«دریا در غربت» اولین سریال تلویزیونی در سال 86 است که با مضمون جنگ عراق و امریکا از نیمه دوم فروردین با حضور جمعی از بازیگران سینما و تلویزیون در شهر اهواز کلید خورده است.
کد خبر: ۱۳۵۸۷۵

این سریال محصول اداره کل امور استان های صداوسیما و مرکز سیمای خوزستان و مشارکت گروه حماسه و دفاع شبکه یک سیماست و تصویربرداری آن حدود 70 جلسه به طول خواهد انجامید.
«دریا در غربت» را سیدرحیم حسینی کارگردانی می کند و تهیه کنندگی آن به عهده محمد خزایی است. در این سریال جهانگیر الماسی نقش اصلی را بازی می کند و در کنار او بازیگران دیگری چون مهران رجبی ، کیهان ملکی ، مجید مشیری ، مالک سراج ، شیوا بلوریان ، الیزابت امینی ، مارال فرجاد، شراره رخام و احمد کاوری ایفای نقش می کنند. گزارشی که می خوانید، اتفاقاتی است که در یک روز در پشت صحنه «دریا در غربت» رخ داده است ، اتفاقاتی که باعث می شوند یک سریال داستانی به مرحله نمایش نزدیک شود.

با شروع جنگ ایران و عراق ، برای مهندس اسدالله نوری اتفاقی می افتد که با جنگ امریکا و عراق به اوج می رسد، او تصویر دخترش را می بیند که در اولین روزهای جنگ ایران و عراق ، او را از دست داده است.
به همین دلیل تصمیم می گیرد برای یافتن دخترش به عراق برود. به دلیل وخامت اوضاع ، دوستان مهندس سعی می کنند او را منصرف کنند؛ اما در نهایت عده ای با او همراه می شوند، غافل از این که جنگ چیزی می ستاند و چیزی می دهد. با وجود این ، جنگ آغازی است در یکی شدن دوستان قدیم و به خود آمدن یاران جدید. محل تصویربرداری ، محله کوک سیدصالح اهواز است ؛ محلی که قرار است منطقه ناصریه عراق باشد. خوشبختانه هوا ابری است و گرمای شرجی این شهر کمتر اذیتم می کند. محمد تاجیک ، مسوول روابط عمومی این سریال برایمان از جزییات این پروژه می گوید. جهانگیر الماسی ، بازیگری که با فیلم «پشت پرده مه» بازگشت خوبی به دنیای سینما داشت ، بازیگر نقش اصلی این سریال است.
او در نقش مهندس نوری ظاهر شده ؛ بازیگری که در سالهای نه چندان دور، از پرکارهای سینما بود و در این سالها، بیشتر در حوزه آثار تلویزیونی فعال بوده است ؛ پس از باران ، جوانی و سریالی که همین شبها از شبکه 3 سیما پخش می شود یعنی سالهای برف و بنفشه.
الماسی درباره بازی در این مجموعه می گوید: نقشی را که در این سریال بازی می کنم ، نقش یک مهندس ایرانی است که در خوزستان به دنیا آمده و همانجا بزرگ شده و جزو نیروهایی بوده که در زمان جنگ ، احساس وظیفه کرده که به مقابله با هجوم بیگانه بپردازد. او درباره شخصیت مهندس نوری می گوید: مهندس نوری شخصیتی است که همسر خود را از دست داده و حالا فرصتی دست داده تا در پی دخترش باشد، او نشانه های مختلفی از تاریخ معاصر را با خود دارد. این شخصیت از سویی بشدت درونگراست و از سوی دیگر، در جاهایی خیلی برونگرا می شود. شخصیت مهندس نوری همانند بسیاری از بچه ها و فرماندهان جنگ ، شخصیتی است که در اصولی که به آنها وفادار است ، بسیار پایمردی نشان می دهد و حتی حاضر است در راه حفظ این اصول ، از جانش نیز بگذرد.
الماسی در ادامه می گوید: مهندس نوری آدمی دلیر و باشهامت است که در دوران میانسالی مثل یک جوان فعال و پرانرژی است و اگرچه در سالهای معاصر زندگی می کند، ولی سالهای دور دفاع مقدس را هم فراموش نکرده است. البته الماسی درباره پروراندن این شخصیت به موضوعات دیگری هم اشاره می کند: من هنگام ساخت این سریال متوجه شدم برای این که بتوان به درک درستی از مردم خوزستان رسید، باید با آنها همنشین بود و از نزدیک در جریان زندگی آنها قرار گرفت.
آنها مردمی خونگرم و پرشور هستند که همچنان که غمهای زندگی را با خود دارند، رنگ شادی را می شود در چهره آنان دید. از دیگر بازیگران این سریال ، مهران رجبی است که مخاطبان سینما و تلویزیون ، از او نقشهای متفاوتی به خاطر دارند؛ بازیگری که به خاطر نوع خاص بازی اش ، همیشه جایگاه ویژه ای داشته است.
رجبی در سریال دریا در غربت در نقش پزشک و همرزم قدیمی مهندس نوری ظاهر شده که یکی از شخصیت های اصلی سریال است.
او درباره نقشش می گوید: مهمترین ویژگی نقشی که من در آن بازی می کنم ، واقعی بودن آن است ، من در این سریال ، نقش پزشکی را بازی می کنم که بدون رودربایستی با دیگران برخورد می کند. این بازیگر خوب سینما و تلویزیون می گوید: این سریال اگرچه اولین تجربه ام در زمینه دفاع مقدس است ولی برایم تجربه خوب و شیرینی است.

بازسازی یک درگیری

مقصود جبار، مدیر تولید این سریال که مدیر تولید نظامی فیلم دوئل نیز بوده است ، درباره این سریال می گوید: گروه فیلمسازی یک ماه دیگر به تهران برمی گردد و پیگیر کارها و مسائل مربوط به هماهنگی ها می شود. حالا قرار است سکانس غذا دادن امریکایی ها به مردم عراق و هجوم مردم به کانتینرها برای گرفتن غذا تصویربرداری شود. هنرورها در حال پوشیدن لباسهای خود هستند و آرام آرام سر و شکل سربازهای امریکا را پیدا می کنند، سربازهایی که در میانشان می توان سیاهپوست ها را هم دید و بعد دیالوگ های انگلیسی سربازان دوباره کنترل می شود. علی اوسیوند و هادی دیباجی از بازیگران این سریالند که همچنان در حال تمرین کردن هستند. در این سکانس نزدیک به 100 هنرور حضور دارند. مردم بسیاری برای تماشای تصویربرداری آمده اند و اطراف محوطه تصویربرداری را هم با طناب محصور کرده اند.
فرشاد گل سفیدی ، تصویربردار کار با سیدرحیم حسینی کارگردان سریال در حال صحبت کردن درباره پلان های اولیه هجوم مردم به سمت کانتینرهای امریکایی هستند.

سیدرحیم حسینی: مهمترین ویژگی دریا در غربت توجه به اصالت ایرانیان است

آنسوتر محمدرضا شجاعی طراح صحنه و لباس این سریال ایستاده است. شجاعی درباره ویژگی های طراحی صحنه «دریا در غربت» می گوید: طراحی صحنه چنین سریال هایی مشکلات زیادی دارند و ما باید منطقه ای را انتخاب کنیم که از نظر بافت و شرایط به منطقه ناصریه نزدیک باشد. تولیدات آثار تصویری جنگی همیشه با هزینه های بسیاری همراه است ، بخصوص اگر این فیلمها یا سریال ها باید مناطقی را بازسازی کنند که خارج از ایران می گذرد. طراحی صحنه و لباس چنین آثاری به دلیل محدودیت های مالی همیشه با مشکلات بسیاری روبه روست. البته او در ادامه توضیح می دهد که در این پروژه ، گروه تولید حتی الامکان امکانات لازم را در اختیار ما قرار داد.جهانگیر میرشکاری ، صدابردار این سریال با دستیارش مشغول کارند.مرتضی اکبری ، مدیر جلوه های ویژه نیز در حال گذاشتن تیرهای مشقی در اسلحه سربازان امریکایی است. صحنه برای تصویربرداری آماده می شود. محمد حمزه ای ، دستیار کارگردان از همه می خواهد که سکوت کنند تا او درباره شرایط تصویربرداری توضیح دهد.
سکانس درگیری مردم عراق با سربازان امریکایی تصویربرداری می شود.
خبرنگارهای بی.بی.سی و سی.ان.ان از این جریان گزارش می دهند. علی اوسیوند که نقش یک خبرنگار را در این مجموعه بازی می کند، در حال گزارش گرفتن از این واقعه است. هادی دیباجی نیز نقش جهان ، پسر مهندس نوری را بازی می کند. او با سربازان امریکایی درگیر می شود، نیروهای امریکایی به جهان حمله می کنند و با مشت و لگد، او را از خود می رانند و با وساطت علی اوسیوند از زیر دست و پای سربازان خارج می شود. اوسیوند دائم تکرار می کند که ما خبرنگاریم و نباید چنین رفتاری با ما شود، او که همچنان در حال تکاپوست به دلیل بیماری شیمیایی اش ، تنگی نفسش آغاز می شود، به زمین می افتد. اسپری اکسیژن را به دستش می دهند و دستش را می گیرند تا از فضا دور شود.

دریا در غربت به روایت تهیه کننده

محمد خزاعی ، تهیه کننده این مجموعه درباره چگونگی شکل گیری آن می گوید: «اردیبهشت سال 85 با صحبت هایی که با غلامرضا صالحی داشتیم ، به عنوان مجری طرح در کنار ما قرار گرفت ، این سریال قرار بود 13 قسمت 45 دقیقه ای باشد که در بررسی های اولیه به این نتیجه رسیدیم این مجموعه ظرفیت 8 قسمت مطلوب و خوب را خواهد داشت. بعد از آن ، کارهای اداری اش آماده شد و آبان ماه سال 85 برای مراحل پیش تولید آماده شده و سیدرحیم حسینی به عنوان کارگردان کار مشغول به کار شد. این کار پس از نزدیک به 3 ماه پیش تولید، قرار بود اسفند ماه کلید بخورد که به دلیل فضای خاص منطقه خوزستان در ایام نوروز و شلوغی استان و درگیری تمامی امکانات و مسوولان ترجیح دادیم زمان کلید خوردن را عقب بیندازیم».

سختی ها و مشقت های مجموعه های دفاع مقدس

سیدرحیم حسینی ، کارگردان این سریال تلویزیونی می گوید: تاکنون 60 درصد از فیلمبرداری این مجموعه به پایان رسیده و فیلمبرداری این مجموعه تا یک ماه دیگر تمام می شود.
رحیم حسینی تاکنون بیشتر فیلمهایی که کار کرده ، در حوزه سینمایی دفاع مقدس بوده است ولی خودش می گوید دغدغه اصلی اش سینمای کودک است. او می گوید: مهمترین ویژگی مجموعه دریا در غربت ، این است که به موضوع ایرانی بودن و اصالت ایرانیان می پردازد؛ موضوعی که همیشه از دغدغه های اصلی من بوده است.
کارگردان مجموعه دریا در غربت در ادامه تاکید می کند: مجموعه هایی که با مضمون دفاع مقدس ساخته می شوند با سختی ها و مشقت های فراوانی همراه هستند و امکانات خاص از لحاظ تجهیزات و لوکیشن می طلبد.


مهدی غلامحیدری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها