درباره فینال زودرس جام ملت‌های آسیا ؛

ژاپن همیشه به دنبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن روز دوشنبه هشتم بهمن ماه در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا و از ساعت 17:30 به مصاف یکدیگر می روند.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۳۱
ژاپن همیشه به دنبال ایران

به گزارش جام جم آنلاین ، ایران برای رسیدن به نیمه نهایی پس از صدرنشینی در گروه خود در مرحله یک هشتم نهایی ابتدا عمان را شکست داد و سپس در یک چهارم نهایی نیز تیم ملی فوتبال چین را مقتدرانه از پیش رو برداشت.

تیم ملی فوتبال ژاپن هم که مانند ایران صدرنشین گروه خود شد در مرحله یک چهارم نهایی دیدار بسیار حساس با عربستان را با یک گل با پیروزی پشت سر گذاشت تا به یک چهارم نهایی صعود کند. چشم بادامی ها در یک یک چهارم نهایی نیز موفق به شکست یک بر صفر ویتنام شدند تا به نیمه نهایی برسند، جایی که باید مقابل تیم ملی فوتبال ایران به میدان بروند و به این ترتیب فینال زودرس جام ملت های آسیا تشکیل شده است.

همه چیز از بازی‎های آسیایی شروع شد...

تیم های ملی فوتبال ایران و ژاپن تا به حال 22 مرتبه مقابل یکدیگر صف آرایی کرده‌اند. از این 22 بازی ، 9 مسابقه به بازی های آسیایی برمی‌گردد. در چهار مسابقه ابتدایی تاریخچه دیدار ایران و ژاپن ، دو تیم در بازی های آسیایی مقابل هم صف آرایی کردند.

نخستین بار در مارس 1951 بود که ایران و ژاپن به مصاف هم رفتند. این دیدار که در بازی های آسیایی برگزار شد با تساوی بدون گل به پایان رسید. یک روز بعد دو تیم به مصاف یکدیگر رفتند که اینبار تیم ملی کشورمان به پیروزی سه بر دو رسید. مسعودانصاری (۲۰ و ۴۵) و برومند (۵۸) گلزنان تیم ملی کشورمان بودند. در واقع مسعود انصاری نخستین گلزن تاریخ فوتبال ایران به ژاپن است.

15 سال طول کشید تا دوباره ایران و ژاپن با هم بازی کنند. این اتفاق در سال 1966 افتاد و دو تیم مجددا در بازی های آسیایی به یکدیگر رسیدند. ایران در تاریخ یازدهم دسامبر 1966 با نتیجه سه بر یک شکست خورد اما یک هفته بعد همین تیم را یک بر صفر شکست داد.

مجددا 11 سال طول کشید تا تیم های ایران و ژاپن در بازی های آسیایی به تور هم بخورند. 28 آپریل سال 1977 تیم ملی فوتبال ایران مقابل ژاپن قرار گرفت و پیروزی دو بر یک را ثبت کرد.

تیم های ایران و ژاپن در سال 1982 باز هم به مصاف هم رفتند و این با برتری با ژاپن بود که یک بر صفر به پیروزی رسید.

دو تیم دوباره در سال 1986 در بازی های آسیایی به هم خوردند تا سلسله تقابل های آنها در این رقابت ها ادامه یابد. این دیدار با نتیجه دو بر صفر به سود ایران تمام شد.

اکتبر 1990 دوباره زمانی بود که ایران و ژاپن در بازی های آسیایی با یکدیگر بازی کردند و اینبار هم ایران یک گل زد و برد.

آخرین باری که دو تیم در بازی های آسیایی به یکدیگر برخورد کردند به سال 2002 برمی گردد.آن مسابقه نیز با برتری دو بر یک تیم ایران همراه بود.

تیم های ملی فوتبال ایران و ژاپن بیش از هر تورنمنت دیگری در بازی های آسیایی با یکدیگر بازی کرده اند.

داستان جداگانه جام ملت های آسیا

نمایندگان شرق و غرب آسیا چند باری هم در جام ملت های آسیا مقابل هم صف آرایی کرده اند.

نخستین تقابل دو تیم به جام ملت های 1988 برمی گردد. دو تیم در آن مسابقه به تساوی بدون گل رسیدند.

چهار سال بعد این دو تیم دوباره در جام ملت های آسیا با هم بازی کردند و برنده ژاپن بود که با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید. آخرین باری که دو تیم در جام ملت های آسیا به هم بازی کردند به سال 2004 برمی گردد. این تیم دو به تساوی بدون گل رسیده بودند.

حساسیت در انتخابی جام جهانی

بازیکنان آریایی و بازیکنان سرزمین آفتاب تابان مصاف های بسیار حساسی را در انتخابی های جام جهانی با یکدیگر داشته اند. خاطرات تلخ و شیرین متعددی از این رقابت ها برای فوتبالدوستان ایرانی ثبت شده است. از شکست در وقت های اضافه مقابل این تیم تا گل های حیاتی وحید هاشمیان و از کشته شدن چند تماشاگر در ورزشگاه آزادی به دلیل ازدحام بیش از اندازه برای تماشای این دیدار.

نخستین دیدار ایران و ژاپن در انتخابی جام جهانی مربوط به سال 1993 است.ایران آن مسابقه را دو بر یک برد.

سال 97 و انتخابی جام جهانی 98 فرانسه نیز با خاطره تلخی از همین ژاپن همراه شد. ایران در حالی که به یک برد مقابل ژاپن نیاز داشت و اتفاقا در آستانه کسب آن بود اما در وقت های اضافه گل خورد و در نهایت سه بر دو مسابقه را واگذار کرد تا کار به بازی با استرالیا ختم شود.

ایران و ژاپن در در مارس و آگوست 2005 بار دیگر در انتخابی جام جهانی 2006 آلمان مقابل هم قرار گرفتند. بازی اول را ایران دو بر یک برد و بازی دوم را ژاپن با همین نتیجه با پیروزی پشت سر گذاشت.

و دیگر میادین...

ایران و ژاپن یک بار در تورنمنتی موسوم به کاپ ریاست جمهوری در سال 1975 مقابل هم قرار گرفتند که نتیجه با پیروزی سه بر صفر ایران همراه بود.

در سال 1983 دو تیم در تورنمنت نهرو با یکدیگر بازی کردند که سنگین ترین شکست ایران مقابل ژاپن در تاریخ در همان مسابقه رقم خورد. ژاپنی ها در آن مسابقه موفق شده بودند که ایران را با نتیجه پنج بر سه شکست بدهند. ایران و ژاپن دو بار هم بازی دوستانه برگزار کرده اند، یک بار دو بر دو تمام شد و دفعه دوم یک بر یک. دو تیم یک مرتبه نیز در تورنمنتی تدارکاتی به نام کیرین کاپ به مصاف هم رفتند و به تساوی یک بر یک رسیدند.

تاریخ دیدار ایران و ژاپن نشان می دهد که ایران از لحاظ تعداد گل و تعداد برد از ژاپن پیش است و در واقع بازیکنان سرزمین آفتاب تابان همواره به دنبال ایران بوده اند....

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها