4 تلویزیون تعاملی و 7 موسسه صوتی و تصویری مجوز گرفتند

آغاز ساماندهی صنعت صوت و تصویر

ابتدای اردیبهشت امسال اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مقرر کردند مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا به عهده صدا و سیما باشد.
کد خبر: ۱۱۳۹۲۸۳
آغاز ساماندهی صنعت صوت و تصویر

تصویب این ماده قانونی از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استناد دستور رهبر معظم انقلاب به رئیسجمهور صورت گرفت.

انتشار این خبر با حواشی و حرف و حدیثهای متفاوت و متناقضی روبهرو شد. منتقدان از خطر انحصارگرایی گفتند و اینکه در صورت شکلگیری این انحصار، جریان محتوایی کشور دچار یکسویهنگری خواهد شد. گروهی دیگر هم بر این باور بودند تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صدا و سیما بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایههای خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

مسئولان صداوسیما و از جمله دکتر علیعسکری اما تاکید موکد دارند که سازمان متبوعشان قراری بر تصدیگری در این حوزه ندارد و عمده تمرکزش را بر تنظیمگری و تسهیلگری گذاشته است و این دو مقوله قطعا فرسنگها با هم فاصله دارند.

لطفا... سیاهکلی، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی نیز تصریح میکند تنظیمگری در حوزه محتوا و خدمات پیش از این در کشور ما متولی خاصی نداشته است و حالا با ورود سازمان صداوسیما به این عرصه، اتفاقا برخوردی حمایتی با رسانهها صورت خواهد گرفت و با ایجاد ظرفیت برای برندسازی در بخش خصوصی، از کاربران داخلی و خارجی حمایت خواهد شد.

سیاهکلی همچنین خبر داده که طی توافقی با دانشگاه صداوسیما، دورهای تخصصی برای مدیران این رسانهها تدارک دیده شده تا دانش این کار را فراگیرند.

او با اشاره به شبهاتی که در برخی رسانهها در زمینه تشکیل این سازمان در صداوسیما مطرح شده است، میگوید: گاهی این شبهه مطرح میشود که صداوسیما با این اقدام، حوزه تصدیگریاش را وسعت بخشیده است؛ در صورتی که این فرمان رهبر معظم انقلاب که نشان از بینش و آگاهی دقیق ایشان دارد برای ایجاد گشایش در حوزه رسانه است و صداوسیما را به عنوان سازمانی تنظیمگر و تسهیلگر در زمینه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تعریف میکند.

در هر صورت و با وجود همه اما و اگرها، ورود جدی سازمان صداوسیما به مقوله صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن هفته گذشته و با اعطای مجوز فعالیت به چهار تلویزیون تعاملی و هفت موسسه رسانه صوتی و تصویری وابسته به بخش خصوصی به صورت رسمی آغاز شد.

تاکید بر یک الگوی تجاری مناسب در صنعت صوت و تصویر

رئیس رسانه ملی در آیین اعطای مجوز به چهار تلویزیون تعاملی و هفت موسسه رسانه صوتی و تصویری با تأکید بر لزوم طراحی یک الگوی مناسب تجاری برای صنعت فرهنگی صوت و تصویر گفت: در این عرصه باید به رشد کسب و کار فکر کنیم و هم مهندسی تجاری و هم مهندسی فرهنگی داشته باشیم.

به گزارش روابطعمومی رسانه ملی، دکتر علیعسکری با تاکید بر این که افرادی که در این عرصه کار میکنند باید دغدغه هویت ملی داشته باشند، گفت: در این جنگ بزرگ رسانهای تلاش میکنیم فرهنگ و هویت کشور را حفظ کنیم و باید در کنار هم همدلانه و فکورانه صنعت فرهنگی بسیار با اهمیت صوت و تصویر را سامان دهیم.

او هدف از طراحی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در رسانه ملی را تنظیمگری برای عرصه فضای مجازی دانست و تصریح کرد: باید در کنار این تنظیمگری، تسهیلگری مناسبی هم برای همکاران خود در بخش خصوصی داشته باشیم و هم ما و هم دیگر دستگاههای مرتبط برای آنها تسهیلات در نظر بگیریم.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: رسانه ملی با تسهیلگری و تنظیمگری میکوشد عقبماندگیها را در این زمینه جبران کند و با سرعت در این مسیر پیش رود.

دکتر علیعسکری با بیان اینکه مقدمات حقوقی و قانونی تأسیس این سازمان طی شده و بعد از این نیز مراحل تکمیلی بیشتری به انجام خواهد رسید، گفت: سازوکار استقرار و پیشرفت صنعت فرهنگی صوت و تصویر ایجاد شده است.

او افزود: سازمان صداوسیما برای رشد پایهای این صنعت تلاش خواهد کرد شرکتهای قدرتمندی در این صنعت فرهنگی شکل بگیرد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اوضاع رسانههای امروز و بالا رفتن نیاز مردم به رسانهها گفت: مردم پیوسته در معرض محصولات رسانهای گوناگون هستند و ما باید برای پاسخگویی و رفع این نیاز، در این فضا حضور پررنگی داشته باشیم.

دکتر علیعسکری با بیان اینکه کشور ما اکنون در این زمینه با کاستیهایی روبهروست، گفت: اگر مقدمات پیشرفت و پایه فرهنگ رسانهای ایجاد شود، مردم میتوانند با روحیه خلاق و بینظیرشان با اقتدار کشور را به یکی از قلههای تولید محتوا بدل کنند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه باید با اتکا به پیام اسلام تولید محتوا کنیم، گفت: میتوان این پیام را مانند صداوسیما در عرصه بینالملل با زبانهای مختلف برای مردم دنیا تولید و ارسال کرد.

3 تلویزیون دیگر در راه است

دکتر علیعسکری در آیین اعطای مجوز به چهار تلویزیون تعاملی و هفت موسسه رسانه صوتی و تصویری تصریح کرد: چرخهای که در این زمینه طراحی شده، بسیار ارزشمند است و علاوه بر چهار تلویزیون تعاملی که مجوز گرفتند و یک تلویزیون تعاملی که برای خود سازمان صداوسیماست، سه تلویزیون تعاملی دیگر هم در راه است که پس از طی مراحل، مجوز فعالیت خواهند گرفت.

از این پس مخاطبان چهار تلویزیون تعاملی فام، تیوی نت، آیسیما و تیوا میتوانند از برنامههای متنوع این شبکههای تلویزیونی تعاملی با مراجعه به آدرس اینترنتی آنها یا نصب برنامه کاربردیشان استفاده کنند.

همچنین به هفت موسسه رسانه صوتی و تصویری فیلم نت، آینت، پلاس، مهر، نازدونک، بین تو و مندیر مجوز آزمایشی داده شد.

فیلم نت و بین تو رسانههای صوت و تصویری هستند که برای مخاطبان فیلم و سریالهای متنوع روی خروجی خود بارگذاری میکنند.

پلاس هم علاوه بر فیلم و سریال، برنامههای مختلف گفتوگو محور را برای مخاطبان خود در فضای مجازی پخش میکند.

نازدونک، رسانه صوت و تصویر ویژه کودک و نوجوان است که انیمیشنها و برنامههای مختلف تولیدی خود را در این حوزه برای مخاطب به نمایش میگذارد.

آینت و مندیر هم رسانههای صوت و تصویر کاربر محور هستند که فضا را در اختیار کاربران خود قرار میدهند تا برنامههای مورد علاقه خود را دراین دو محیط برای دیگر مخاطبان به نمایش بگذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها