تیه ری هانری به‌عنوان برترین بازیکن تاریخ لیگ برتر انگلیس شناخته می‌شود

سال‌های پرفراز و ‌نشیب «تی‌تی»

جام جم ورزشی: هفته پیش بود که یکی از مهم ترین اخبار ورزشی دنیا مخابره شد؛ تیه‌ری هانری مهاجم سابق تیم ملی فوتبال فرانسه و باشگاه آرسنال برای همیشه با فوتبال خداحافظی کرد.
کد خبر: ۷۵۳۰۵۱
سال‌های پرفراز و ‌نشیب «تی‌تی»

او این خبر را در سایت خود اعلام کرده بود. هانری در حالی کفش‌ها را آویخت که بعد از شکست خوردن نیویورک ردبولز در نیمه‌نهایی رقابت‌های ‏MLS‏ اعلام کرده بود که به همکاری‌اش با این ‏باشگاه آمریکایی پایان خواهد داد، اما اظهارنظری درباره آینده اش و تیم بعدی اعلام نکرد تا اکنون مشخص شود آن سکوت پیش‌زمینه‌ای برای اعلام خبر خداحافظی‌اش بوده است.‌ تیه‌ری هانری سی و هفت ساله که از نظر بسیاری برترین بازیکن تاریخ لیگ برتر انگلیس است، روزهای باشکوهی در آرسنال داشت. او که گاهی اوقات تی تی نامیده می‌شود و عنوان قهرمانی جهان با تیم ملی فرانسه را نیز در کارنامه خود دارد، سال‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. این سال‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

سال 1977: او مرداد ماه این سال در پاریس متولد شد.

سال 1990: در حالی که 13 سال داشت به باشگاه موناکو پیوست.

سال 1994: نخستین باری که هانری برای موناکو در لوشامپیونه (لیگ فرانسه) به میدان رفت نهم شهریور ماه این سال بود. او در آن زمان 17 سال داشت.

سال 1996: اواسط 96 هانری با رئال مادرید پیش قراردادی امضا کرد اما از آنجا که نحوه امضای قرارداد از سوی فیفا غیر قانونی اعلام شد هانری نتوانست راهی این باشگاه مادریدی شود. هم تیه‌ری و هم باشگاه رئال مادرید به دلیل این قرارداد غیرقانونی با جریمه فیفا مواجه شدند.

سال 1997: تیه‌ری هانری در پایان فصل 1997 ـ 1996 با موناکو قهرمان فرانسه شد. در آن فصل هانری جوان در 36 مسابقه 9 گل به ثمر رساند.

سال 1998: بزرگ‌ترین دستاورد ورزشی هانری در این سال رقم خورد، یعنی وقتی جام جهانی 1998 برگزار شد. هانری در جام جهانی فرانسه شش مرتبه برای خروس‌ها (لقب تیم ملی فوتبال فرانسه) به میدان رفت و سه گل به ثمر رساند، اما در فینال رویایی که بین فرانسه و برزیل برگزار شد و با پیروزی 3 بر صفر میزبان همراه بود کل بازی روی نیمکت نشست.

سال 1999: ابتدای سال 99 میلادی هانری به یوونتوس پیوست، اما در این تیم چندان ماندگار نبود. تنها به فاصله چند ماه بعد از این انتقال وی با قرارداد قابل توجه 5/10 میلیون پوندی به آرسنال پیوست. او کمتر از یک ماه پس از پیوستن به آرسنال نخستین گل خود را در لیگ برتر به ثمر رساند. این اتفاق مقابل ساوتهمپتون افتاد.

سال 2000: هانری در یورو 2000 که با قهرمانی فرانسوی‌ها همراه بود در پنج مسابقه‌ای که به میدان رفت سه گل به ثمر رساند.

سال 2002: جام جهانی 2002 کره و ژاپن و عملکرد بسیار بد فرانسوی‌ها. فرانسه در همان مرحله گروهی حذف شد و هانری نیز در دیدار با اروگوئه اخراج شد.

سال 2003: به عنوان برترین بازیکن سال فوتبال انگلیس انتخاب شد.

سال 2004: در آوریل این سال اتفاق جالبی افتاد. آرسنال در لیگ برتر به مصاف لیدزیونایتد رفت و هانری در این دیدار چهار گل به ثمر رساند. این چهار گل وی را به مهاجم 150 گله تاریخ لیگ برتر انگلیس تبدیل کرد. او چند روز بعد برای دومین سال پیاپی به عنوان برترین بازیکن سال فوتبال انگلیس معرفی شد.

سال 2005: مهاجم تیم ملی فوتبال فرانسه در پاییز سال 2005 با گلزنی مقابل اسپارتا پراگ چک در لیگ قهرمانان اروپا شمار گل‌های خود برای آرسنال را به عدد 185 رساند. او با این تعداد گل با رکورد ایان رایت، اسطوره آرسنال مساوی کرد.

سال 2006: این مهاجم گلزن در این سال مجدد با فرانسه به فینال جام جهانی رسید، فینالی که فرانسه مقابل ایتالیا باخت.

سال 2007: او در فصل 2007 ـ 2006 و در دیدار لیگ برتری مقابل میدلزبورو دویست و بیست و ششمین گل خود را برای آرسنال به ثمر رساند. او در پایان همان فصل با 1/16 میلیون پوند به بارسلونا پیوست و نخستین گل خود برای این تیم را در لیگ قهرمانان اروپا مقابل لیون زد.

سال 2009: هانری یک فصل رویایی با بارسلونا در فصل 2009 ـ 2008 سپری کرد چرا که در پایان همان فصل بارسا قهرمان سه‌گانه اروپا، لالیگا و حذفی شد. البته فاجعه برای هانری در همین سال 2009 بود یعنی وقتی که در دیدار پلی آف جام جهانی در ترکیب تیم ملی فرانسه مقابل ایرلند قرار گرفت و با دست زمینه‌ساز گل صعود فرانسه به جام جهانی 2010 آفریقای‌جنوبی شد. هانری پس از این اتفاق چهره‌ای منفور در فوتبال پیدا کرد و تا مدت‌ها آماج توهین‌ها و حملات رسانه‌های بریتانیایی و هواداران فوتبال بود.

سال 2010: پس از جام جهانی آفریقای‌جنوبی که با ناکامی فرانسوی‌ها همراه بود هانری از حضور در تمرینات تیم ملی فرانسه خودداری کرد و دلیل آن حمایت از اخراج هم‌تیمی‌اش آنلکا از تیم ملی بود. مهاجم سابق آرسنال در ابتدای فصل 2011 ـ 2010 نیز از بارسلونا جدا شد و به تیم نیویورک رد بولز پیوست. در همان زمان نیز خداحافظی خود را از تیم ملی فوتبال فرانسه اعلام کرد. هانری در 123 مرتبه‌ای که برای خروس‌ها به میدان رفت 51 گل زد. دو ماه بعد وی نخستین گل خود را برای تیم آمریکایی‌اش در لیگ حرفه‌ای این کشور به ثمر رساند.

سال 2011: در ابتدای سال نوی میلادی هانری در تمرینات آرسنال شرکت کرد تا شایعات بازگشت وی به این تیم مطرح شود اما این خبر صحت نداشت. پس از آن ونگر سرمربی آرسنال اعلام کرد هانری فقط برای تمرین کردن به آرسنال بازگشته است. مدتی بعد مسئولان باشگاه آرسنال از مجسمه برنزی تیه ری هانری به پاس گرامیداشت خدمات او برای باشگاه پرده‌برداری کردند و پس از آن هواداران آرسنال با خبر بازگشت موقتی هانری به این تیم شگفت‌زده شدند. هانری فقط دو ماه برای توپچی‌ها بازی کرد سپس به نیویورک رد بولز برگشت.

سال 2014: هانری یک ماه پیش اعلام کرد به همکاری خود با نیویورک ردبولز پایان داده است. وی 4.5 سال در این باشگاه آمریکایی حضور داشت. فقط سه هفته بعد هانری برای همیشه با فوتبال وداع کرد تا به دوران باشکوه فوتبالی خود پایان داده باشد.

منبع: دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها