نگاهی به سریال گمگشته

پاسخ مناسب به پرسش بیننده
کد خبر: ۳۵۴۵
تجربه تاریخی در مورد تلویزیون ، نشان داده است که سریال های داستانی و نمایشی ، همواره طیف گسترده ای از مخاطبان را به خود جلب می کند و بیش از سایر برنامه ها، طرفدار دارد مروری بر نمونه های موفق سریال های داستانی طی سالهای دور و نزدیک و بخصوص چند سال اخیر نیز موءید همین نکته است . اما در میان همین سریال ها، کدامیک از بقیه "موفق تر" بوده است ؛ گرچه موفقیت سریال های مختلف ، به عوامل و عناصر متعددی وابسته است ، اما می توان بر یک "ویژگی مشترک " در این نوع تولیدات تاکید کرد این ویژگی، استفاده مناسب از عنصر "ماجرا" است با نگاهی دوباره به نمونه های مختلف سریال های داستانی ، در می یابیم آن گروه از سریال هایی که در بطن فیلمنامه و داستان ، به "گرههای دراماتیک " و "ماجرا" اهمیت بیشتری داده اند، موفق تر بوده اند دلیل این امر، شاید به نوع فرهنگ ایرانی و سلیقه مخاطبان مربوط باشد؛ هر چند که دلایل دیگری را نیز می توان برشمرد به این ترتیب ، معلوم می شود که نویسندگان برای جلب توجه مخاطبان یک سریال ، بیش از هر چیز باید مجموعه ای از ماجراهای کوچک را به نحو شایسته ای مورد استفاده قرار دهند تا بینندگان برای دیدن آن برنامه ، تهییج شوند. طبعا برای به کارگیری مناسب ماجراها، استفاده از تکنیک های تعلیق اهمیت بسزایی دارد این که چگونه ماجرا مطرح شود تا مخاطب در انتظار نتیجه آن ماجرا در قسمتهای بعدی باقی بماند، به هنر نویسندگان باز میگردد.مجموعه آنچه گفته شد، در مورد سریال "گمگشته " که به مناسبت ماه مبارک رمضان تولید و پخش شد، اتفاق افتاده است استفاده از عنصر شباهت و جابه جایی به قدر کافی جذاب و دراماتیک هست بنابر این استفاده از این ویژگی در درون داستانی که توجه کافی به گره و "ماجرا" دارد، عامل جلب مخاطب برای دنبال کردن داستان گمگشته بوده است بیننده این سریال ، از همان نخستین قسمتها می خواهد بداند "بعد چه خواهد شد؛ و برای یافتن پاسخ پرسش خود، در انتظار قسمت بعدی می ماندبه این ترتیب ، در حین پاسخ به این پرسش ، باز هم ماجرای تازه ای که در مسیر خط اصلی و کلی داستان است روی می دهد و هر بار بیننده با پرسیدن این پرسش ، به دنبال کردن داستان بیش از پیش ترغیب می شود این ، همان عنصر تعلیق است که شهرزادقصه گو نیز در داستان های هزار و یکشب به کار گرفت و تا طی هزار و یک شب ، شنونده داستان خود را واداشت تا آن را دنبال کند یکی دیگر از عوامل موفقیت سریال گمگشته به نوبودن طرح داستانی آن باز می گردد گر چه عنصر "شباهت و جابجایی " به عنوان عنصری آشنا و به تعبیری تکراری در فیلمها و سریالهای زیادی به کار گرفته شده است ، اما در "گمگشته " با طرح داستان متفاوتی روبه روییم به این ترتیب ، جابجاشدن دو شخصیت متفاوت با قیافه و فیزیکی کاملا مشابه ، به نکته آزاردهنده ای تبدیل نمی شود اتفاقا بیننده با فضاهای تازه ، نو و متفاوتی روبه رو می شود که شخصیت های جدیدی که ندیده است ، در آن حضور دارند و در نتیجه توجه او را به خود جلب می کنند نکته دیگر، به سمت دهی متفاوت عنصر "جابه جایی " مربوط می شود یعنی در دیگر نمونه های استفاده از شباهت ، دو شخصیت مشابه به شکلی "ناخواسته " در جای هم قرار می گیرند و یا این که چندان رغبتی به قرار گرفتن در جای فرد دیگر ندارند؛ یا حداقل در مورد شخصیت فقیر و تنگدست ، این گونه است در حالی که در گمگشته شخصیت "کریم " تمام توان خود را برای باقی ماندن در جای فرد دیگر به کار می گیرد و این نوع تفکر شخصیت ، مسیر جابجایی را متفاوت از نمونه های مشابه پیش می برد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها