با وجود تصویب برگزاری لیگ برتر با حضور 16 تیم، هنوز شک و تردیدهای زیادی نسبت به عملی‌شدن این طرح وجود دارد که این شرایط به دلیل اعتراض گسترده بسیاری از مربیان و نمایندگان باشگاه‌ها به وجود آمد. بحث کم و زیاد شدن تعداد تیم‌های لیگ برتری قدمتی به اندازه سال‌های برگزار شده (12 سال) این لیگ دارد، در واقع از همان نخستین دوره لیگ برتر زمزمه‌هایی برای زیاد‌‌کردن تعداد تیم‌ها وجود داشت، اما در همه این سال‌ها مشخص نشد بالاخره برگزاری لیگ با تعداد تیم‌های کمتر بهتر است یا لیگ با تعداد تیم‌های بیشتر. نظرها و عقاید اهالی فوتبال هرگز با یکدیگر واحد و هماهنگ نبوده که بتوان در این باره اظهار نظر صریحی داشت. بسیاری بر این باورند که با توجه به امکانات محدود سخت‌افزاری فوتبال ایران، لیگ هر چقدر با تعداد تیم‌های کمتری برگزار شود بهتر است و در مقابل بسیاری دیگر بر این عقیده هستند که با محدود‌شدن تیم‌های حاضر در لیگ برتر، فرصت‌سوزی‌های زیادی به وجود می‌آید و بازیکنان جوان و مستعد فرصت این‌که خود را در فوتبال ایران نشان بدهند، نخواهند داشت. اما در مقابل همه این اظهارنظرها فقط یک دلیل لیگ برتر را در دوره سیزدهم برگزاری خود کم‌حجم‌تر می‌کند و آن هم چیزی نیست جز تیم ملی که در کوران رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی قرار دارد.
کد خبر: ۵۵۹۳۳۶
کشمکش 12 ساله برای کمیت لیگ برتر

زرینچه: اصل را رها کرده‌ایم

در حالی که بسیاری اعتقاد دارند 16 تیمی‌شدن لیگ یک تصمیم شتابزده و عجولانه است، اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بر این عقیده‌اند این طرح از سال‌ها پیش مورد بررسی قرار گرفته بود و کاری کاملا کارشناسانه است، موضوعی که حیدر بهاروند یکی از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال چندی پیش به آن اشاره کرد.

در واقع وقتی در سال 80 نخستین دوره لیگ برتر باشگاه‌های کشور راه‌اندازی شد زمزمه‌هایی مبنی بر 12 تیمی‌‌کردن این لیگ به گوش می‌رسید، این زمزمه‌ها در سال‌های بعد جدی‌تر شد و پس از آن رنگ و بوی عملی‌شدن به خود گرفت. جواد زرینچه دیگر پیشکسوت استقلال نیز در این باره گفت: به نظر من همه این بحث و جدل‌ها بر سر تعداد تیم‌های حاضر در لیگ هیچ فایده‌ای ندارد.

همه لیگ را با تعداد تیم‌های بیشتری می‌خواهند و مخالفان این موضوع باید به این نتیجه برسند که لیگ با تعداد تیم‌های کمتر هیچ کمکی به فوتبال نخواهد کرد.

زرینچه یادآور شد: البته در این شکی وجود ندارد که تعدادی از تیم‌های حاضر در لیگ برتر امکانات و استحقاق حضور در لیگ برتر را ندارند، اما حضور این تیم‌ها در لیگ حداقل منفعتی که دارد این است که مانع سرگردانی تعداد زیادی از بازیکنان و دیده نشدن برخی از استعدادهای تازه معرفی شده به فوتبال ایران می‌شود.

اعتقاد دارم از همان ابتدا هم بحث بر سر این موضوع که چه تعداد تیم در لیگ حضور داشته باشند اشتباه بود، چون در فوتبال ایران با توجه به همه مشکلات ریز و درشت، این بحث‌ها از ریشه غلط است. به نظر می‌آید ما در بسیاری مواقع اصل را رها و فرع را می‌چسبیم!

ابراهیمی: لیگ 16 تیمی پاسخگوی ظرفیت‌های فوتبالی نیست

اولین برنامه‌های جدی برای تغییر در تعداد تیم‌های لیگ برتری از سال 84 آغاز شد و سرانجام در لیگ هفتم به مرحله اجرا رسید، یعنی وقتی لیگ به جای 16 تیم با حضور 18 تیم برگزار شد. در لیگ نهم دوباره بحث تغییر در تعداد تیم‌های شرکت‌کننده به وجود آمد، اما این بار محوریت این بحث بر خلاف دفعه قبل به کم‌‌کردن تعداد تیم‌ها اختصاص داشت. از آنجا که برنامه مدونی برای اجرای آن طرح وجود نداشت بحثی پیرامون آن به وجود نیامد و این طرح به بایگانی سپرده شد، اما قرار گرفتن تیم ملی فوتبال در حساس‌ترین شرایط موجود در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی دوباره این طرح را فعال کرد و اکنون نیز تا آستانه عملی‌شدن پیش رفته است. ناصر ابراهیمی، پیشکسوت پرسپولیس و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» اظهار کرد: زمانی که بحث 16 تیمی شدن لیگ پیش آمد من اولین کسی بودم که نسبت به این موضوع اعتراض کردم و هنوز هم روی حرف خودم هستم. دلیل مخالفت من پیش از هر چیزی به این دلیل بود که فدراسیون به کرش خیلی بها می‌داد و فقط برای رضایت او می‌خواست لیگ را 16 تیمی کنند.

وی افزود: فدراسیون نشین‌ها کاملا این موضوع را از یاد برده‌اند که کرش در فوتبال ما فقط یک رهگذر است و امروز و فردا می‌رود. کرش حتی نمی‌داند سرخس یا ماکو کجاست، او مسلما از موقعیت جغرافیایی زاهدان هم خبر ندارد و با این اوصاف در حالی که کوچک‌ترین اطلاعی درباره گستردگی کشور ما ندارد خیلی راحت درباره کم شدن تعداد تیم‌های لیگ برتری نظر می‌دهد. ابراهیمی در ادامه گفت: ما کشور پهناوری داریم که از استعداد‌های فوتبالی زیادی برخوردار است. با این شرایط مسلما لیگ 16 تیمی پاسخگوی ظرفیت‌های موجود در کشور نخواهد بود و حتی باعث می‌شود صدها بازیکن درجه یک و مستعد بیرون خط مانده و فرصتی برای ارائه توانایی‌هایشان نداشته باشند.

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران یادآور شد: کم‌‌کردن تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر کاملا با شعار‌های وزارت ورزش و جوانان که رشد و تعالی جوانان این کشور را در دستور کار خود دارد در تضاد است. وقتی تهران چند نماینده در لیگ برتر دارد یا تبریز از فصل آینده سه تیم لیگ برتری در رقابت‌ها خواهد داشت معنایش این است که ظرفیت فوتبال ما خیلی بیشتر از یک لیگ 16 تیمی است. لیگ 16 تیمی به فوتبال ما که همین الان هم خیلی مشکل دار است ضربه شدیدی می‌زند. علاوه بر فرصت‌سوزی بزرگی که در فوتبال ایران به وجود می‌آید بیش از 700 بازیکن موقعیت مناسب خود را در فوتبال ایران از دست می‌دهند و حتی بیکار می‌شوند.

مربی اسبق پرسپولیس گفت: از کفاشیان که فوتبالی نیست هیچ انتظاری نداریم، اما تاج و بقیه فدراسیونی‌ها چرا از هیچ‌کس مشاوره نگرفتند و بدون مشورت چنین تصمیمی گرفتند. همه تصمیم‌هایی که در فدراسیون پشت میزها و بدون توجه به نظرات کارشناسان گرفته می‌شود حاصلی برای فوتبال ایران ندارد.

احمدزاده: هرچقدر بحث کنیم کمتر به نتیجه می‌رسیم

محمد احمدزاده، سرمربی تیم ملوان بندر انزلی نیز گفت: به نظر می‌رسد هر چقدر درباره یک موضوع بیشتر بحث کنیم کمتر نتیجه می‌گیریم. این وسط هیچ‌کس مقصر نیست، آنها که مخالف کم‌‌کردن تعداد تیم‌های لیگ برتری هستند و اتفاقا خود من هم جزو آنها هستم، دلایلی برای خود دارند که کاملا قابل قبول است. آنها هم که موافق کم شدن تیم‌ها هستند باز هم دلایل خود را برای این موضوع دارند که آنها هم قابل قبول است. طبیعی است آرای مخالف و موافق را نمی‌توان کنار هم قرار داد چون هر کدام سمت و سوی خود را دارند، اما در این میان تنها کاری که می‌توان کرد این است که شرایطی به وجود آورد تا هر دو طرف راضی باشند. من به 18 تیمی ماندن لیگ اصرار دارم، چون 16 تیمی‌‌کردن کوچک‌ترین نفعی برای تیم ملی نخواهد داشت. اصلا لیگ 18 تیمی در مقایسه با لیگ 16 تیمی چقدر می‌خواهد وقت و انرژی تیم ملی را بگیرد که حالا به این دلیل می‌خواهند لیگ را 16 تیمی کنند تا تیم ملی فرصت بیشتری برای در اختیار داشتن بازیکنانش داشته باشد؟ همه بر این عقیده اتفاق نظر دارند که 16 تیمی‌‌کردن لیگ کاملا غیرکارشناسانه است و تحقیق جامعی در ارتباط با آن صورت نگرفته است.

فریبا: بسیاری از باشگاه‌ها امکانات سخت‌افزاری ندارند

از همان سال 1380 که نخستین دوره لیگ برتر باشگاه‌های کشور برگزار شد صحبت از افزایش و کاهش تعداد تیم‌های لیگ‌ها برتری وجود داشت. در طول تاریخ 12 لیگ برتر هیچ‌گاه نظر واحد و فراگیری درباره تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ وجود نداشته است به این ترتیب که عده‌ای مخالف کاهش تعداد تیم‌ها و عده‌ای موافق آن بودند. بهتاش فریبا، مربی سابق استقلال و کارشناس فوتبال با بیان این‌که بحث پیرامون کاهش یا افزایش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ حداقل در 12 سال اخیر به جایی نرسیده است به جام‌جم گفت: در واقع تفاوت چندانی بین لیگ 18 تیمی و لیگ 16 تیمی وجود ندارد و به نظر من انجام چهار بازی بیشتر یا کمتر باعث نمی‌شود اتفاق جدیدی در فوتبال ایران بیفتد. در تمام این سال‌ها ما به بیراهه رفته‌ایم و بحث بر سر افزایش و کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر کاملا بی‌فایده بوده است. آنچه امروز اهمیت دارد به تیم ملی برمی‌گردد.

فریبا عنوان کرد: به ماهیت این موضوع که چه تعداد تیم در لیگ برتر باشند کاری نداریم، اما مهم این است که تیم ملی فرصت کافی برای در اختیار داشتن بازیکنانش را داشته باشد. اگر فقط به دلیل موقعیت تیم ملی به موضوع نگاه کنیم آن‌گاه تفکر حرفه‌ای خواهیم داشت. هر چند میان برگزاری لیگ 18 تیمی و 16 تیمی تفاوتی قائل نیستم، اما با در نظر گرفتن امکانات سخت‌افزاری فوتبال ایران باید بگویم همان بهتر که این لیگ با تعداد تیم‌های کمتری برگزار شود. هر آنچه در لیگ 18 تیمی برگزار می‌شود در لیگ 16، 14 یا حتی 12 تیمی هم می‌گنجد.

فریبا یادآور شد: برخی از شهرهایی که در لیگ برتر نماینده دارند امکانات سخت‌افزاری‌شان آنچنان ضعیف است که حتی برای برگزاری لیگ نیمه‌حرفه‌ای هم مناسب نیست، چه برسد به لیگ برتر. این شهرها نه هتل دارند، نه زمین مناسب و نه حتی ظرفیت مناسب فوتبالی در حد و اندازه‌های لیگ برتر. به نظر من شرایط حاکم بر فوتبال ایران واضح‌تر از آن است که بخواهیم درباره تعداد تیم‌های لیگ برتری بحث و جدل کنیم، چون نگاهی اجمالی به این شرایط خود پاسخگوی همه چیز است.

هیلدا حسینی‌خواه‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها