«ترکش‌های قلم» کتابی است که طرح‌هایی از هشت سال دفاع مقدس را شامل می‌شود. طرح‌های این کتاب را سیدایمان نوری‌نجفی کشیده و در 120 صفحه توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده و عبدالمجید حسینی‌راد هم بر آن مقدمه نوشته است.
کد خبر: ۵۶۸۰۱۱
طرح‌هایی از دفاع مقدس

سید ایمان نوری‌نجفی درباره این کتاب می‌گوید: از گذشته، به طراحی علاقه بسیار داشته‌ام. اگرچه در هنرستان هنرهای تجسمی نقاشی خوانده‌ام، اما تا آنجا که به یاد دارم، جز چند تابلوی انگشت شمار، نقاشی نکرده و کمتر از رنگ استفاده کرده‌ام؛ ولی بسیار طراحی می‌کردم.

او ادامه می‌دهد: کتاب ترکش‌های قلم مجموعه‌ای است از طرح‌ها و اسکیس‌هایی که اغلب در اوقات فراغت دوران خدمتم انجام دادم. خدا را شاکرم که در دوران خدمتم فرصتی فراهم شد تا به‌جای سرگرم شدن به امور مرسوم دیگر، در پاره‌ای از اوقاتم مشغول طراحی باشم. از این‌رو از مسئولان نظام وظیفه کشور درخواست می‌کنم به این نکته دقت و توجه بیشتر داشته باشند که از افراد با گرایش‌ها و تخصص‌های گوناگون هرچه بهتر بهره گرفته شود، بخصوص در حوزه هنرهای تجسمی.

عبدالمجید حسینی‌راد، دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز در مقدمه این کتاب نوشته است: کتاب حاضر، با ترکش‌های قلم آقای نوری‌نجفی، ما را به فضای ادبیات بصری دوران دفاع مقدس پرتاب می‌کند.

در صفحات این مجموعه، گویی با هاشورها و خط‌ها و لکه‌های مرکب، بار دیگر از پشت خاکریزهای جبهه‌های جنوب و غرب کشور کنجکاوانه لحظات روزمره زندگی شجاعانه رزمندگان را مرور می‌کنیم.

اما تنها سنگرها، خاکریزها، انفجارها و رزمندگان پشت تیربارها نیستند که در فضای تصویری طرح‌ها و یادداشت‌های قلمی طراح دیده می‌شوند، بلکه گستره‌ای وسیع از تصاویری که صحنه‌های مختلف مرتبط با رخدادهای سال‌های دفاع مقدس را رقم زده‌ است در این کتاب دیده می‌شود. ترکش‌های قلم به بسیاری از فضاهای فراموش شده آن سال‌ها اصابت کرده و از هرجا که توانسته تصویری فراهم آورده است تا زخم‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی آن روزها را قلمی کرده باشد.

به نظر می‌آید هدف هنرمند تصویرگر این بوده که از پس سال‌ها، چشم‌های عادت کرده ما به جذبه‌های تصویری تبلیغات تجاری و شوهای ماهواره‌ای و تابلوهای رنگارنگ موسسات اقتصادی را بار دیگر به تماشای رمل‌های داغ جنوب و خاکریزهای زیر تیر و خمپاره و قایق‌های شناور در نیزارهای هورالهویزه و جزایر مجنون فراخواند.

تصاویر کتاب، با خطوطی قوی و منسجم بدون هیچ توضیح و عنوان خاصی، مخاطب را در سنگرها زیر آتش می‌برد تا جدال تاریخی خیر و شر و حق و باطل را در طرح‌های گویا و گاه ناتمام آن روزها ببیند.

حسینی‌راد در ادامه می‌نویسد: به نظر می‌آید جذابیت طرح‌های این مجموعه عمدتا مربوط به تکنیک خلق کردنشان با استفاده از آب مرکب، قلم فلزی و به‌کارگیری قلم ماژیک برای ایجاد تاش‌های یکدستِ سیاه و خطوط اکسپرسیو قوی و تأثیرگذار است بنابراین تصویرگر نیازی به افزودن شرحی بر نقاشی‌ها و خلق فضاهای نوتر و خلاقانه‌تر برای ایجاد لطافت‌ها و ظرافت‌های معنوی فراتر از ظواهر بصری ندیده است. واقعیت این است که عکس‌های گرفته شده از جنگ تحمیلی نیز عموما بدون توضیحات منتشر شده است، چرا که در عکس‌های جنگ، هر توضیحی افزون بر آنچه در آنها دیده می‌شود زائد می‌نماید و از بار احساس قوی و مفاهیمی که از آنها خوانده می‌شود می‌کاهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها