نگاهی به خشونت ستاره‌های مشهور دنیای فوتبال

ستاره‌هایی که نمی‌توانند آرام باشند

خشونت با فوتبالشان عجین شده است. حتی در اوج فوتبال هم نمی‌توانند مهم‌ترین مشخصه فوتبالی خود را کنار بگذارند.
کد خبر: ۷۸۸۷۶۸
ستاره‌هایی که نمی‌توانند آرام باشند

شاید اگر این ویژگی نامطلوب را کنار بگذارند، نتوانند به اندازه اکنون موفق باشند. حتی دریافت کارت‌های متعدد و محرومیت‌های هر چند وقت یک‌بار باعث نشده تا آنها سبک و سیاق فوتبال را تغییر بدهند و کمی آرام‌تر باشند.

صحبت از فوتبالیست‌های خشنی است که شهرت زیادی هم دارند. در میان همه بازیکنانی که بسیار خشن بازی می‌کنند برخی از بقیه متمایزتر هستند. بدون ترس بازی می‌کنند و با قدرت فیزیکی خود گاهی اوقات خواسته یا ناخواسته مرتکب خطاهایی سبک و سنگین می‌شوند. این بازیکنان خشن در سراسر لیگ‌های اروپایی وجود دارند، از لالیگا و لیگ برتر انگلیس گرفته تا لیگ لیتوانی و سوئد و فنلاند؛ اما برخی از این ستاره‌های خشن با توجه به شهرت و باشگاهی که در آن بازی می‌کنند، سرآمد خشن‌های فوتبالی محسوب می‌شوند. پپه، آلوز و کاستا؛ اولی در رئال‌مادرید بازی می‌کند، دومی در بارسلونا و سومی هم بازیکن چلسی به شمار می‌رود. این سه ستاره گاهی اوقات عمدا خطا می‌کنند، اما باید توجه داشت در بیشتر اوقات اگر خطایی مرتکب می‌شوند، ناخواسته است، زیرا قدرت بدنی قابل ملاحظه‌ای دارند و چه بخواهند و چه نخواهند این قدرت بدنی گاهی برایشان دردسرساز می‌شود. نگاهی به این سه ستاره خشن خواهیم کرد:

1ـ پپه

مدافع پرتغالی رئال‌مادرید نه‌تنها بازی خشن که ظاهر خشنی هم دارد. او گاهی اوقات حتی به هم‌تیمی‌های خود هم رحم نمی‌کند. پپه چندی پیش در یکی از دیدارهای رئال‌مادرید ناخواسته با لگد به سرخیو راموس هم‌تیمی خود زد؛ البته این مدافع تیم ملی پرتغال که اصلیتی برزیلی دارد بسیاری از خطاهایش را عمدی انجام می‌دهد. همان‌طور که ذکر شد او ظاهر خشنی هم دارد که گاهی اوقات دستمایه طنز و شوخی می‌شود. پپه میان ستاره‌های خشن دنیای فوتبال یکه‌تاز است. هیچ بازیکنی از لحاظ بازی خشن به پای او نمی‌رسد. پپه بارها به دلیل خطاهایش با جرایم مختلفی روبه‌رو شده است، اما هر چه زمان می‌گذرد به جای این‌که آرام‌تر شود، خشن‌تر می‌شود. پپه هر چند در میدان مسابقه یکی از خشن‌ترین بازیکنان معرفی می‌شود، اما در بیرون از زمین مسابقه پدری مهربان برای دو دختر خردسالش است. این مدافع ملی‌پوش تیم ملی پرتغال البته اشتهار خود به خشن بودن را با کارهای خیر تعدیل می‌کند. به هر حال پپه به بازیکنی تبدیل شده است که خشونت جزئی جدایی‌ناپذیر از فوتبالش شده است.

2ـ دیه‌گو کاستا

این مهاجم تیم ملی فوتبال اسپانیا که در چلسی بازی می‌کند، فصل به فصل خشن‌تر می‌شود. او تا این هفته از رقابت‌های لیگ برتر انگلیس به همراه هری کین مهاجم تاتنهام با 19 گل در صدر جدول گلزنان لیگ برتر قرار دارد. کاستا هم که اصلیتی برزیلی دارد، بسیار خشن بازی می‌کند. شاید به پای پپه نرسد، اما او هم بازیکنی است که با توجه به قدرت فیزیکی گاهی اوقات خطاهایی غیرقابل چشم‌پوشی انجام می‌دهد. چهره خشن کاستا همانند پپه مورد توجه قرار گرفته و سوژه طنز می‌شود؛ البته او تا پیش از پیوستن به لیگ برتر انگلیس چندان خشن نبود و به موازات آن چندان سوژه طنز رسانه‌ها نمی‌شد، اما از زمان پیوستن به چلسی و بازی در لیگ برتر انگلیس بسیار زیر ذره‌بین رسانه‌های بریتانیایی قرار دارد و شاید به همین دلیل است ویژگی‌های بازی خشن او بیشتر از هر زمان دیگری دیده می‌شود. کاستا اخیرا به دلیل یکی از همان بی‌اخلاقی‌های توام با خشونت در فوتبال محرومیتی چند جلسه‌ای را پشت‌سر گذاشت.

3ـ دنی آلوز

دوره حضور دنی آلوز برزیلی در بارسلونا به سر آمده و این بازیکن چندی پیش اعلام کرد که جدایی‌اش از بارسلونا در پایان این فصل قطعی شده است. آلوز سی و دو ساله که از سال 2008 برای بارسلونا بازی می‌کند قدرت فیزیکی قابل‌توجهی دارد، اما خشونت و محکم بازی کردن باعث شده تا او در دسته ستاره‌های خشن قرار بگیرد؛ البته آلوز نیز که مانند پپه و کاستا اصلیتی برزیلی دارد (پپه تابعیت پرتغالی گرفته و کاستا تابعیت اسپانیایی) از آن دو تای دیگر ملایم‌تر است و کمتر خطا می‌کند. آلوز نیز از قضا همانند پپه و کاستا سوژه‌ای برای طنز و کاریکاتور است. او از آن دست از فوتبالیست‌هایی است که همیشه کاریکاتورش خوب کشیده می‌شود و لباس‌های عجیبی که این بازیکن می‌پوشد نیز در این مورد دخیل است.

البته آلوز ذاتا بازیکن خشنی نیست. ویژگی‌های فیزیکی او باعث می‌شود گاهی اوقات خطاهایی مرتکب شود که عمدی محسوب نمی‌شود.

همه خشن‌های تاریخ

پپه، کاستا و آلوز هر چند خشن‌ترین بازیکنان کنونی دنیای فوتبال محسوب می‌شوند، اما در تاریخ یکه‌تاز نیستند؛ بالاتر از آنها بازیکنانی قرار دارند که خشن‌ترین‌های تاریخ لقب گرفته‌اند. در صدر خشن‌ترین بازیکنان مشهور تاریخ روی کین قرار دارد، اسطوره ایرلندی باشگاه منچستریونایتد که دوران حرفه‌ای او پر از درگیری‌ها و بداخلاقی‌ها و انواع خطاهاست. جنارو گتوزو یکی از به‌یادماندنی‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایتالیا در کنار مارکو ماترازی دیگر خشن‌های تاریخ فوتبال هستند که با بازی خشن خود گاهی اوقات خطاهایی شدید مرتکب می‌شدند.

اما بازیکنان خشن چه خصوصیاتی دارند؟ آنها از تکل‌های شدید هیچ ابایی ندارند؛ این تکل‌ها ممکن است به قیمت اخراج همان بازیکن و البته مصدومیت شدید بازیکنان حریف مواجه شود. این بازیکنان خشن تنه‌های محکمی می‌زنند و بسیار از دست‌های خود استفاده می‌کنند. شاید وین رونی را که به دفعات از دست‌های خود در فوتبال استفاده می‌کند بتوان در دسته بازیکنان خشن قرار داد. از دیگر ویژگی‌های بازیکنان خشن می‌توان به هل دادن و کشیدن پیراهن بازیکن حریف اشاره کرد.

بلیچرریپورت / مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها