پینگ‌پنگ و معضل فقدان پشتوانه

بعد از عصر نوشاد

استعدادیابی و پشتوانه‌سازی انسانی یکی از اصول و ارکان مهم ورزش است. سرمایه‌های انسانی موجود در ورزش هر چقدر هم قدرتمند و افتخارآفرین باشند و تمام دوران ورزشی آنها با قهرمانی هم گره خورده باشد بالاخره یک روز تمام می‌شوند و آن‌گاه باید نیرویی پیدا کرد تا جایگزین آنها شود. هر چند یک رشته ورزشی هرگز به هیچ ستاره‌ای وابستگی نداشته است؛ اما کنار رفتن یک ستاره می‌تواند منجر شود آن رشته ورزشی برای مدتی افولی نامطلوب داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۰۰۶۴
بعد از عصر نوشاد

در بسیاری از ورزش‌های ایران، این مورد بسیار صدق می‌کند همانند پینگ‌پنگ. همان‌طور که بسیاری از تیم‌های ملی در رشته‌های گوناگون، به یک یا چند ستاره وابسته هستند پینگ‌پنگ نیز به ستاره‌هایی به نام نوشاد و نیما عالمیان، افشین نوروزی و محمدرضا اخلاق‌پسند وابسته است. این چهار پینگ‌پنگ باز برجسته ایران قرار نیست همیشه و در هر شرایطی در خدمت تیم ملی باشند. اما با فراموش کردن این اتفاق مهم یک اصل دیگر هم نادیده گرفته شد؛ ساختن جایگزین برای این پینگ‌پنگ‌بازان. اگر نوشاد عالمیان فردا بخواهد از تیم ملی کنار بکشد هیچ جانشینی ندارد.

نوشاد و رویای المپیک

هر چقدر زمان می‌گذرد کسب سهمیه المپیک برای پینگ‌پنگ ایران دور و دورتر می‌شود. آیا نوشاد و نیما و همراه بقیه پینگ‌پنگ‌بازان ایرانی برای کسب سهمیه المپیک شانسی دارند؟ به نظر می‌رسد شرایط برای پینگ‌پنگ بانوان و آقایان چهار سال پیش خیلی بهتر پیش رفت، یعنی وقتی ایران در هر دو بخش سهمیه‌های المپیک 2012 لندن را به دست آورد. اما اکنون کسب سهمیه المپیک برای بخش بانوان تقریبا محال به نظر می‌رسد و در بخش مردان مانند 4 سال پیش تمامی امیدها به نوشاد عالمیان است . مرد اول پینگ پنگ بازان ایران که امید حضور دوباره پینگ پنگ در المپیک ریو است .

محسن احمدجو، کارشناس پینگ‌پنگ در این ارتباط به جام‌جم گفت: رقابت‌های انتخابی المپیک، فروردین ماه 95 برگزار می‌شود و از این رو ملی‌پوشان ایرانی فرصت خوبی برای آماده‌سازی دارند. در مدت اخیر نوشاد عالمیان به عنوان نفر اول رنکینگ پینگ‌پنگ ایران طراوت و شادابی گذشته را نداشت و همین کمی ما را نگران می‌کند، اما به هر حال او امید اول ماست.

وی افزود: خوشبین هستیم که در رقابت‌های انتخابی المپیک حداقل یک سهمیه را به دست بیاوریم، اما خیلی باید مراقب باشیم روند کنونی پینگ‌پنگ ایران به این منجر نشود که بر‌خلاف المپیک 2012 لندن هیچ سهمیه‌ای برای المپیک 2016 برزیل نداشته باشیم. این کارشناس پینگ‌پنگ خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ پینگ‌پنگ ما این نیست که بر‌خلاف چهار سال پیش شانس کمی برای رسیدن به المپیک دارد. مشکل این است که ساختن جانشینانی قدرتمند برای نوشاد عالمیان و امثال او موضوعی است که کاملا فراموش شده است. ما همین اکنون هم زمان زیادی را از دست داده‌ایم و چند سال عقب افتاده‌ایم؛ اما می‌توان با برنامه‌ای وسیع و جامع این فاصله را کم کرد و با استعدادیابی، چهره‌هایی تازه به پینگ‌پنگ ایران معرفی کرد. البته کتمان نمی‌کنم که اکنون هم استعدادهای درخشانی در ورزش کشور داریم؛ اما این استعدادها فاصله زیادی با برترین پینگ‌پنگ‌بازان رنکینگ ایران دارند که این موضوع نشان می‌دهد چندان کار حرفه‌ای و اصولی روی آنها نشده است.

ادامه روش گلخانه‌ای

و یکه‌تازی نیما و نوشاد عالمیان ادامه دارد. پینگ‌پنگ‌بازانی که با روش گلخانه‌ای به پینگ‌پنگ ایران معرفی شدند و بسیاری از کارشناسان معتقدند در دو سال اخیر مثل این بازیکنان ساخته نشده است .

‌به هر حال به نظر می‌رسد نشانه‌های پایان نسل کنونی پینگ‌پنگ ایران ظاهر شده باشد . بنابراین باید به فکر پشتوانه‌سازی بعد از عصر نوشاد بود .

هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها