رادیو، با وجود رسانه‌های عصر دیجیتال، رسانه‌ای سنتی به حساب می‌آید. گرچه ویژگی‌های منحصر به فرد رادیو، آن را از سایر رسانه‌ها متمایز کرده، ولی باید برای بقای خود در عرصه رقابتی راهکارهایی را پیدا کند. رادیو در دوره‌های مختلف، مقبولیت خود را حفظ کرده و در برابر رسانه‌های جدید از گردونه رقابت حذف نشده است.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۱۳
رادیو معارف؛ رسانه مرجع

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، رادیو حاضرترین رسانه و در عین حال در دسترس‌ترین و رساترین رسانه باقی خواهد ماند. رادیو رسانه‌ای غیر قابل حذف است، زیرا مبتنی بر صداست و تنها صداست که می‌ماند. سرعت زیاد، دامنه نفوذ، راحت و شفاهی بودن رادیو برای مردمی که از سواد بهره‌ای ندارند، دلیل یکه‌تازی رادیوست و رسانه‌های جدید به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند رادیو را انکار کنند و اما در دوران تحولات فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، رسانه‌هایی که قادر به بازسازی خود در مواجهه با رسانه‌های الکترونیک و دیجیتال نباشند، به حاشیه می‌روند و رسانه‌ای جنبی تلقی می‌شوند.

امروزه روابط عمودی گذشته باید به روابط افقی تبدیل شود و مخاطب نقش پر رنگتری را در مدل ارتباطات رسانهای برعهده بگیرد. رادیو وقتی انتظار دارد مشتریان شنونده او باشند، باید خودش هم شنونده مخاطبان باشد و آنها را به سخن گفتن وادارد. رسانههای جدید به مخاطبان، مشارکت و فعال بودن را آموختهاند و مخاطبان امروز و فردای رسانه، مخاطبان دیروز نیستند. همگامی با جامعه روز و نیازهای مخاطبان، سرعت انتقال، کوتاه کردن زمان بین پرسش و پاسخ، پیوند رادیو و اینترنت و آرشیو برنامهها برای گسترش دایره مخاطبان از اقداماتی است که باید رادیو برای پویایی و حفظ مخاطبان در دنیای رقابت رسانهای انجام دهد. از دیگر مزیتهای رادیو، تخصصی شدن آن در ایران است. با تخصصی شدن رادیو، مخاطب شناسی عمیق انجام میگیرد و موضوعات مورد علاقه آنها شناسایی میشود.

در رادیوهای تخصصی، تکلیف مخاطبان با رادیو روشن است و برنامهسازان هم میدانند باید روی کدام موضع و موضوع تخصصی تمرکز کنند.

کمک گرفتن از شنوندگان هم برای تعیین و پیشنهاد محتوای برنامهها در رادیوهای تخصصی میتواند صورت بگیرد. رادیو معارف در سپهر رسانهای کشور، رادیویی تخصصی در حوزه دین است که ماموریت دارد آموزههای قرآن و اهل بیت (ع)را تبیین و ترویج کند.

چهار گروه تخصصی علمی در این رادیو مسئولیت تولید برنامههایی متقن، مستدل، مستند و اقناعی را به عهده دارند.

رادیو معارف به جهت مخاطبان نخبه و فرهیخته خود باید در انتخاب موضوع، کارشناس و استحکام مباحث، تلاش ویژهای داشته باشد.

از دیگر ویژگیهای این رادیو، بهرهگیری از مباحث گروههای مرجع و نخبگان دینی است.

گرهخوردگی رسانه با تیمهای پژوهشی، به عمق بخشی برنامهها کمک شایانی میکند.

علاوه بر آن که موسسات پژوهشی هم بسته به نیاز رسانه، به موضوعات خود سمت و سوی کاربردی میدهند و از مباحث نظری صرف پرهیز میکنند.

امروز رادیو معارف، رسانه مرجع است.

استنادات به این رسانه در محافل علمی، نشانه اعتماد نخبگان به این رسانه دینی است.

پاسخگویی مستقیم مراجع عظام تقلید به استفتائات شنوندگان، فقط در این رادیو اتفاق میافتد.

به روز بودن، رصد شبهات اعتقادی در ماهوارهها و فضای مجازی و پاسخگویی به آنها، بهرهگیری از کارشناسان تخصصی در هر حوزه علمی، سطحبندی موضوعات در سطوح تخصصی، نیمه تخصصی و عمومی، انعکاس تازهترین رویدادهای فرهنگی کشور، پیوند با جامعه نخبگانی حوزه و دانشگاه، واکنش سریع به حوادث فرهنگی کشور بویژه انتظارات مقام معظم رهبری، مطالبهگری از مسئولان فرهنگی و...

این رادیو را به رسانهای معرفتبخش، هوشمند و خیرخواه تبدیل کرده است.

مجتبی تونهای
مدیر رادیو معارف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها