مرگ در دنیای مشاهیر اگرچه ماهیتا متفاوت با دنیای انسان‌های معمولی نیست، اما از حیث حواشی و بازتاب‌ها، همیشه با آنچه همه ما از مرگ و سوگواری در ذهن داریم، متفاوت است.
کد خبر: ۵۵۵۸۵۴
مرگ چهره‌ها در آن سوی مرزها

در پرونده مربوط به مرگ ناگهانی چهره‌ها بد ندیدیم به چند مرگ غیرمنتظره در میان مشاهیر غیرایرانی بپردازیم، در باکس‌های مقابل تنها به چند مورد از این دست پرداخته‌ایم، البته بی‌تردید افراد دیگری نیز می‌توانند جزو این فهرست باشند.

هیث لجر

مرگ ستاره هالیوودی استرالیایی‌ها در آمریکا بر اثر مسمومیت دارویی، موجی از اندوه و نگرانی در میان دوستداران سینما به وجود آورد.لجر متولد آوریل 1979 در شهر پرث استرالیا بود و ژانویه 2008 در اوج شهرت و در حالی که 28 سال داشت، در مرگی ناگهانی چشم از جهان فروبست.

ورود لجر به دنیای سینما از حضور در برنامه‌های تلویزیونی در استرالیا آغاز شد. هنوز 20 سالش نشده بود که برای پیگیری رویاهایش روانه هالیوود شد.

او تا قبل از مرگ در 19 فیلم هالیوودی حضور یافت که نقش‌آفرینی او در سه فیلم کوهستان بروک‌بک، آب‌نبات و شوالیه تاریکی مورد توجه خاص قرار گرفت و برای او چند جایزه معتبر به ارمغان آورد.

پس از مرگ لجر بود که اعلام شد او نامزد اخذ جایزه بهترین بازیگر به دلیل ایفای نقش در فیلم شوالیه است و در شصت و ششمین مراسم اعطای گلدن‌گلوب این جایزه به او اختصاص یافت.

سلنا پرز

هیچ خبری حتی ماجرای کودتای نظامی در شیلی و مرگ سالوادور آلنده، رئیس‌جمهور منتخب این کشور به اندازه درگذشت سلنا، خواننده مکزیکی نتوانست آمریکای‌لاتین را تکان دهد.

که سال 1995 فقط23 سال داشت، در اوج شهرت بود و رسانه‌ها از او به عنوان «ملکه بلامنازع موسیقی اسپانیولی» یاد می‌کردند، اگرچه در بین انگلیسی‌زبان‌ها هم هواداران زیادی داشت.

روز سی و یکم مارس 1995 قرار بود او به دیدار یولاندا سالدیوار، رئیس کلوپ هوادارانش برود. او در یکی از رستوران‌های تگزاس با سالدیوار ملاقات کرد و مشاجره‌ای بین این دو شکل گرفت.

وقتی پرز تصمیم گرفت رستوران را ترک کند، از پشت هدف گلوله‌هایی قرار گرفت که سالدیوار شلیک کرده بود. او توانست خود را به لابی هتل برساند و نام و شماره اتاق ضارب را به حاضران بگوید. سلنا حتی به بیمارستان نرسید و به دلیل خونریزی شدید جان باخت.

جان لنون

ایده «رویای ‌زیبا: دنیای بی‌خشونت» لنون سال 1971 سروصدای زیادی به‌پا کرد و اگرچه او منتقدان زیادی داشت، اما بی‌شک تعداد هوادارانش بیش از مخالفانش بود.

یکی از همین مخالفان بود که هشتم دسامبر 1980 لنون را وقتی از آپارتمانش در مرکز نیویورک خارج می‌شد، به ضرب گلوله کشت.

لنون که زمانی که عضو گروه پرسروصدای بیتل بود، هرازچندگاهی آلبوم دکلمه‌ای روانه بازار می‌کرد که آخرین آلبومش پس از مرگ روانه بازار شد و به فروش خوبی دست یافت.

هرچند رویای لنون برای دنیای بی‌خشونت هنوز عینیت نیافته، اما مارک چپمن، قاتل او با گذشت سال‌ها هنوز زنده است و در زندان به سر می‌برد.

قتل لنون در آمریکا سروصدای زیادی به‌پا کرد و دولتمردان را ناچار کرد قتل او را محکوم کنند.

جیانی ورساچه

محصولات ورساچه هنوز هم زبانزد دنیای مد است و میراث جیانی ورساچه ایتالیایی هنوز در اوج است.

هرچند رسانه‌ها هرازگاهی از ورساچه و نوآوری‌هایش می‌گفتند، اما تکرار نام او در رسانه‌ها در جولای 1997 نه به دلیل خلق شاهکاری جدید که به واسطه قتلش بود.صبحگاه شانزدهم ژوئن آنسال ورساچه وقتی از پله‌های عمارت شخصی‌اش در یکی از مناطق ساحلی فلوریدا خارج می‌شد، هدف گلوله ضاربی ناشناس قرار گرفت.

آندرو کونانان، قاتل بیست و هفت ساله ورساچه چند روز بعد از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شد؛ در حالی که به ظاهر او هیچ دلیل و انگیزه‌ای برای قتل ورساچه نداشت.قاتل مدتی بعد از برگزاری مراسم تدفین باشکوه ورساچه در میلان، پایتخت ایتالیا دست به خودکشی زد و در سلول زندانی که دوران محکومیتش را در آن پشت سر می‌گذاشت، به زندگی خود پایان داد.

مرلین مونرو

«شمعی در باد» نام آهنگی بود که در مورد روشنای شمع شهرت مونرو تا دوردست‌ها و پس از نبود او سروده و اجرا شد.

مونرو که مشهورترین زن ستاره سینمای آمریکا نام گرفته، از مادری با معلولیت ذهنی و پدری بی‌تعهد که آنان را خیلی زود رها کرد و رفت در لس‌آنجلس‌ زاده شد.با وجود کودکی سختی که بین این خیریه و آن موسسه مددرسانی گذشت و ازدواجی در نوجوانی که برایش دردسرهای زیادی به همراه آورد، خیلی زود به هالیوود راه یافت.

دیری نپایید که هر فیلمی با بازی او، مردم را به سینماها کشاند و از مونرو ستاره‌ای بزرگ ساخت، اما او ازدواج‌هایی توام با شکست و زایمان‌هایی ناموفق داشت که زندگی را به کامش تلخ کرده بود.

این ناکامی‌ها با مرگی زودهنگام در سی و شش سالگی بر اثر مسمومیت دارویی تکمیل شد. مونرو پنجم آگوست 1962 چشم از جهان فروبست تا مرگش همچون بازی‌هایش خبرساز شود.

الویس پریسلی

بزرگ‌ترین خبری که ممکن بود در مورد «سلطان موسیقی پاپ آمریکا» منتشر شود، اعلان مرگش بود.روز شانزدهم آگوست 1977 پریسلی چهل و دو ساله که هنوز در اوج شهرت بود، بر اثر ایست قلبی ناشی از مسمومیت دارویی درگذشت و هوادارانش را در بهت و حیرت فرو برد.

پریسلی ستاره بلامنازع موسیقی دوران خود بود و هوادارانی بی‌شمار داشت و بازدید سالانه بیش از یک میلیون نفر از خانه او که اکنون به بنایی ملی بدل شده، گواهی بر این شهرت است.پریسلی از پلکان شهرت بسرعت بالا رفت و از ترانه‌سرایی بی‌نام و نشان به هنرمندی مشهور و محبوب بدل شد.

او متولد توپلو در ایالت می‌سی‌سی‌پی و در خانواده‌ای متوسط بود.شانس وقتی به الویس روی آورد که پس از ضبط چند آهنگ ناموفق به خدمت ارتش رفت. در دوران خــدمت آلبومی ضبط کرد که با اقبال عمومی مواجه شد و نام او را بر سر زبان‌ها انداخت.

بروس لی

مرگ بروس‌ لی همیشه با اما و اگرهای زیادی مواجه بوده است. لی که درواقع هنگ‌کنگی بود، با فیلم «اژدها وارد می‌شود» به ستاره‌ای جهانی تبدیل شد و نام او به عنوان ستاره‌ای بی‌بدیل در دنیای فیلم‌های رزمی بر سر زبان‌ها افتاد.

ظهر روز بیستم جولای 1973 لی که از سردرد شدید می‌نالید، به توصیه یکی از دوستانش قرص آرامبخش خورد و به بستر رفت. اژدهای خفته هرگز از خواب برنخاست تا مرگ او در سی و دو سالگی شگفتی‌ساز شود.

در کالبدشکافی مشخص شد لی با وجود سبک زندگی سالم از مشکل مغزی رنج می‌برده، بی‌آن‌که خود بداند و همین مساله دلیل اصلی مرگ او بوده است.

هواداران لی تا مدت‌ها بعد از مرگ این ستاره بزرگ سینمای دنیا از توطئه برای قتل او گفتند و نوشتند و هنوز هم خیلی‌ها معتقدند لی به دست دشمنانی نامرئی به قتل رسیده است.

جان اف کندی

مرگ فرزند رئیس‌جمهور فقید آمریکا که سال‌ها قبل ترور شده بود، به اندازه ماجرای مبهم ترور پدر خبرساز بود و اذهان را به خود مشغول کرد.

هواپیمای جان اف کندی پسر در شانزدهم ژوئیه 1999 و هنگامی که به همراه همسر و خواهرزنش عازم مراسم عروسی یکی از عموزاده‌ها در ایالت ماساچوست بود، سقوط کرد.

اگرچه کندی خلبان ماهری بود، اما هواپیمای او در اقیانوس اطلس سقوط کرد تا یکی دیگر از اعضای خاندان معروف کندی با مرگی عجیب از دنیا برود.

برای ملتی که شاهد تولد کندی پسر در کاخ‌سفید و ترور مشکوک پدرش بود، مرگ او در سی و هشت سالگی عجیب‌تر و قابل تامل‌تر به نظر می‌رسید، اگرچه این بار خیلی تئوری توطئه به کار نیامد.

گویی خاندان کندی نفرین شده تا اعضای آن به اشکال مختلف و البته نامتعارف از دنیا بروند و توجه بسیاری به خود جلب کنند.

رضا سادات - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها