یک برنامه عصرگاهی در مرحله اول باید به مخاطب نگاه دقیق داشته باشد؛ یعنی برنامه در چه ساعتی پخش می‌شود و مخاطبان در آن ساعت در چه وضعیت روحی، روانی و فیزیکی هستند یا در چه شهر یا روستایی زندگی می‌کنند و در حال حاضر چه مسائل و مشکلاتی دغدغه آنهاست؛ بنابراین باید بدانیم جایگاه مخاطب در آن ساعت چگونه است و او چه توقعی از یک برنامه عصرگاهی دارد.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۴۳
یک برنامه عصرگاهی مفرح برای شنوندگان

برنامه ایرانشهر بر این مبنا طراحی شده و مبحث اصلی آن ترویج مهارتهای ارتباطی است. این موضوعی است که این روزها مردم خیلی با آن دست به گریبان هستند، زیرا عامل خیلی از مشکلاتی است که در روابط بین اعضای خانواده و بین فردی ایجاد میشود.

در واقع نتیجه عدم شناخت و ندانستن مهارت ارتباطگیری با دیگران، منجر به ایجاد چالشهای فراوانی میشود که این موضوع در خانواده بغرنج خواهد شد. پدر و مادر بعد از یک روز سخت کاری که به خانه برمیگردند، هر دو از نظر روحی و روانی آمادگی واکنشهای غیر منطقی دارند و عدم شناخت مهارتهای ارتباطی بین زوجین منجر به معضلات زیادی میشود. در ایرانشهر سعی میکنیم در قالب یک برنامه مفرح و همراه با کاراکتر کمال همنشین ـ که ویژه این برنامه طراحی شده و خیلی خوب هم میان مردم جا افتاده ـ فضایی مفرح ایجاد کنیم. ضمن اینکه آموزش را در لایههای پنهان برنامه به مخاطب ارائه میکنیم. خوشبختانه تا امروز بازخوردها هم خیلی خوب بوده و مردم مشارکت ویژه در برنامه دارند. امید داریم این برنامه با توجه به نیازهای مخاطب و توانمندیای که از همکاران رادیو ایران سراغ دارم، روز به روز بهتر شود.

یکی از بخشهای جذاب این برنامه، کمال همنشین است که با مخاطبان درباره مسائل مختلف صحبت و خیلی از مسائل را با ظرافت و دقت و به زبان طنز مطرح میکند. در این صحبتها به ارتباطات فردی و اجتماعی اشاره میشود. از سوی دیگر، مخاطبان مشارکت بالایی دارند. برخی مستقیم و بعضی دیگر غیرمستقیم و از طریق تماس تلفنی. خوشبختانه در رادیو ایران، ما از مشارکت شنوندگان در برنامهها بهره زیادی میبریم. ضمن این که بعد از برگزاری جشنواره ایران من و بهره بردن از تجربیاتمان در جشنواره جوانه، 500 نفر از مخاطبان رادیو ایران بهعنوان برنامهسازان آزاد برای همکاری با رادیو ایران اعلام آمادگی کردند و ما در حال طراحی ویژهای هستیم تا یک ماه آینده شرایط همکاری با این دوستان را در رادیو فراهم کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، برای اولینبار بهطور رسمی مخاطبان جایگاه ویژه و خاصی در رادیو پیدا میکنند و در بخشهای مختلف شاهد تولیدات مخاطبان خواهیم بود. البته قبل از این هم تجربه حضور مخاطبان در حوزه برنامه سازی رادیو را داشتهایم، اما قرار است ساماندهی ویژه و جدیدی داشته باشیم تا با مخاطبان از اقصی نقاط ایران همکاری شکل بگیرد.

بهنام احمدپور

مدیر رادیو ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها