همه مشکلات فوتبال بانوان

در حالی که کمتر از یک‌ماه به مسابقات غرب آسیا باقی‌مانده است تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان همچنان تمرینات و اردوهای آماده‌سازی خود را با این امید پشت‌سر می‌گذارد که با طراحی یک لباس جدید، مشکل پوشش تیم ملی بانوان از نظر فیفا حل شود و ایران بدون وجود هیچ مانعی بتواند در این رقابت‌ها حضور پیدا کند.
کد خبر: ۴۲۹۱۵۰

پوشش بازیکنان فوتبال بانوان از نظر مسوولان، جدی‌ترین مشکل حال حاضر ملی‌پوشان کشورمان است که بعد از تاکید فیفا برای اصلاح نوع لباس بانوان فوتبالیست ایرانی در مسابقات بین‌المللی دردسرساز شده است.

این اما همه مشکلات فوتبال بانوان ما نیست، بلکه کمبودهای آشکار دیگری نیز در مقایسه با فوتبال مردان هست که باعث شده تیم ملی فوتبال بانوان حتی در صورت رفع مشکل پوشش نیز برای رقابت با حریفان آسیایی شرایط برابری نداشته باشد. در این گزارش به این کمبودها و مسائل روز فوتبال بانوان می‌پردازیم.

حل مشکل پوشش با طراحی لباس جدید

به دلیل کم بودن فاصله زمانی باقیمانده تا مسابقات غرب آسیا، مسوولان فدراسیون فوتبال درصددند هرچه زودتر مشکل پوشش ملی‌پوشان را حل کنند.

فریده شجاعی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان در گفت‌وگو با «جام‌جم» این مساله را جدی‌ترین دغدغه مسوولان می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که با طراحی لباس جدید، این مانع از سر راه تیم ملی برداشته شود.

وی می‌گوید: در دیدار با سپ بلاتر سعی کردم ایشان را توجیه کنم. در این زمینه شعار فیفا که «فوتبال برای همه» است را یادآوری کردم، حتی به دادگاه فیفا شکایت کردیم و بعد از طی این مراحل قرار شد لباس جدیدی طراحی کنیم تا مورد ارزیابی قرار بگیرد. در حال حاضر مراحل آخر طراحی طی می‌شود و امیدواریم با تصویب این طرح مشکل برطرف شود.

مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال نیز در این‌باره می‌گوید: ما با فرستادن نامه‌ای به فیفا تاکید کردیم که باوجود شعار «فوتبال برای همه» نمی‌توانید دور مسلمانان جهان را خط بکشید، ضمن این که همگانی کردن فوتبال، شعار بلاتر در زمان انتخابات بود. پس آنها مجبور هستند با این قضیه کنار بیایند. ما هم قرار شد طرح لباس‌ها را اصلاح کنیم، اما اعتقادات ما جدی است و روی حرف‌مان برای بازی ملی‌پوشان با حجاب می‌ایستیم.

کمبود بودجه و نبود اسپانسر

اما کمبود بودجه و نبود اسپانسر یکی دیگر از مشکلات جدی فوتبال بانوان است. فریده شجاعی این موضوع را تایید می‌کند و درباره آن به «جام‌جم» می‌گوید: این حقیقت وجود دارد که بودجه فوتبال بانوان به هیچ عنوان برای پیشرفت کافی نیست. این را مسوولان فدراسیون هم می‌دانند. حتی من در جلسات اخیر با رئیس فدراسیون و رئیس سازمان لیگ پیشنهاد کردم 2 تا 3 درصد بودجه اختصاص یافته به لیگ برتر آقایان به بانوان اختصاص پیدا کند تا به این ترتیب اوضاع بهتر شود.

نکته: با این‌که حل مشکل پوشش تیم ملی فوتبال بانوان برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی جدی‌ترین دغدغه مسوولان است، اما این تیم برای رسیدن به پیشرفت، موانع و مشکلات دیگری هم دارد

عزیزالله احمدی نیز این کمبود را در بخش بانوان تایید می‌کند و می‌افزاید: برنامه‌ریزی بلندمدت در این زمینه لازم است. قطعا با برنامه‌ریزی بهتر و خصوصی‌سازی باشگاه‌ها می‌توان به آنها فشار آورد که قسمتی از درآمد باشگاه‌ها را به فوتبال بانوان اختصاص دهند و علاوه بر آن چند درصد از درآمد مصوب شده از سوی سازمان‌ها برای ورزش به حوزه بانوان تعلق بگیرد.

نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان نیز به «جام‌جم» می‌گوید: تیمداری یک مجموعه از فوتبال بانوان در لیگ با هزینه‌های جانبی و اردوهای تدارکاتی بیشتر از 200 میلیون نمی‌شود که در مقایسه با فوتبال آقایان هیچ است، اما ما همین را هم نداریم. در فوتبال بانوان نبود اسپانسر و حمایت‌های مالی، معضلی جدی است که باعث شده بازیکنان نه‌تنها پول حرفه‌ای نمی‌گیرند بلکه حمایت حرفه‌ای هم نمی‌شوند.

کمبود دیدارهای تدارکاتی و اردوهای برون‌مرزی

کمبود دیدارهای تدارکاتی و اردوهای برون‌مرزی از جمله مشکلاتی است که مربی تیم ملی فوتبال بانوان به آن اشاره می‌کند. ایراندوست می‌گوید: به دلیل مسائل مختلف، امکان برگزاری دیدارهای تدارکاتی کمتر پیش می‌آید، ضمن این که اردوهای آماده‌سازی در خارج از کشور هزینه‌بر است. اگر برنامه بلندمدت برای اردوهای آمادگی وجود داشته باشد می‌توان بازیکنان را سر فرصت تمرین داد و انتخاب کرد، اما ما معمولا با عجله نفرات را انتخاب می‌کنیم و تیم را می‌بندیم چون از نظر اردوی آمادگی در مضیقه هستیم.

تلفیق بازیکنان فوتبال و فوتسال

خیلی از کارشناسان فوتبال بر این باورند که به‌کارگیری بازیکنان فوتسال در فوتبال کار درستی نیست، اما در فوتبال و فوتسال بانوان کشورمان این اتفاق می‌افتد و بازیکنان به تناوب و برحسب نیاز، تیم‌های ملی فوتبال یا فوتسال را همراهی می‌کنند. نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان در این مورد توضیح می‌دهد: برای کشورهایی مثل ایران که فوتبال را در بخش بانوان تازه‌ آغاز کردند استفاده از بازیکنان کلیدی به صورت مشترک در دو تیم مرسوم است و اتفاقا به هر دو تیم فوتبال و فوتسال کمک می‌کند، چون به هر حال زمان لازم است تا علاقه‌مندان و استعدادهای دو رشته شناسایی شوند، حتی در تیم‌هایی مثل اردن 5 بازیکن فیکس در فوتبال برای تیم ملی فوتسال هم به میدان می‌روند. ما در حال حاضر در لیگ این قانون را داریم که 3 بازیکن در سطح باشگاه‌ها می‌توانند در فوتبال و فوتسال جابه‌جا شوند، اما سعی داریم از سال آینده فوتبال و فوتسال را تفکیک کنیم.

ایراندوست جداسازی این دو رشته را ضروری و عاملی برای پیشرفت بازیکنان می‌داند و می‌افزاید: این اتفاق باید روزی رخ دهد و هر چه زودتر بهتر است، چون با این شیوه بازیکنانی که در هر دو تیم بازی می‌کنند با افت بدنی مواجه می‌شوند و نمی‌‌توانند همیشه در اوج آمادگی بمانند.

نبود تماشاگر برای بازی فوتبال

حضور بانوان طرفدار فوتبال برای تماشای فوتبال بانوان بدون شک می‌تواند به جذب علاقه‌مندان به این رشته کمک کند، تجربه‌‌ای که در فوتسال وجود داشته، اما به عقیده مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ورزشگاه‌های ما برای فوتبال هنوز آمادگی ورود بانوان برای دیدن ورزش بانوان را ندارند و البته امیدوار است در آینده‌‌ای نزدیک این شرایط مهیا شود؛ چیزی که به عقیده بانوان فوتبالیست خلأیی جدی هنگام برگزاری مسابقات است که شور و هیجان و انگیزه را کم می‌کند.

سارا احمدیان / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها