معاون صدای رسانه ملی در نشست صمیمی با همکاران و برنامه سازان رادیو با تاکید بر تأثیر رادیو بر مخاطب و ایجاد فضای مطالبه گری اجتماعی گفت: بخشی از دغدغه رسانه صدا باید در پس از تولید و شنیده شدن معنی پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۰۵۵۹۵
رادیو می تواند جریان ساز و مطالبه گر باشد

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، حمید شاه آبادی در این نشست با اشاره به ویژگی های مهم رادیو به عنوان رسانه گرم و اثرگذار گفت: اگر قرار باشد رادیو در تراز جمهوری اسلامی و در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گیرد باید جدی تر به این رسانه نگاه کنیم و عزم خود را برای نماد نظام بودن جزم کنیم تا صدای دستاوردهای نظام باشیم.

معاون صدا همچنین بیان افتخارات کشور و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از دیگر مأموریت های رسانه رادیو دانست و افزود: بیان تلاش شخصیت های نظام، مقامات و شهدای گرانقدر کشور عزیزمان در جهت به بار نشستن این انقلاب و رسیدن به اهداف این درخت تناور چهل ساله، بسیار حائز اهمیت است و در رسانه گرم رادیو باید به این امر مهم توجه ویژه ای شود.

وی با قدردانی از مدیرانی که در سه دهه اخیر در کنار کاستی ها و خلاهای موجود این رسانه را به این نقطه رسانده اند، بیان کرد: نماد و دارایی رادیو، استادانی هستند که مفهوم این رسانه را برای مخاطب مفهوم و معنا کردند و اکنون استادان این رسانه هر جا باشند گویی صدای جمهوری اسلامی آنجاست.

هویت بخشی به شبکه ها، اولین گام برای شروع کارهای بنیادی

شاه آبادی هویت بخشی به شبکه ها را اولین گام برای شروع کارهای بنیادی در معاونت صدا دانست و افزود: زمانی مخاطب با ما در تعامل خواهد بود که نیازش از رسانه برآورده شود. از این رو هر شبکه باید سلایق و علایق مخاطبان مختلف را پاسخگو باشد.

معاون صدا تصریح کرد: شبکه های رادیویی باید مخاطبان خود را جذب کنند و با آنها در تعامل و ارتباط باشند. بنابراین باید تمام موانع موجود در این راه شناخته و مشکلات حل و فصل شوند تا شبکه ها مخاطبان خاص خود را بشناسند و از این طریق بتوانند هویت خود را شکل دهند. یکی از اقدامات ارزنده در این خصوص، تعامل با مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیماست تا نظرسنجی از مخاطبان رادیو را در حوزه برنامه های شبکه های رادیویی انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رادیو رسانه ای شنیداری است که باید به معنای واقعی دیده شود، یادآور شد: احیای بخش هایی همچون اداره کل پژوهش های رادیو، هدف گذاری صریح و اصولی و توجه به نیروی انسانی بالقوه در این رسانه می تواند در رسیدن به این هدف ما را یاری کند. همچنین باید عزم و اراده جدی داشته باشیم تا در حوزه پیام تحولات نو را شاهد باشیم.

جریان سازی در فضای مجازی

معاون صدا در ادامه ضمن اشاره به ضرورت مخاطب شناسی و مخاطب پژوهی در برنامه های رادیو اظهار داشت: جامعه هدف برنامه های رادیو مشخص است. بنابراین، در زمان کنونی که رسانه های نوظهور به ویژه فضای مجازی به عنوان رقیب جدی رسانه ملی شناخته می شوند، باید با جدیت در زمینه انتقال پیام به مخاطبان بکوشیم و در فضای مجازی جریان سازی کنیم. به روز بودن، در لحظه بودن، واکنش سریع داشتن و ایجاد بستر مناسب برای جذب مخاطب، شرط بقای رادیو در این دنیای رسانه ای است. محوری ترین و کلیدی ترین عنصر برای رسیدن به این مهم و دیگر اهداف رادیو بلاشک نیروی انسانی است که باید به روز و توانمند بوده و با شناخت درست مخاطب، با اقتدار در تولید پیام گام بردارد.

وی با اشاره به لزوم توجه به مرحله پس از پیام تصریح کرد: تأثیر پیام در جامعه برای ما اولویت دارد. از این رو رسالت یک برنامه ساز با تولید محتوا و ارسال آن روی آنتن به پایان نمی رسد، بلکه بخشی از دغدغه رسانه صدا باید در پس از تولید و شنیده شدن معنی پیدا کند.

معاون صدا با تأکید بر اهمیت توجه به نیروی انسانی این معاونت، حضور نیروی انسانی متعهد و کارآمد در معاونت صدا را به منزله فرصتی برای رسانه رادیو دانست و عنوان کرد: آموزش، آرامش و بسترسازی برای دستیابی به خلاقیت نیروی انسانی مأموریت مهم و اصیل ماست. بنابراین، باید برای این افراد که به منزله نیروی عاقله شبکه های رادیویی هستند، فضایی توأم با آرامش و بدون دغدغه را فراهم نماییم.

شاه آبادی با اشاره به حضور رسانه های اجتماعی و نوین متذکر شد: هر چند پیام و محتوا مهمترین خروجی و برونداد این رسانه است، اما امتداد این پیام و بازخورد آن اهمیتی همسطح همان پیام خواهد داشت؛ چرا که یک گفتار ناصواب منجر به جریانسازی هایی می شود که تخریب رسانه را در پی خواهد داشت.

وی، تشکیل کمیته های تخصصی در حوزه نیروی انسانی، نویسندگی و گزارشگری رادیو را ضرورتی مهم دانست و گفت: علی رغم موانع و محدودیت های موجود که بخشی از آن به حوزه های خارج از معاونت صدا مربوط می شود درصدد رفع اشکال از قراردادهای نیروی انسانی هستیم و ساماندهی و نظم به حوزه نیروی انسانی، ترفیع افراد همگام با طبقه بندی مشاغل رادیو را اولویت کارها قرار داده ایم.

معاون صدا در ادامه از احیای مجدد جشنواره تولیدات رادیویی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: ان شاءالله بتوانیم با برگزاری مجدد این جشنواره، فرصت بروز و ظهور استعدادهای برنامه سازان رادیو را فراهم سازیم و از این طریق به اهداف رسانه گرم رادیو نزدیک شویم. در بخشی از این مراسم، نمایندگانی از سوی نویسندگان، گویندگان، صدابرداران، تهیه کنندگان، گزارشگران و همکاران ارتباطات، به بیان دغدغه ها، انتظارات و توقعات شان از معاون صدا پرداختند.

اجرای قطعه نمایشی با هنرمندی هنرمندان برنامه رادیو جمعه نیز بخشی دیگر از این مراسم بود.

شایان ذکر است که این دیدار، نخستین دیدار عمومی معاون صدای رسانه ملی با همکاران رادیو با هدف بیان انتظارات و توقعات عوامل برنامه ساز و دیگر کارکنان این رسانه بود که چهارشنبه 29 آذر در استودیو شماره 1 ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها