اولین شب اجرای دو نوازنده کمانچه و باغلاما در حالی برگزار شد که کیهان کلهر به‌خاطر تاخیر در شروع اجرا، از مردم عذرخواهی کرد.
کد خبر: ۹۷۴۹۶۴
شیدایی کلهر در شب جادوی کمانچه +تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا در این کنسرت که شامگاه ١٣ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد، به‌علت تاخیر در شروع اجرا، برخی مخاطبان روی زمین سالن انتظار تالار وحدت نشستند. دقایقی پس از ورود مردم به سالن کنسرت و نشستن روی صندلی‌ها، کیهان کلهر - نوازنده کمانچه - و اردال ارزنجان - هنرمند ترک و نوازنده باغلاما - روی سن آمدند و تشویق شدند.

کلهر در ابتدای این اجرا، ضمن آرزوی شبی خوش برای مخاطبان، به‌خاطر تاخیر نیم ساعته در آغاز اجرا عذرخواهی کرد و گفت: ما مقصر نبودیم، سالن را به ما دیر دادند.
دونوازی این هنرمندان با نوای باغلاما شروع شد و در ادامه، کمانچه به آن پیوست. بازی این دو نوازنده چیره‌دست با سازهای‌شان، کاری می‌کرد که نمی شد از دست‌های‌شان چشم برداشت.
گاهی صدای کمانچه اوج می‌گرفت و گاهی صدای باغلاما و گاهی این دو درهم می‌آمیخت. گاهی کلهر کمانه ساز خود را کنار می‌گذاشت و با ضربه انگشتانش بر روی بدنه ساز و سیم‌ها می‌نواخت. ارزنجان نیز با پنجه کشیدن روی دسته بلند باغلاما، صدایی خوش را ایجاد می‌کرد. ثانیه‌هایی سکوت ایجاد می‌شد و ثانیه‌هایی نیز سازها با سرعت نواخته می‌شد.
این بداهه‌نوازی در دستگاه شور و مایه دشتی شروع شد، گریزی به اصفهان و ماهور زد و دوباره به شور رسید.

در این اجرا به نظر می‌آمد به‌دلیل مشکلاتی که در صدابرداری وجود دارد، صداهای بم، به‌خوبی به گوش نمی‌رسند.
در پایان کنسرت نیز تشویق مداوم مخاطبان، کلهر و ارزنجان را دوباره پای سازهای‌شان نشاند تا دقایقی دیگر بنوازند.
رضا کیانیان، گلاب آدینه و علی قمصری از جمله چهره‌هایی بودند که در شب نخست این دونوازی به تماشای آن نشستند. این اجرا سه شب دیگر ادامه دارد.
اقدامات حراست سالن برای جلوگیری از فیلمبرداری و عکس‌برداری با تلفن همراه سبب شده بود، نظم قابل توجهی در این کنسرت وجود داشته باشد.


یکی دیگر از نکات این اجرا، جلوگیری از ورود عکاسان به طبقه همکف تالار بود. به گفته مسؤولان سالن، این کار به دلیل درخواست کلهر انجام شده است و این نوازنده برای تمرکز خود هنگام ساز زدن درخواست کرده بود، عکاس‌ها به غیر از چند دقیقه اول اجرا، به طبقه همکف نیایند.

همچنین مخاطبان از این کنسرت استقبال زیادی کرده بودند و تالار وحدت تا نیمه‌های بالکن سوم پر شده بود.

اردال ارزنجان پیش از این در شهریورماه ۱۳۸۹ در تالار وحدت با همراهی کیهان کلهر به صحنه رفته بود. او همچنین در پاییز سال ۲۰۰۴ همراه با کیهان کنسرت‌هایی را در کشورهای مختلف برگزار کرده بود و یک آلبوم نیز با هم منتشر کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها