137 سال پیش در روز 25 ژوئن سال 1876 میلادی سوار نظام آمریکا به فرماندهی ژنرال کاستر در لیتل بیگ هورن از سرخ‌پوستان سیو شکست سختی خورد و همه افراد آن در این جنگ که به جنگ لیتل بیگ هورن مشهور شد، کشته شدند.
کد خبر: ۵۷۴۱۰۲
شکست سوار نظام آمریکا از سرخ پوستان سیو

به گزارش جام جم آنلاین، چند سال پیش از وقوع این جنگ دولت آمریکا به سرخ‌پوستان قول داده بود تا زمانی که «درختان رشد می‌کنند و آب ها جاری هستند» مراتع به سرخ‌پوستان تعلق خواهد داشت.

اما در اواخر سال های دهه 1860 میلادی و پس از پایان جنگ های انفصال آمریکا ، دولت تحت فشار محافل با نفوذ سرمایه داری بخش بزرگی از سرزمین ها و مراتع سرخ‌پوستان را به شرکت های راه آهن واگذار کرد.

سرخ‌پوستان دست به شورش زدند و ژنرال های آمریکایی شرمن و شریدان بی رحمانه شورش های سرخ‌پوستان را سرکوب کردند.

چند سال بعد ، در سال 1875 میلادی با کشف طلا در منطقه بلاک هیلز در ایالت داکوتای جنوبی که متعلق به سرخ‌پوستان قبایل سیو و شایان بود ، سیل جویندگان طلا به این منطقه سرازیر شد و درگیری هایی میان آنها و سرخ‌پوستان درگرفت.

ژنرال جرج آرمسترانگ کاستر مأمور سرکوب سرخ‌پوستان شد. او چند سال قبل از این در سال 1868 میلادی به دستور ژنرال شریدان به یک اردوگاه قبیله شایان در حاشیه رودخانه واشیتا حمله کرده بود.

جنگجویان قبیله شایان به دلیل فصل شکار بوفالو در اردوگاه حضور نداشتند.



با این حال کاستر به اردوگاه حمله کرد و بیش از 50 زن و کودک سرخ‌پوست را بی رحمانه قتل عام کرد. پس از این واقعه ، کاستر لقب «قاتل سرخ‌پوستان» را یافت.

در سال 1875 که کاستر مأمور سرکوب شورش سرخ‌پوستان شد ، او با بلندپروازی قصد داشت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند.

به همین دلیل ، کاستر می خواست به هر قیمتی به یک موفقیت نظامی دست یابد.

ژنرال کاستر در رأس یک واحد سوار نظام شامل 285 سرباز و چند عراده توپ تصمیم گرفت بار دیگر یک اردوگاه سرخ‌پوستان را نابود کند.

اما کاستر این بار به آرزویش نرسید. او در کنار رودخانه لیتل بیگ هورن در ایالت مونتانا در شمال غرب آمریکا در کمینگاهی که سیتینگ بول ، رئیس قبایل سیو برای او تدارک دیده بود ، افتاد.

افراد سوار نظام کاستر علی رغم داشتن سلاحهای مدرن آن روزگار و توپخانه از سرخ‌پوستان سیو به سختی شکست خوردند و همه آنها بدون استثنا کشته شدند.

تنها موجود زنده در سوار نظام آمریکا یک اسب به نام کومانچی بود که تا پایان عمرش در سال 1891 میلادی از خدمت در سوار نظام معاف شده و مورد مراقبت قرار گرفت.



پس از این جنگ ارتش آمریکا هزاران سرباز را برای جنگ با سرخ‌پوستان سیو اعزام کرد و سرانجام قبایل سیو شکست خورده و سیتینگ بول به کانادا گریخت.

جنگ های ارتش آمریکا با قبایل مختلف سرخ‌پوست ادامه داشت تا این که 10 سال بعد از جنگ لیتل بیگ هورن سرانجام با شکست جرونیمو ، رئیس قبایل آپاچی در ایالت نیومکزیکو ، این جنگ ها خاتمه یافتند.



در روز 25 ژوئن سال 1876 میلادی در لیتل بیگ هورن سوار نظام مغرور آمریکا مجهز به انواع سلاحهای مدرن آن روزگار و توپخانه در نبرد با سرخ‌پوستان سیو در هم شکسته شد و ژنرال جرج آرمسترانگ کاستر ملقب به قاتل سرخ‌پوستان تقاص بی رحمی های خود را با جانش پس داد.بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها