
داستاننویسی و تکنیکهایی که باید آموخته شود
شهناز بلالی دهکردی به انگیزه انتشار اولین مجموعه داستانش، پیشنهاد ما برای گفتوگو را پذیرفت و روزی که به دیدار دخترانش در تهران آمده بود، به بوستان هنرمندان آمد و در یک عصر دلانگیز بهاری، به صرف یک لیوان آبپرتقال، هرچه درباره داستانهایش بود را برایمان گفت. آرامشی که در داستانهای «خاکستر و سایه» جاری بود را در لحن او نیز میشد دنبال کرد. حرفهایمان پردامنه شد اما خلاصهای خواندنی از آن را برایتان انتخاب کردیم که در ادامه میخوانید... او دانشآموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است و مدتی در آموزشوپرورش و تربیت معلم تدریس میکرده است. شعر میگفته و همیشه در این فضا سیر میکرده و فکر نمیکرده روزی داستان بنویسد. مدتی به این فکر افتاده که باید چیزهایی بنویسد و میدانسته که باید نویسندگی را بیاموزد. با این که مینوشته و قلم خوبی داشته اما بعدها متوجه شده داستاننویسی، تکنیکهایی دارد که باید بیاموزد. او که میخواسته داستان بنویسد، به کارگاهی رفته که برایش مفید نبوده چرا که اساتید آن کارگاه با این که نویسنده خوبی بودند اما ارائه مناسبی نداشتهاند. در همین مسیر با دورههای داستاننویسی حمیدرضا مَنایی آشنا شده و در مصاحبه ابتدایی این دوره، موفق شده است. با این که بیش از ۵۰ سال سن داشته اما با سختیهای این کار آشنا بوده و تصمیمش را گرفته است. استاد هم باور نداشته که او بتواند با سختیهای این کارگاه کنار بیاید اما روزگار به نحو دیگری رقم خورده تا امروز که اولین مجموعه داستانش با نام سایه و خاکستر منتشر شده است. مزیتش این است که داستاننویسی را از صفر آغاز کرده و پله به پله رشد کرده است.