نیز در مورد تعامل مجلس اصولگرا با دولت اعتدال گفت:دکتر روحانی حل مشکلات مردم و مسایل اقتصادی ،منطقه و بین الملل را از مهمترین برنامه‌های خود اعلام کرده است که تحقق این وعده‌ها با رویکرد اعتدال می‌تواند نقطه تعامل دولت و مجلس باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: خطوط قرمز دو قوه ، عدول از اصول و افزایش اختلافات بین مجلس و دولت و ایجاد فضای غیر تفاهمی بین آنان است، لذا ما فکر می‌کنیم کسانی باید در دولت خدمت کنند که ویژگی اعتدال را داشته باشند و از حاشیه‌های سیاسی دور باشند.

وی با اشاره به اینکه تأکید مجلس بر تعامل با دولت آینده است خاطرنشان کرد:البته رئیس جمهور هم باید دولتی تشکیل دهد که شعارهای داده شده را با همکاری مجلس مرتفع کند.

زارعی گفت: به هنگام همکاری دو قوه ، بحث سهم خواهی اصلاح طلبی یا اصولگرایی نباید مطرح باشد تا انتظارات مردم از دولت جامه عمل بپوشد.

مبانی اعتقادی اصل است

مجتبی رحماندوست عضو فراکسیون اصولگرایان نیز با اشاره به این که دولتی که روی کار می‌آید جمع کننده نیروهای اصلاح طلب و اصولگرا است گفت: این دولت اعلام کرده که اعتدال گرا است و در اولین پیامش تأکید کرده که از نیروهای توانمند هر دو طیف استفاده خواهد کرد.

وی گفت: براساس مبانی اعتقادی ما،گرایش به طیف ها اصل نیست بلکه اصولی مانند خدا، پیغمبر و کشور در اولویت قرار دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود: گرایش به طیف‌های سیاسی،تاکتیک کار است نه اصل عملکرد در کشور، بنابراین باید همه عقاید در کنار هم برای پشبرد کشور کمر همت را ببندند.

نماینده تهران افزود:کسانی نمی‌توانند اعتدال گرا باشند که مسایل سیاسی برایشان از اهمیت برخوردار باشد تا اصول اعتقادی، لذا باتوجه به عملکرد آقای روحانی که از ابتدای انقلاب در نظام حضور داشته است و چارچوب های نظام را می‌داند ابهامی در این زمینه وجود ندارد.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها