برای اثبات دوباره ام به استقلال آمدم

خط خوردن من در اردوی ماقبل بازی‌های آخر تیم ملی روی من تاثیر زیادی داشت.
کد خبر: ۵۸۳۰۲۶
برای اثبات دوباره ام به استقلال آمدم

با تصمیمی که در ابتدای این فصل از دوران نقل و انتقالات گرفت خود را به جمع اعضای باشگاه بازیکنان حضور یافته در دو تیم سرخابی پایتخت وارد کرد. گرچه او بر این باور است که با توجه به خصوصیات اخلاقی‌اش، در دوران بازی‌اش در جمع آبی‌ها هرگز مورد هجمه طرفداران تیم پرسپولیس قرار نخواهد گرفت. پژمان نوری پیش از این هم در تیم ملی عضویت داشت، اما در اردوی تمرینی این تیم در روزهای قبل از شروع بازی‌های آخر تیم ملی خط خورد و حالا برای بازپس‌گیری این پیراهن انگیزه بسیار زیادی دارد. او از کارلوس کرش به عنوان تاثیرگذارترین مربی خارجی فوتبال ایران طی سال‌های اخیر یاد می‌کند و ارتباط اخلاقی‌اش با بازیکنان را بسیار شبیه به برخی مربیان وطنی می‌داند.

تا چه اندازه به استقلال تازه جمع و جور شده امیدواری؟

اول از هر چیز باید امیدمان به خدا باشد. از قدیم گفته‌اند تا خدا نخواهد برگی از درخت نمی‌افتد. ما هم در این مسیر تمام تلاش‌مان را می کنیم و برای موفقیت استقلال از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

از انتخابت که پشیمان نیستی؟

(خنده) حالا برای پشیمان شدن خیلی زود است. البته این حرفم را جدی تلقی نکنید. من با هدف استقلال را انتخاب کردم و از فصل قبل هم می‌دانستم این تیم شانس اول قهرمانی است. وقتی هم که فصل به پایان رسید برای اثبات مجدد خودم تصمیم گرفتم به استقلال بیایم و از کادر فنی این تیم ممنون هستم که به من اعتماد کردند. حالا نیز نوبت من است که پاسخ این اعتمادشان را بدهم.

مگر کسی به تو باور نداشت که می‌خواهی خودت را اثبات کنی؟

خط خوردن من در اردوی ماقبل بازی‌های آخر تیم ملی روی من تاثیر زیادی داشت. در این چند سال به لطف خدا و دعای خانواده‌ام همیشه در اردوهای تیم ملی حاضر بودم و این مساله تا حدی مرا به این فکر انداخت که حضور در تیمی مثل استقلال می‌تواند مرا بیشتر در کوران مسابقات قرار داده و انگیزه بازگشتم به اردوی تیم ملی را بیشتر کند. به هر حال وقتی در تیمی بازی کنید که نصف بازیکنانش عضو تیم ملی هستند این ذهنیت برای شما هم به وجود می‌آید که با قدرت‌تر کار کنید تا از دیگران عقب نمانید. حداقل من که این طوری به ماجرا نگاه می‌کنم و دوست دارم در کنار بچه‌های استقلال به این مهم دست یافته و دوباره به تیم ملی برگردم.

چرا؟ دلیل این همه اشتیاقت، بازی در جام جهانی است؟

صددرصد. من در بازی‌های دور رفت تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی عضو ثابت اردوهای تیم ملی بودم و نمی‌خواهم تلاشم برای این مهم بدون نتیجه باقی بماند. البته باید این را هم بگویم که قبل از هر چیز به فکر موفقیت استقلال هستم و مطمئنم برای رسیدن دوباره به تیم ملی باید کاری کنم که استقلال هم از وجود من بهره لازم را ببرد. از کارلوس کرش هم خیالم راحت است چون او مرا بخوبی می‌شناسد و با خصوصیات اخلاقی‌ام بخوبی آشناست.

موهایت را هم به همین دلیل کوتاه کردی؟

البته که به این دلیل کوتاه کردم. می‌خواهم فقط روی فوتبال تمرکز کنم و با این‌که موی بلند هم هرگز تاثیر منفی روی عملکردم نداشت اما این قضیه را هم به خواست خودم کنار گذاشتم تا در این خصوص هم حرف و حدیثی نباشد.

کسی از تو نخواست موهایت را کوتاه کنی؟

خیر، این به خواست خودم بود. البته اندازه‌اش هم یک مقدار بلند شده بود. بیشترین هدفم از این کار تمرکز هر چه بیشتر روی تمرینات و مسابقات بود.

هدف اصلی‌ات از این‌که تصمیم گرفتی به استقلال بیایی، چیست؟

من آمده‌ام خودم را اثبات کنم. می‌خواهم به آنها که می‌گویند نوری تمام شده، ثابت کنم اشتباه می‌کنند و هدفم در فصل ماقبل جام جهانی کاملا مشخص است و هم می‌خواهم به استقلال کمک کنم و هم با تیم ملی به جام جهانی برسم.

در کل بازیکن حاشیه‌ای هم نیستی؟

خیر، به هیچ وجه از این اخلاق‌ها ندارم. به همین دلیل هم هست که کم مصاحبه می کنم. بودنم در استقلال هم این مساله را دستخوش تغییر نخواهد کرد و من همان کسی خواهم بود که قبلا بودم. البته آنها که مرا می‌شناسند دوران حضورم در پرسپولیس را به یاد دارند و مرا به بی‌حاشیه بودن می‌شناسند.

از این لحاظ که هواداران پرسپولیس با استقلالی‌شدنت تو را در بازی دربی تحت فشار بگذارند نگران نیستی؟

خیر، اصلا نگران نیستم. چون آنها می‌دانند تا وقتی در خدمت تیم بزرگ پرسپولیس بودم با جان و دل برای این تیم بازی کردم و حتی بازوبند کاپیتانی این تیم را هم می‌بستم. دلیل جدایی‌ام از پرسپولیس هم اختلاف نظر با کسی یا قهر و پشت کردن به این تیم و هوادارانش ـ که هنوز هم مرا در کوچه و خیابان مورد لطف خودشان قرار می‌دهند ـ نبود و شرایط فوتبالی باعث این جدایی شد. من حالا از ملوان به استقلال آمده‌ام و با تمام این حرف‌ها حتی اگر برخی از هواداران پرسپولیس هم از روی سکوها حرفی علیه من بزنند ناراحت نمی‌شوم و به آن مسائل توجهی نخواهم کرد.

خیلی مطمئن حرف می زنی؟

این مسائل برای من با این همه سال بازی برای تیم‌های مختلف و تیم ملی عادی است. من که بازیکن دو روزه نیستم که از این قبیل اتفاق‌های فوتبال خبر نداشته باشم یا از آنها بترسم و با هراس به این نکات نگاه کنم.

گفته می‌شود قرار است پسرت هم مثل خودت فوتبالیست شود، حقیقت دارد؟

پرشان عاشق فوتبال است و یک لحظه دست از فوتبال نمی‌کشد. من هم در این راه از هیچ تلاشی برای موفقیتش کوتاهی نخواهم کرد. البته هرگز او را وادار به انجام دادن این کار هم نخواهم کرد، گرچه او خودش یک فوتبالیست با خصوصیات اخلاقی حرفه‌ای است...

...چطور؟

خب از بس در این یکی دو سال با من در تمرینات شرکت کرده و در ورزشگاه‌ها حضور یافته است خیلی از رفتارهای سوپرحرفه‌ای را آموخته و در چنین فضاهایی مثل بزرگ‌ترها رفتار می کند که این هم باعث تعجب همه می‌شود.

وابستگی خودت به خانواده چقدر است؟

خیلی، من عاشق خانواده و محیط آن هستم و معتقدم امن‌ترین محیط برای هر کسی همان محیط خانواده‌اش است. به همین علت من هم احترام ویژه‌ای برای خانواده‌ام قائلم و هم وابستگی زیادی به خانواده دارم. بخصوص پسرم پرشان که بهترین دوست من هم هست.

ماجرای جدایی‌ات از ملوان کم‌ سر و صدا نبود. چرا مدیرعامل باشگاه ملوان اصرار داشت بگوید که تو نمی‌خواهی به استقلال بپیوندی؟

متاسفانه یکسری مسائل در این باره اتفاق افتاد که چون الان تمام فکر و ذکرم روی تمریناتم با استقلال متمرکز است، نمی‌خواهم به آنها برگردم و فقط این را می‌گویم که مردم خوب انزلی می‌دانند من چه کسی هستم و همین برای من کافی است. مطمئن باشید کسی نمی‌تواند مرا برابر آنها قرار دهد و اهالی انزلی پژمان نوری را بخوبی می‌شناسند. البته این مدل حرف زدن من به این معنی نیست که بلد نیستم جواب آنها که پشت سرم جو به راه انداخته‌اند، بدهم، بلکه خودم نمی‌خواهم این گونه رفتار کنم چون الان بازیکن استقلال هستم و دلیلی ندارد اعضای تیم جدیدم و هوادارانش را درگیر مسائل شخصی‌ام کنم.

کار در استقلال چطور بوده؟

کم‌کم داریم تیم می‌شویم و با کامل‌تر شدن تیم مطمئن هستم که روزهای خوبی پیش رویمان است.

توانسته‌ای با بازیکنان استقلال ارتباط برقرار کنی؟

البته، اکثر بازیکنان این تیم رفقای سال‌های گذشته‌ام در لیگ و تیم ملی هستند و در این زمینه هیچ مشکلی نیست. ما خیلی زودتر از آنچه فکر کنید با هم جور شدیم. ضمن این‌که امیر قلعه‌نویی هم در این میان نقش بسزایی داشت.

کار با او را می‌پسندی؟

البته، او از آن دسته مربیان فوتبال است که بخشی از کارشان به مسائل روحی روانی تیم‌شان مربوط است و من این مدل مربیان را می پسندم، مثل کارلوس کرش. او هم جدا از دانش فنی و فوتبالی‌اش آگاهی بالایی از روحیه بازیکنان تیمش دارد و در هر لحظه می‌داند چه حرفی و چه حرکتی می‌تواند باعث موفقیت کلی تیمش و در نهایت خودش شود. سرمربی استقلال هم با چنین رویه‌ای کار می‌کند و من قبل از این‌که به استقلال بیایم از این موضوع اطلاع داشتم و در اردوهای تیم ملی زمان سرمربیگری ایشان، این مسائل را تجربه کرده بودم.

قرار است در استقلال در کدام پست بازی کنی؟

هنوز به طور دقیق مشخص نیست. در کل من بازیکن چند پسته هستم و هر جا لازم باشد کار می کنم.

این مساله به فوتبالت لطمه نمی‌زند؟ این‌که یک بار هافبک هجومی هستی و یک بازی هافبک دفاعی. در یک دیدار هافبک چپ یا راستی و یک بار بال چپ؟

خودم هم از این بابت راضی نیستم و شاید همین مساله هم باعث شده که طی این سال‌ها عضو ثابت یک پست تیم ملی نبوده‌ام. قبول دارم که این نوع بازی در تیم‌های باشگاهی به فوتبالیست لطمه می‌زند و من از این نظر ضربه خورده‌ام.

چرا خودت را در یک پست جا نینداختی؟

باور کنید خودم هم از این مساله خسته هستم، اما کاری نمی‌توانستم بکنم. وقتی مربی به بازی من در پستی که می‌توانم در آن مثل یک بازیکن ثابت بازی کنم نیازی نداشته، مجبور شده‌ام از خواست مربی تمکین کنم. برای همین ممکن بود حتی طی یک هفته در دو بازی در دو پست متفاوت به میدان بروم...

...اما قبول داری این هم خودش یک مزیت بالا برای یک فوتبالیست است که چنین توانایی را داشته باشد؟

البته، خیلی‌ها هم این موضوع را به من گفته‌اند اما این برای دیگران جالب است و برای خودم نه. من همیشه دوست داشته‌ام به عنوان یک بازیکن ثابت در یک پست مشخص بازی کنم و همه مرا به عنوان بازیکن آن پست بشناسند، اما سرنوشت من هم این بوده و باید با این شرایط کنار بیایم. چون من هم اعتقاد دارم هر تیمی به یک بازیکن به اصطلاح آچار فرانسه نیاز دارد.

این فصل دوست داری در کدام پست برای استقلال بازی کنی؟

هافبک وسط باشم خوب است. البته باز هم فرقی نمی‌کند، آقای قلعه‌نویی مرا دفاع آخر هم بگذارد بازی می‌کنم.

با سیستم‌های قلعه‌نویی در بازی آشنا هستی؟

امیرخان با 2ـ5ـ3 یا 2ـ4ـ4 و یا 1ـ3ـ2ـ4 تیمش را آرایش می‌کند و این بسته به بازی‌های تیم حریف است. من هم با تمام این سیستم‌ها در این سال‌ها کار کرده‌ام و در هر کدام‌شان هم در پست‌های مختلف به میدان رفته‌ام و از این نظر هیچ مشکلی ندارم.

انتظار صعود ایران به جام جهانی را داشتی؟

البته که داشتم. این برعکس تفکر بیشتر مردم بود، اما من با بچه‌های تیم ملی در ارتباط بودم و می‌دانستم در اردوی تیم ملی چه می‌گذرد.

چرا با آنها ارتباط داشتی؟

خب برایم مهم بود که هم به بچه‌های تیم روحیه بدهم و هم بدانم اوضاع روحی آنها چطور است. مصدومیت اشکان دژاگه در آن ایام هم بیشتر از آن که به ضرر تیم ملی بشود، می‌توانم بگویم که به‌سود تیم شد.

اشتباه نمی‌کنی؟

ببینید در این‌که اشکان بازیکن تاثیرگذاری است شکی نیست اما غیبت او باعث شد بازیکنان تیم ملی با انگیزه دو برابر کار کنند تا هم جای خالی او به چشم نیاید و هم به نوعی بخواهند کاری کنند که زحمات او در بازی‌های قبلی بی‌اثر نشود.

اما قبول داری خوشبین‌ترین طرفداران تیم ملی هم انتظار 9 امتیاز از سه بازی را نداشتند؟

بله، من هم با شما موافقم و شاید خود من هم برد در کره را حدس نزده بودم، اما بیشترین چیزی که می‌توانست در این فاصله به تیم ما کمک کند مسائل روحی روانی بود که با آن مصاحبه ضدایرانی سرمربی تیم ملی کره، همه چیز کامل شد و کارلوس کرش از آن بهره‌برداری کافی کرد. در‌مجموع فکر می‌کنم اتفاق خوبی برای فوتبال‌مان در آستانه رخ دادن است و این به ما کمک می‌کند بیش از پیش به اهداف‌مان دست پیدا کنیم و به جایگاه قبلی‌مان در فوتبال آسیا برگردیم.

محمدرضا مدنی ‌/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
۰
۰
بالاخره اسم این بازیكن چی بود ؟ این جه تیتر خبری است ؟ چرا اسم بازیكن را در تیتر نیاوردید ؟

نیازمندی ها