مدیریت فرهنگی و هنری بخصوص در بخش موسیقی و برگزاری کنسرت از نوعی بلاتکلیفی رنج می‌برد که نمونه بارز آن را در برخی ناهماهنگی‌ها و لغو برنامه‌ها و اجراهای هنری می‌توان مشاهده کرد.
کد خبر: ۵۷۳۰۸۳
پای امضای خودمان بایستیم

بهترین راهکار معضل لغو کنسرت‌ها را می‌توان این‌گونه ارئه کرد، مسئولان باید ضمانت اجرایی امضای خود را به عهده گیرند تا اگر اتفاقی در استانی رخ می‌دهد، علت لغو کنسرت را جویا شده و به نوعی از حقانیت خود و امضای خود دفاع کنند. اگر از جانب قانون به کسی حق امضایی داده می‌شود، پس وی دارای وجاهت قانونی است که می‌تواند امضا داشته باشد.

اکنون باید پرسید اگر امضای شخصی وجاهت قانونی ندارد و کنسرت برخلاف دستورالعمل مسئول یا مسئولان لغو می‌شود پس چرا به او حق امضا داده می‌شود؟ پس باید گفت که این امضا جایگاه قانونی خود را از دست می‌دهد. مجوز قانونی، طبق قانون اساسی در اختیار یک مرجع است و هر شخصی که مسئولیت امضا را به عهده می‌گیرد، باید ضامن اجرای امضای خودش باشد.

اکنون موسیقی نیازمند یک قدرت است، قدرتی که بتواند با مدیریت از حقانیت فرهنگ و هنر و ذائقه اصیل مردم دفاع کند. بخش موسیقی نیازمند توجه و پشتوانه و حمایت بیشتری در بخش کنسرت و اجرای برنامه‌هاست. یک مدیر باید تمام جوانب این امر را بپذیرد و قبل از آن‌که نامه‌ای را به امضا برساند، تمام احتمالات را بسنجد، زیرا هیچ توجیهی بعد از آن قابل قبول نیست و نه هنرمند قانع می‌شود، نه مسئولان و نه مردمی که مخاطب اصلی موسیقی هستند.

تمام این موارد دست به دست یکدیگر داده‌اند تا نوعی بی نظمی و بلاتکلیفی بر جامعه موسیقی امروز حاکم و باعث دلخوری و دلسردی و گوشه‌نشینی هنرمندان شود. تاکنون علت و دلیل مشخصی برای اغلب لغو کنسرت‌ها ذکر نشده و اگر کنسرتی از طرف استانداری، اداره ارشاد، فرمانداری، شورای شهر و مدیرکل استان‌ها لغو شود به کلیت آن استان تعمیم داده می‌شود.

مگر نه این‌که استانداری و دفاتر موسیقی در شهرستان‌ها باید از وزارت ارشاد و تصمیم‌های آن پیروی کنند، اگر قرار باشد هر کسی طبق نظرات خود عمل کند، پس جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد کجاست؟ اگر هر شهری و هر اداره‌ای برای خود مستقل عمل کند، موسیقی بیش از پیش دچار از هم​گسیختگی می‌شود. هنر و موسیقی می‌تواند در خدمت وحدت باشد و دسیسه کشورهای همسایه را که به اصطلاح با نام «تهاجم فرهنگی» مطرح می‌شود، دفع کند.

به همین دلیل امروز بیش از گذشته باید اجراهای موسیقی در شهرستان‌ها را تقویت کنیم.درباره کنسرت‌های پاپ دلایلی مانند استفاده از سیستم نور و صدای متفاوت و نوعی هیجان قوی که ایجاد می‌کند و شادی در برخی شهرهای کوچک غیرمتعارف باشد، لغو می‌شود، اما کنسرت‌های سنتی و ریشه‌دار چرا؟ در این کنسرت‌ها، اشعار و موسیقی‌های سنتی باعث اتحاد فرهنگی و انقلابی می‌شود. در سال‌های اخیر، موسیقی به اثبات رسانده که چه‌ اندازه به دین، مذهب و انقلاب خدمت کرده و وجوه مثبت و سودآور آن به نسبت وجوه منفی بیشتر است، پس با رعایت تمام نکات گفته شده امیدوارم دیگر شاهد لغو کنسرت‌های سنتی در کشور نباشیم.

رضا مهدوی‌‌ - رئیس سابق مرکز موسیقی حوزه هنری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها