کتاب «تیتر‌نویسی» تالیف مجید رضائیان بتازگی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به چاپ رسیده است تا در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان رشته روزنامه‌نگاری قرارگیرد.
کد خبر: ۵۶۳۶۰۹
همه آنچه درباره «تیتر» می‌خواهید بدانید

در این کتاب نویسنده که خود سه دهه تجربه در عرصه روزنامه‌نگاری و دو دهه تجربه سردبیری نشریات مختلف را پشت سر گذاشته است، تلاش کرده تیتر‌های مطبوعات و رسانه‌های داخلی را در قسمت‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهد و در پایان هر فصل با قرار دادن پرسش و تمرین، علاقه‌ مندان، ‌روزنامه‌نگاران و دانشجویان این رشته را با تیتر‌نویسی آشنا می‌کند.

از جمله سرفصل‌های این کتاب می‌توان به تیترشناسی پیش از تیتر‌نویسی، ساختار تیتر، اطلاعات، پیام و کارکردهای تیتر، ویژگی تیتر، مکمل‌های تیتر، تکنیک‌های تیتر‌نویسی، انواع تیتر، جایگاه تیتر در انواع و سبک‌های روزنامه‌نگاری، موسیقی در تیتر، تفاوت تیترهای چاپی و اینترنتی، تیتر و صفحه‌آرایی اشاره کرد.

در فصل هفتم این کتاب نویسنده به تکنیک‌های تیتر‌نویسی می‌پردازد و آن را در 13 اصل خلاصه می‌کند که شامل تیتر‌های هم‌آوا، استعاره، کنایه، جناس، استقبال شعری و ضرب‌المثل، واژه‌گزینی مطلوب ، ‌منفی، کلیشه‌ای،‌ اصطلاحات عامیانه و خطابی می‌شود.

نویسنده در این فصل با بیان مثال‌هایی درباره موارد استفاده از این‌گونه تیتر‌ها توضیح می‌دهد. همچنین در این فصل از کتاب درباره این‌که چه زمان‌هایی مجاز هستیم تیتر را از متن و چه زمان از لید انتخاب کنیم اشاره‌های آموزنده جالبی دارد.

در فصل هشتم این کتاب نیز در باره انواع یازده‌گانه تیتر و کارکردهای آن توضیح داده می‌شود. در فصل دیگری از این کتاب به موضوع روزنامه‌نگاری آزادی‌گرا پرداخته می‌شود و آن را به چهار نوع روزنامه‌نگاری عینی،‌ تشریحی، عمقی و تحقیقی تقسیم می‌کند که محور کلیدی در همه این چهار نوع به «خط واقعیت» بازمی‌گردد.

از نقاط قوت این کتاب پرداختن به تیتر در فضای مجازی است که در فصل 12 این کتاب نویسنده به تفاوت تیترهای چاپی و اینترنتی می‌پردازد و ویژگی و محدودیت تیتر‌زنی در این دو فضا را تشریح می‌کند.

همچنین در فصل‌هایی از این کتاب به موضوع فونت تیتر و تیتر و صفحه‌آرایی پرداخته می‌شود و در ​باره انتخاب فونت و همچنین صفحه‌آرایی و نقش چیدمان تیتر و رابطه تیتر با زبان رنگ‌ها توضیحاتی ارائه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها