شکی نیست برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در کشوری که تعداد کتابفروشی‌های آن کمتر از تعداد ناشران است، نعمت بزرگی است و نویدی برای آنان که اهل مطالعه کتاب هستند.
کد خبر: ۵۶۰۹۴۷
از تماشا تا تأمل

عرضه بیش از 400 هزار عنوان کتاب توسط حدود 4000 ناشر داخلی و خارجی از 78 کشور فرصتی گرانبها برای رشد علمی و مطالعاتی افراد جامعه محسوب می‌شود، اما چه خوب است اگر:

اول: سازوکار نظارتی دقیقی طراحی شود که کتاب‌های ارائه شده نسبت به سال گذشته تازه و نو باشد تا با قیمت مناسب به علاقه مندان ارائه شود.

برای کشوری که سرانه مطالعه چندان امیدوارکننده‌ای ندارد و شمارگان چاپ کتاب و روزنامه پایین است در حالی که یک روزنامه در کشور ژاپن بیش از 20 میلیون تیراژ دارد، طبیعی است که باید فرصتی فراهم کرد تا این میل خفته به سبب گرانی کتاب و عوامل دیگر عقب رانده نشود.

دوم: برای ترویج فرهنگ مطالعه و جریان‌سازی در افکار عمومی به ده روز برگزاری نمایشگاه کتاب بسنده نکنیم. بر متولیان فرهنگی جامعه از ناشران، مولفان، مترجمان و نویسندگان در جراید تا مسئولان نظام آموزشی و برنامه ریزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر نهادهای ریز و درشت فرهنگی جامعه است که در طول سال به صورت مستقیم و غیرمستقیم به طور هدفمند و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین تبلیغاتی این عادت بسیار پسندیده و نیک را به جامعه تزریق کنند.

افزایش ناشران شهرستانی موجب خرسندی است، اما چه خوب بود اگر مسئولان فرهنگی هر استان این فرصت را در می‌یافتند و برای رشد کمی و کیفی این ناشران برنامه‌ریزی می‌کردند.

بی‌تردید برپایی مستمر و متناوب نمایشگاه‌های بزرگ و با محتوا در هر استان یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت این گروه ناشران است.

سوم: با توجه به سرعت و تولید اطلاعات و دانش که اینک در جهان محور قدرت معنا می‌شود برای ما زیبنده نیست که در بخش کتاب‌های خارجی هنوز عرضه کننده کتاب‌های قدیمی آنها با قیمتی گران باشیم.

چهارم: اگر ما می‌خواهیم کتاب را به جمع خانواده‌ها ببریم و توده مردم را با آن درگیر کنیم، راهش تنها این نیست که هر ساله با برپایی یک نمایشگاه کتاب بزرگ در عرض ده روز، محلی برای تفریح و گردش و گذران اوقات آنانی درست کنیم که در طول سال از کتاب دور هستند و طبعا حاضر نیستند برای آنچه با آن بیگانه‌اند هزینه کنند.

بهتر است که با برپایی پراکنده و متعدد و مستمر این گونه نمایشگاه در طول سال بویژه در اختیار گذاشتن بن‌های تخفیف برای دانش‌آموزان و دانشجویان و اهالی قلم، کتاب‌ها را به خانه ببریم نه خانواده‌ها را برای تماشای کتاب.

رجبعلی سالاریان - مدیر امور نمایشگاه‌های کتاب استانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها