اعلام زمان اکران عمومی یک فیلم سینمایی فقط 24ساعت قبل از روی پرده رفتن به صاحبانش، در سینمای ایران کم‌کم دارد به یک شیوه عادی تبدیل می‌شود. پدیده‌ای که شاید در هیچ جای جهان نتوان مشابه‌اش را یافت.
کد خبر: ۵۵۸۹۲۱
آخرین ضربه به «ملکه»

سینماگران باید یا به تعویق اکران چند ساله فیلم هایشان عادت کنند یا به اکران ناگهانی‌شان خو بگیرند، چون روش و انتخاب فیلم‌های روی پرده از قانون روشنی تبعیت نمی‌کند و اگر آنها تن به اکران نابهنگام ندهند، معلوم نیست تا کی باید در صف طولانی اکران بمانند.

با این شیوه سینماگر مجبور به انتخاب گزینه‌هایی است که هر کدام به شکست در اکران و جذب نشدن مخاطب منجر می‌شود؛ زیرا اکران ناگهانی بالطبع بدون تبلیغ و اطلاع‌رسانی انجام می‌گیرد و تماشاگر عادی سینما هم بی‌خبر از اکران آن است.

فیلم سینمایی «ملکه» ساخته محمدباشه آهنگر که اتفاقا فیلم دفاع مقدسی و ارزشی هم محسوب می‌شود، نمونه بارز این بی‌قانونی اکران است. اثری که دو سال پیش ساخته شد، یک بار اکران عمومی‌اش به تعویق افتاد، ولی یکباره در برنامه اکران سینماها قرار گرفت و از امروز به روی پرده سینماها رفته است.

باشه آهنگر اکران ناگهانی «ملکه» را آخرین ضربه‌ای خواند که به فیلم زده شده است. این کارگردان که بهت‌زده از اکران بی‌برنامه فیلمش است، می‌گوید در این فاصله فرصتی برای تبلیغات ندارد و با این شیوه است که دوستان ادعای خودشان را مبنی بر کم فروش بودن فیلم‌های دفاع مقدسی ثابت می‌کنند.

هر چند «ملکه» تنها فیلمی نیست که دچار بی‌برنامگی شده است، ولی سرنوشتش هماهنگ با شعاری نیست که مدیران در حمایت از سینمای دفاع مقدس سر می‌دهند.

در ساختار کنونی اکران آنچه مشهود است بلاتکلیفی فیلم‌ها و متضرر شدن سینماگران در قالب هر ژانر و تفکری است.

امیدواریم دست‌کم در سال 92 دیگر شاهد این بی‌برنامگی‌ها در سینمای ایران نباشیم، چرا که این موضوع بیشترین صدمه را به بدنه سینما و چرخه تولید وارد می‌کند.

آزاده کریمی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها