لزوم راهبردی و عملیاتی کردن فرهنگ مهدویت از مهمترین محورهای بیانیه نهمین همایش دکترین مهدویت بود.
کد خبر: ۵۷۳۷۳۸
لزوم راهبردی و عملیاتی کردن فرهنگ مهدویت

به گزارش واحد مرکزی خبر، در بخشی از این بیانیه که حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی دبیر این همایش آن را قرائت کرد، آمده است: در این همایش تلاش شد تا با طرح مساله تربیت مهدوی مباحث نظری به عرصه عملی کشانده شود و با تدوین راهکارها و راهبردها الگوهای تربیتی مورد گفت و گو قرار گیرد.

در ادامه این بیانیه افزوده شده است: این همایش شاید بتواند آغازی بر این راه باشد و ذهن عده ای از اندیشمندان را به خود جلب کند تا به دنبال طرح الگوهای اخلاقی و تربیتی باشد که در آن فکر، احساس و رفتار مسلمانان مبتنی بر باور به مساله مهدویت باشد به طوری که مسلمانان و دینداران بتوانند در عصر ما که دوره غیبت است، راهکارهایی را بیابند که در آنها اعتقاد به مهدویت محوریت داشته باشد.

در بخش دیگری از این بیانیه، توجه به اندیشه های پنهان مانده مهدویت و تأثیر آن بر تربیت مهدوی، عملی کردن مباحث دکترین مهدویت به عرصه راهبردی و کاربردی و گردآوری اندیشمندان جهان، منجی باوران و مهدی پژوهان و گفت و گو درباره کارکرد مهدویت در عرصه تربیت دینی از جمله دستاوردهای نهمین همایش دکترین مهدویت بیان شده است.

برخی از پیشنهادات بیانیه پایانی این همایش نیز به این شرح است:

1: حوزه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی به تبیین بیشتر این آموزه بالنده کلیدی بپردازند و رویکردهای کلامی حدیثی تاریخی، سیاسی، تربیتی، اخلاقی و راهبردی آن را مورد واکاوی قرار دهند و همانگونه که در حوزه های علمیه سطح سه و چهار ارشد و دکترای این رشته تأسیس شده است در مقاطع عالی و مراکز دانشگاهی نیز چنین شود.

2: سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و تربیتی مجالی را فراهم کنند تا پژوهشگران برگزیده که توانستند راهبردهای واقعی و محیط پایه را در تحقیقات خود به دست آوردند در معرض بهره برداری و مباحثه خبرگی با نخبگان و دست اندرکاران سازمان های مسوول قرار گیرند و زمینه انتقال داده های علمی و دانشی را در محیط بررسی فراهم سازند.

3: سازمان های مسوول در تقویت نقش مربیان در سطوح گوناگون جامعه، زمینه مناسبی را برای افزایش سطح مهارت های ترتیبی و اجتماعی در مادران و خانواده های جوان و نوپای اسلامی فراهم و مسوولان و دست اندرکاران قوای مقننه و مجریه به نقش جایگاه تربیت دینی و مهدوی خانواده های مسلمانان فراهم و مهارتهای به روز شده را تأمین کنند.

4: از دستگاه های مسوول در فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست داریم که الگوی مرجع تربیتی در جامعه را به مثابه الگوی برگزیده در قالب معرفی شاخص هایی برجسته ساز، مشخص و سازمان مربوط در این گزینش را مکلف کنند تا با برجسته سازی سالانه این الگو چهره هایی ماندگار و قابل رجوع را معرفی کنند.

تشکیل دبیرخانه کنفرانس دائم متشکل از نمایندگان ادیان مختلف که معتقد به یک منجی جهانی هستند برای دستیابی به امت واحده جهانی از دیگر پیشنهادات در این همایش بود.

همچنین دبیر این همایش موضوع دهمین همایش دکتریت مهدویت را در سال آینده اخلاق زمینه ساز و راهبردها و راهکارهای آن اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها