پپ از چهارشنبه استارت می زند؛

200 خبرنگار در نشست خبری گواردیولا

شاید گواردیولا بایرن را قهرمان جهان کند

هاشمیان: آلمان ها تمام دنیا را شوکه کردند

مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران و تیم بایرن‌مونیخ آلمان گفت: بایرن از بارسلونا نترسید و به آن احترام نگذاشت و موفق شد.
کد خبر: ۵۵۷۳۸۳
هاشمیان: آلمان ها تمام دنیا را شوکه کردند

وحید هاشمیان که در سال‌های 2004 و 2005 عضو تیم بایرن‌مونیخ آلمان بود و اکنون نیز در دسته پنجم فوتبال آلمان مشغول مربیگری است، بعد از پیروزی خیره کننده 4 بر صفر بایرن برابر بارسلونا، گفت‌وگویی درمورد این دیدار و شرایط امروز فوتبال بایرن‌مونیخ به شرح زیر انجام داد:

*ارزیابی شما از پیروزی 4 بر صفر بایرن‌مونیخ برابر بارسلونا چیست؟

بایرن‌ همیشه در آلمان و فوتبال دنیا یک تیم قدرتمند و باثبات بوده است. در گذشته هم چند بار در نیمه نهایی و حتی فینال لیگ قهرمانان اروپا حاضر شده که البته شکست خورده است. در این فصل بایرن یک تیم متفاوت است که روند صعودی‌اش را تا انتهای فصل حفظ کرده است. در حالیکه تیم‌هایی مثل فرانکفورت و حتی دورتموند در این فصل دچار نزول‌هایی شدند. اما بایرن حرکت رو به رشد خود را همچنان ادامه داد. یکی دیگر از دلایل خوب بودن بایرن در این فصل داشتن بازیکنان خوب روی نیمکت است. ممکن است یک تیم 11 بازیکن خوب داشته باشد اما با مصدومیت و محرومیت برخی از آنها دچار مشکل شود. اما بایرن‌مونیخ این مشکل را نداشت و بازیکنان روی نیمکت هم بسیار خوب بودند. گومز بازی می‌کرد، گل می‌زد. پیزارو هم در زمین بود گلزنی می‌کرد که این نشان دهنده یک تیم خوب است.

*نقش کادر فنی در این موفقیت چقدر است؟

هاینکس یک مربی فوق‌العاده با تجربه است که می‌داند تیم را چطور اداره کند. داشتن این همه ستاره در یک تیم و نشاندن آنها روی نیمکت کار سختی است که این مربی این کار را به خوبی انجام داد. ضمن اینکه من معتقدم ماتیاس سامر نقش پررنگی در بایرن‌مونیخ دارد. مشاوره‌های او و ایده‌هایی که می‌دهد به بایرن کمک می‌کند. البته نباید از نقش فن‌گال در بایرن غافل شد تاثیرات خوب تاکتیکی این مربی همچنان در بایرن دیده می‌شود و او را می‌توان بنیانگذار بایرن‌مونیخ امروز دانست.

*دیدار دو تیم بارسا و بایرن را از نظر تاکتیکی چطور دیدید؟

فضا و زمان در فوتبال بسیار مهم است و تیمی که بتواند پاس‌های ریز و زیاد بدهد موفق است. بایرن‌مونیخ فضا و زمان را از بارسا گرفت و این تیم را تحت فشار گذاشت و به بازیکنان بارسا اجازه بازی‌سازی نداد زیرا فضا را از آنها گرفته بود. بایرن بدون ترس و بدون احترام به بارسا بازی کرد. در فوتبال وقتی از حریف بترسی ممکن است عقب بنشینی اما بایرن از بارسا نترسید و حمله کرد و این مسئله باعث شوکه شدن بارسا شد. بارسلونایی که همه تیم‌ها از آن می‌ترسند.

*می‌توان گفت فصل تیکی‌تاکای بارسلونا در فوتبال امروز دنیا به پایان رسیده است؟

فوتبال همواره در حال پیشرفت است. مثلا زمانی لیبرو داشتیم و سپس دفاع خطی. اکنون نیز فوتبال در حال تغییر است و آنالیز حریفان برای مقابله با حریف نقش پررنگی در فوتبال بازی می‌کند. تیمی موفق است که بتواند همواره عمل داشته باشد نه آنکه به دنبال عکس‌العمل باشد. بایرن‌مونیخ بر خلاف گذشته بارسا را وادار به عکس‌العمل کرد و ابتکار عمل دست بایرن بود. اگر اشتباه نکنم در دیدار آلمان و ایتالیا پیرلو توانست نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی ایتالیا ایفا کند اما در دیدار بایرن و یوونتوس، بایرنی‌ها پیرلو را از جریان بازی خارج کردند و حتی باعث شدند پاس اشتباه گل را او بدهد. این نشان دهنده نقش آنالیز در فوتبال امروز است. در فوتبال دنیا زمانی ایتالیا و زمانی دیگر فرانسه حرف اول را می‌زدند و شاید اکنون دوره اسپانیا هم در فوتبال دنیا تمام شده است. دوره‌ای که همه از اسپانیا الگوبرداری کردند.

 

 

*تفاوت بایرن‌مونیخ امروز با زمانی که شما در آن بازی می‌کردید در چیست؟

بایرن همیشه به دنبال موفقیت بوده و هست و می‌خواهد در فوتبال به ویژه آلمان به دنبال پیروزی باشد. بایرن یکی دو بازی را برد اما خوب بازی نکرد. با این حال مسئولانش از این مسئله شاکی شدند. زیرا آنها می‌خواهند همواره خوب باشند. بایرن‌مونیخ یک سیستم منظم مالی و باشگاه‌داری دارد و همیشه به دنبال نتیجه گرفتن است.

زمانی که من در بایرن بودم آن تیم بیشتر متکی به خلاقیت‌های فردی بود. اما اکنون ساختار تیم مهم است و تمام بازیکنان در برد و موفقیت تیم نقش دارند و این تیم است که نتیجه را مشخص می‌کند. در واقع در بایرن امروز ستاره‌گرایی تبدیل به تاکتیک محوری شده است و بازیکنان در خدمت تیم و موفقیت این تیم هستند.

*در همین بایرن هم شاهد جذب بازیکنان ستاره‌ای از دورتموند مثل گوتسه هستیم، این مسئله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر اشتباه نکنم گوتسه 20 ساله است و بایرن اکنون به دنبال آینده‌نگری است. ریبری و روبن پا به سن گذاشته‌اند و گوآردیولا به دنبال بازیکنانی است که ظریف بازی می‌کنند. قطعا گوتسه با نظر گوآردیولا جذب شده است. هرچند حضور در بایرن‌مونیخ هیچ گارانتی برای بازیکن نیست و گوتسه که در دورتموند نیمکت‌نشین است شاید در بایرن موفق شود و شاید هم موفقیتی کسب نکند. اما حضور در بایرن برای این بازیکن خوب است.

*اولی هوینس مدیر باشگاه بایرن فرار مالیاتی انجام داد، نظر شما در این باره چیست؟

هوینس را می‌شناسم. شخصیت بسیار خوبی دارد. او به پیشرفت فوتبال آلمان و بایرن‌مونیخ و پیشرفت اقتصادی فوتبال کمک کرد. در آلمان هم طبق قانون همه باید مالیات بدهند و واقعیت آن است که از رفتار هوینس تعجب کردم. با این حال هوینس آدم خوبی است.

*با توجه به برد 4 بر صفر بایرن مقابل بارسا می‌توان این تیم را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا دانست؟

اصلا چنین چیزی نیست. ممکن است یک روز بایرن بتواند 4 گل به بارسا بزند ولی روز دیگر روز این تیم نباشد. ولی اگر بایرن روند صعودی‌اش را همچنان طی کند، موفق خواهد شد. اگر یادتان باشد بارسا 2 گل از میلان خورد و همه فکر می‌کردند بارسا دیگر حذف شده است. اما بارسا توانست میلان را حذف کند و به این مرحله برسد. امیدوارم این اتفاق برای بایرن نیفتد و این تیم بتواند موفق شود.

*با توجه به قهرمانی‌های بایرن در لیگ و جام حذفی آلمان و همچنین احتمال قهرمانی در اروپا آیا می‌توان گفت گوآردیولا در بایرن چیزی برای به دست آوردن ندارد و فقط چیزهایی برای باختن خواهد داشت؟

شاید گوآردیولا بایرن را قهرمان جهان کند. اگر یادتان باشد لورکوزن زمانی شانس قهرمانی در لیگ، جام حذفی و قهرمانان اروپا را داشت. اما در یک هفته همه چیز را از دست داد هرچند بایرن‌مونیخ گوآردیولا را برای برنامه‌ریزی طولانی و سازمان‌دهی این باشگاه آورده است. البته نتیجه‌گیری هم در کنار آن مهم است. برنامه‌ریزی برای تیم‌های پایه با نظر گوآردیولا انجام خواهد شد و می‌خواهند سیستم بارسا را در بایرن مونیخ اجرا کنند. در واقع گوآردیولا برای سازندگی و برنامه‌ریزی طولانی مدت به بایرن‌مونیخ آمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها