کد خبر: ۵۵۹۳۲۰
جنب و جوش در طبقه دوم بیمارستان

 

قصه مجموعه اکشن و درام «حادثه» که از شبکه چهار سیما در حال پخش است، در یک بیمارستان اتفاق می‌افتد. حادثه یک کار پرطرفدار از رسانه تلویزیون انگلستان است که بی‌بی‌سی آن را تولید کرده است. تحلیلگران تلویزیونی می‌گویند حادثه، اولین مجموعه بیمارستانی تلویزیونی در سراسر جهان است که بیشترین تعداد اپیزود را داشته و طولانی‌ترین زمان پخش را به خود اختصاص داده است. تا به حال بیش از 580 قسمت از سریال حادثه پخش شده و هنوز هم نمایش موفقیت‌آمیز آن از شبکه‌های مختلف تلویزیونی انگلستان و دیگر کشورهای بزرگ جهان ادامه دارد. این درام پرتنش خانوادگی و اجتماعی، اولین‌بار در سال 2004 روی آنتن رفت و از آن زمان تاکنون، 27 فصل آن تهیه و تولید شده است.

جری بروک، خالق و تهیه‌کننده اصلی حادثه است. او قصه و شخصیت‌های مختلف مجموعه خود را با همکاری پل اوفوین خلق کرد. با آن که فصل اول حادثه در سال 2004 به نمایش درآمد، اما زمان پخش مجموعه به سال 1986 برمی‌گردد. بخش مهمی از شخصیت‌های قصه حادثه در این سال در یک مجموعه تلویزیونی دیگر به تماشاگران معرفی شد​.

قصه مجموعه حادثه در یک شهر خیالی و یک بیمارستان خیالی به نام هالبی‌سیتی اتفاق می‌افتد. تمرکز اصلی مجموعه روی کارمندان (از دکترهای عالی‌رتبه گرفته تا پرستاران و کارگران جزء)‌ و بیمارانی است که در هر قسمت آن وارد محدوده بیمارستان می‌شوند. شخصیت‌های شاغل در بیمارستان افرادی هستند که در تمام اپیزودهای مجموعه حضور و بازی دارند، اما شخصیت‌هایی که در نقش بیماران بیمارستان ظاهر می‌شوند، بازیگران و شخصیت‌های مهمان آن هستند که در بیش از یک یا دو اپیزود بازی و حضور ندارند. بخش اصلی قصه حادثه در اتاق و بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان رخ می‌دهد که بیماران بدحال را به آنجا می‌‌آورند. افرادی که تصادف‌های شدید کرده یا در منزل خود با یک مشکل بزرگ و پیچیده پزشکی روبه‌رو شده‌اند، کسانی هستند که سر از این بخش در‌می‌آورند و ماجراهای مختلف قصه را شکل می‌دهند.

خود سازندگان حادثه هم اذعان می‌کنند قصه این مجموعه از دل قصه یک مجموعه موفق دیگر تلویزیونی به نام «هالبی‌سیتی» سربرآورده است. این مجموعه که لقب خواهرخوانده حادثه را دارد،‌ سال 1999 پخش شد و ماجراهایش در همان محل و لوکیشن‌هایی اتفاق می‌افتد که قصه حادثه به عنوان مکان اصلی رخدادهای خود انتخاب کرده است. اگر قصه هالبی سیتی در طبقه اول این بیمارستان اتفاق می‌افتاد، ماجراهای حادثه در طبقه بالایی آن رخ می‌دهد! در عالم مجموعه‌سازی، بندرت اتفاق می‌افتد که یک کار تلویزیونی تبدیل به دو بخش مجزا، متفاوت و مستقل شود، اما تهیه‌کنندگان حادثه این کار را انجام دادند و البته در کار خود با موفقیت زیادی هم روبه‌رو شدند. قصه مجموعه در کنار نمایش فعالیت‌های اجتماعی و کاری شخصیت‌های اصلی خود، هر چند وقت یک‌بار سری هم به منزل و زندگی شخصی و خانوادگی آنها می‌زند. با این کار، هم لوکیشن مجموعه با کمی تغییر روبه‌رو می‌شود و هم قصه اپیزودهای مختلف آن شکل و حال و هوای تازه‌ای پیدا می‌کند. در عین حال،‌ تماشاگران هم با شخصیت‌های مهم و اصلی حادثه‌ آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

درک تامپسون، بازیگر اصلی مجموعه است که در تمام این سال‌ها در تمام قسمت‌های آن بازی داشته است. یان بیسدال، سوزان پارکر و میکائیل فر از دیگر بازیگران مهم مجموعه به حساب می‌آیند. تهیه‌کنندگان حادثه به دلیل استقبال بالای تماشاگران از آن تصمیم گرفتند هرچند وقت یک‌بار یکی از بازیگران مطرح سینما را به عنوان بازیگر مهمان دعوت به همکاری کنند. این بازیگران ـ که البته تعدادشان اندک است ـ در تعدادی از اپیزودهای مجموعه در نقش بیمار یا همراه بیمار بازی کردند. جالب این که این اپیزودها ازجمله موفق‌ترین و پربیننده‌ترین قسمت‌های حادثه به حساب می‌آیند. ازجمله بازیگران مشهوری که با مجموعه به عنوان بازیگر مهمان همکاری داشته و نقش‌های کوتاهی در آن بازی کرده‌اند، می‌توان به اورلاندو بلوم (بازیگر مجموعه فیلم «دزدان دریایی کارائیب»)، ایوان مکگرگور (بازیگر «جنگ‌های ستاره‌ای»)، کیت وینسلت و میمی درایور اشاره کرد. نبود بازیگران مطرح آمریکایی در این مجموعه به این دلیل است که حادثه در شهر لندن فیلمبرداری می‌شود. تهیه‌کنندگان مجموعه در گفت‌وگویی اعلام کردند بسیار مایل بوده و هستند که هر ماه یک بازیگر مطرح را به عنوان هنرمند مهمان در یکی از اپیزودهای خود داشته باشند. آنهابی میلی بسیاری از این گروه از بازیگران را عامل اصلی تحقق نیافتن این موضوع می‌دانند.

در طول سال‌های گذشته، پخش حادثه بدون سر و صدا و جنجال هم نبوده است. فصل اول مجموعه جنجال سیاسی بزرگی به راه انداخت و انتقادهایی که در رابطه با وضع عمومی بیمارستان‌ها و نوع سرویس‌دهی آنها مطرح شد، دولت وقت انگلستان را با دردسر و مشکل زیادی روبه‌رو کرد. در عین حال، گروهی از پزشکان و پرستاران هم به برخی از اپیزودهای مختلف حادثه اعتراض کردند و گفتند چهره و فعالیت‌های اجتماعی آنها تحریف شده و به شکل بدی به نمایش گذاشته شده است، اما با وجود تمام این جر و بحث‌های تند و تیز، فصل دوم آن تولید شد. تهیه‌کنندگان مجموعه گفتند فیلمنامه فصل دوم آماده بوده و قراردادهای همکاری هم با بازیگران و عوامل اصلی تولید بسته شده است. آنها با عنایت به استقبال بالای تماشاگران، دومین فصل حادثه را جلوی دوربین بردند. بسیاری از تحلیلگران هنری در آن زمان گفتند پس از نمایش فصل دوم، پخش آن متوقف خواهد شد، اما با گذشت 20 سال از زمان شروع پخش حادثه، معلوم شد این تحلیل غلط است و پخش آن همچنان با موفقیت ادامه دارد.

منتقدان تلویزیونی می‌گویند لحن انتقادی فیلمنامه یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن است و تولیدکنندگان حادثه بدون توجه به بحث‌های سیاسی و اجتماعی، این لحن مردم و تماشاچی‌پسند را در دل فیلمنامه خود حفظ کردند. البته برخی از رسانه‌های گروهی اعلام کردند به دنبال جنجال‌های سیاسی، تهیه‌کنندگان مجموعه بدون این‌که به صورت رسمی اعلام کنند، از لحن تند و تیز و انتقادی آن در فصل‌های بعدی کاسته‌اند.

IMDB/ مترجم :کیکاووس زیاری

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها