رضا یزدانی، ستاره هشت مداله کشتی آزاد ایران (چهار مدال جهانی، سه طلای بازی‌های آسیایی و یک طلای قهرمانی آسیا)، در فاصله هشت ماهه به المپیک ریو 2016 در جام باشگاه‌های جهان در تهران، جک وارنر آمریکایی و فاتح المپیک لندن را در کمتر از دو دقیقه با قاطعیت شکست داد تا نشان دهد برای درخشش در المپیک و جبران خاطره تلخ آسیب‌دیدگی در لندن 2012 سراسر انگیزه است. با این ستاره کشتی ایران و از بخت‌های مسلم صید طلا در ریو، گفت‌وگویی انجام دادیم که در پی می‌آید:
کد خبر: ۸۶۰۸۱۵
رضا یزدانی: بهترین کشتی عمرم را در المپیک می‌گیرم

پس از مدتی آسیب‌دیدگی و غیبت در رقابت‌های جهانی 2015 بازگشت باشکوهی داشتی، آن هم در شرایطی که ناظران معتقد بودند، آماده نیستی.

بعد از مصدومیتی که منجر شد جهانی را از دست بدهم، دوره نقاهت را پشت سر گذاشتم. کادر فنی تیم ملی دو اردو برپا کرد که در هر دو حاضر بودم؛ اولی هفت روزه، دومی هم ده روزه. طبیعی است که با این دو اردو فقط می‌توان به یک آمادگی نسبی رسید. در این شرایط دو مسابقه در پیش بود؛ یکی همین رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان و دیگری رقابت‌های جایزه بزرگ باکو. کادر فنی تیم ملی با این که ابتدا نامم را در فهرست اعزامی به باکو قرار داد، اما چون تیم‌ها و نفرات شرکت‌کننده در جام باشگاه‌های جهان را دیدند، تصمیم‌شان عوض و قرار شد در رقابت‌های تهران کشتی بگیرم؛ رقابت‌هایی که طی آن با تیم بیمه رازی به توافق رسیدم و خوشبختانه بیمه رازی کادر خوبی داشت و توانستیم قهرمان شویم.

در مرحله نیمه نهایی کشتی نگرفتی، با درخواست خودت بود؟

از سرمربی تیم درخواست استراحت کردم و خوشبختانه با این که این کار من ریسک بود و همزمان غلامرضا محمدی، سرمربی تیم به بهنام احسان پور هم استراحت داد، اما خوشبختانه تیم ما در رقابتی نزدیک به‌فینال رسید. در چنین شرایطی من توانستم دیدار فینال را همان طور که برنامه‌ریزی کرده بودم، برگزار و برنامه‌ام را روی تشک به خوبی اجرا کنم.

در جدال با جک وارنر آمریکایی انگیزه خاصی در چهره‌ات موج می‌زد، انگار صحنه مصدومیت در المپیک لندن و کنار رفتن و طلایی شدن این حریف جلوی چشمانت بود، همین طور است؟

بله متاسفانه در المپیک جلوی کشتی‌گیر اوکراینی مصدوم شدم و نتوانستم به فینال برسم. این در حالی بود که قرعه خیلی سختی هم داشتم؛ کشتی‌گیرانی از روسیه و آذربایجان در گروه من بودند، اما جک وارنر آن طرف جدول با قرعه آسان به فینال رسید و طلا هم گرفت. برای همین، این مسابقه با جک وارنر یک جورهایی برای من بوی المپیک را می‌داد و خدا را شکر که او را شکست دادم. البته این را هم بگویم که دو، سه هفته قبل از المپیک با وارنر کشتی گرفته بودم، اما در حال حاضر خیلی شرایطش بهتر بود و حتی مربی آمریکا هم قبل از مسابقات تهران کری‌خوانی کرده بود که کشتی‌گیرشان آماده است و یزدانی را شکست می‌دهیم. خوشبختانه با برنامه‌ این کشتی‌گیر را شکست دادم.

مسابقات جهانی را در حالی از دست دادی که نفر جایگزین شما با قرعه بسیار آسانی مواجه شده بود، در حالی که اکثرا هرجا کشتی می‌گیری قرعه سخت به نام تو می‌افتد، این وضعیت را چطور می‌بینی؟

بله متاسفانه با بدشانسی همیشه قرعه سخت نصیبم می‌شود و کاری هم از دستم برنمی‌آید (خنده)! هم به لحاظ آسیب‌دیدگی و هم به لحاظ قرعه کلا آدم بدشانسی هستم، امیدوارم در المپیک این بدشانسی‌ها تمام شود و بهترین کشتی‌های عمرم را بگیرم.

المپیک میدانی است که همه از یزدانی مدال طلا می‌خواهند، در فاصله هشت ماه مانده به المپیک فکر می‌کنی به لحاظ ذهنی روحی و جسمی چگونه باید خودت را برای آن میدان بزرگ ساخته و پرداخته کنی؟

کلا یک ورزشکار حرفه‌ای باید از هرنظر حرفه‌ای باشد. ورزش، خواب و خوراکش کاملا حرفه‌ای باشد، سر ساعت بخوابد. شرکت منظم در اردوهای آماده‌سازی و در تورنمنت‌هایی که کادر فنی نیز می‌گذارد کمک می‌کند ورزشکار به آمادگی مطلوب برسد. امیدواریم با بدنی آماده و روحی مستعد وارد مسابقات شوم و کشتی‌های خوبی بگیرم و به هدفم برسم.

نقطه ضعفی که به شما نسبت داده می‌شود این است که بگیر و نگیر کشتی‌ات خیلی به مسائل روانی مرتبط است که اگر از حریفی عقب بیفتی بازنده می‌شوی، اما اگر جلو بیفتی قطعا برنده خواهی شد؛ به عبارتی با عقب افتادن امتیاز نمی‌توانی به مسابقه برگردی، خودت در این‌باره چه فکر می‌کنی؟

در خیلی از کشتی‌ها هم، بوده که عقب افتادم و جبران کردم، مگر این‌که ناآماده باشم و به لحاظ بدنی کم بیاورم. کما این‌که در المپیک با این‌که از گادیسوف روس عقب افتادم در نهایت او را بردم و در بازی‌های آسیایی هم به همین ترتیب. بنا براین اگر شرایط آرمانی خوبی داشته باشم به لحاظ روانی و بدنی در اوج باشم قطعا می‌توانم به مسابقه برگردم اگر دیدید جایی نتوانستم برگردم به لحاظ بدنی آماده نبوده‌ام.

در جهانی امسال در حالی غایب بودی که حسن یزدانی که از بستگان شماست حضور داشت و کشتی‌های پرفروغی گرفت، خیلی‌ها او را با چهره شدن تو مقایسه می‌کنند فکر می‌کنی امسال چه شرایطی خواهد داشت؟

امسال کار خیلی سخت‌تری دارد؛ چراکه سال گذشته در 70 کیلو و امسال باید در 74 کشتی بگیرد.

ارتباط شما چطور است؟

ارتباط خوبی داریم مشاوره‌ای چیزی بخواهد از من می‌پرسد، منم تا جایی که بتوانم به او کمک می‌کنم. امیدوارم به هدفش برسم.

از این کشتی‌گیر هم خیلی انتظار می‌رود، فکر می‌کنی بتواند انتظارات را برآورده کند یا این که فعلا جوان است و نباید عجله داشت؟

شرایط خوبی دارد به لحاط سنی 22 ساله است تجربه شرکت در رقابت‌های جهانی را هم دارد و ادامه موفقیتش به پشتکارش بستگی دارد. منم تا آنجا که بشود به او کمک می‌کنم.

به عنوان آخرین پرسش به مسابقات جام باشگاه‌های جهان برمی‌گردیم، فکر می‌کنید این مسابقات چگونه می‌تواند بیشترین بهره را برای کشتی ایران داشته باشد؟

این که مسابقات چه جوری برگزار شود در حیطه اختیارات فدراسیون کشتی است، باید بگویم خوشبختانه مسابقات امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود، اما می‌تواند بهتر از این هم باشد و تیم‌های قوی‌تری بیایند و کشتی‌گیران مطرح بیشتری به ایران بیایند تا رقابت‌های جذاب و دیدنی‌تر شود.

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها