تولید مجموعه نماآهنگ‌های انیمیشنی در مرکز صبا

ترانه‌های کودکانه در «شادمانه» انیمیشن می‌شود

گاهی یک موسیقی قدیمی می‌تواند ما را به گذشته پرتاب کند، مثل موسیقی تیتراژ برنامه کودک در سال‌های دور که یادآور قدم زدن کودکی در مقابل پرده‌ای سرخ بود تا وقتی که عقربه‌ها به ساعت 17 برسد و برنامه‌ها آغاز شود. تصور کنید بچه‌های نسل امروز در آینده با شنیدن ترانه‌های کودکانه چه تصاویری در یادشان زنده خواهد شد؛ وقتی که مجموعه شادمانه را تماشا کنند!
کد خبر: ۱۱۰۳۱۱۳
ترانه‌های کودکانه در «شادمانه» انیمیشن می‌شود

شادمانه که به تهیه‌کنندگی اشرف طباطبایی و کارگردانی حسین نظرپور در مرکز پویانمایی صبا ساخته می‌شود، یک مجموعه نماآهنگ، شامل ترانه‌های شاد و ماندگار کودکانه به همراه تصاویر انیمیشنی است.

از دل گنجینه

مجموعه شادمانه شامل 26 ترانه شاد و ماندگار است که برای آنها تصویر انیمیشنی ساخته می‌شود. از جمله این ترانه‌ها می‌توان به میوه فروش بر اساس شعری از اسدالله شعبانی، چهار فصل بر اساس شعر و موسیقی رضا حسینی و ترانه‌هایی درباره خیاط، گل‌فروش و قوس‌قزح اشاره کرد.

اشرف طباطبایی درباره ترانه‌های این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: برای شروع از بین 50 موسیقی و ترانه آشنا برای بزرگ‌ترها و مناسب بچه‌ها، 26 اثر را انتخاب کرده‌ایم. این‌آثار بسیار شاد هستند و ما هم تلاش کردیم انیمیشن‌هایی پر از رنگ و حرکت برایشان تولید کنیم.

به گفته این تهیه‌کننده، آهنگ‌های کودکانه زیادی وجود دارد که می‌توان بر اساس آنها نماآهنگ ساخت و این مجموعه را حتی تا صد قسمت ادامه داد. وی با اشاره به این که ممکن است این مجموعه فصل‌های دیگری هم داشته باشد، توضیح می‌دهد: حدود هفت قسمت از این انیمیشن ساخته شده و بقیه در دست تولید قرار دارد و تعدادی از آنها از شبکه پویا به نمایش درآمده و با استقبال مواجه شده است.

طباطبایی امیدوار است، در آینده برای تعداد بیشتری از آهنگ‌های قدیمی تصویر انیمیشنی تولید کند. او با اشاره به امکان تولید فصل‌های بعدی مجموعه شادمانه می‌گوید: فرهنگ ما پر از گنج است، فقط باید بتوانیم آنها را بازیابی کنیم. تعداد زیادی موسیقی کودکانه و فولکلور داریم که می‌توانیم در قالب شادمانه برای آنها نماآهنگ انیمیشنی بسازیم.

بر اساس توضیحات این تهیه‌کننده، آهنگ‌هایی که برای این برنامه انتخاب شده، متعلق به صدا و سیماست و قبلا از برنامه‌های کودک و نوجوان پخش شده، اما برخی از آنها بسیار قدیمی است و برای ساخت نماآهنگ انیمیشنی بهتر است صدای این قطعات بازسازی شود، چون به مرور زمان کیفیت آنها از بین رفته است.

طباطبایی که از تهیه‌کنندگان پیشکسوت برنامه‌سازی برای کودکان است، قصد دارد در آینده نماآهنگ‌هایی از همین ترانه‌ها با حضور بچه‌های دو تا چهار ساله بسازد.

همنشینی موسیقی و رنگ

حسین نظرپور، برای کارگردانی شادمانه به ترکیبی از دو تکنیک دو بعدی و کات اوت رسیده و تلاش کرده اثرش پر از رنگ و نور و نشاط و تحرک باشد.

این انیمیشن‌ساز درباره تکنیک و فضای بصری شادمانه توضیح می‌دهد: قرار بود دو بعدی باشد، اما به یک تکنیک ترکیبی رسیدیم که ریتم تندتری پیدا کند و فضای بصری و گرافیک آن با همکاری خانم فاطمه محمدعلی‌پور طوری طراحی شده که رنگ و فرم آن برای بچه‌ها جذابیت داشته باشد.

این کارگردان درباره فضای بصری مجموعه می‌گوید: تلاش کرده‌ایم از همه مولفه‌های جذابیت استفاده کنیم. در زمینه رنگ و لعاب از آثار خارجی الهام گرفته‌ایم و در کنار آن نمادهای ایرانی را جای دادیم که کودکان ایرانی از تماشای آن لذت ببرند.

نظرپور که ساخت بیشه مثل‌ها، فیل کوچولو و وقت خوابه را در کارنامه دارد، درباره تولید انیمیشن برای شعر و ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن با انیمیشن داستانی به دشواری این کار اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی برای شعر انیمیشن می‌سازیم، با تعداد زیادی لوکیشن مواجه هستیم که باید برای پس زمینه شخصیت‌ها طراحی شوند و بیشتر آنها در یک قسمت مورد استفاده قرار می‌گیرند و کنار گذاشته می‌شوند.

به گفته این کارگردان در مجموعه نماآهنگ‌های شادمانه، اشعاری درباره مشاغل مختلف از جمله نانوایی، خیاطی، میوه‌فروشی و امثال آن وجود دارد که همه این مکان‌ها باید طراحی شوند.

وی درباره تعدد شخصیت‌ها در این مجموعه عنوان می‌کند: برای هر قسمت از این مجموعه باید شخصیت‌های جدید طراحی شود و برعکس انیمیشن‌های داستانی که یک بار در بدو امر شخصیت‌ها طراحی می‌شوند‌ و در ادامه داستان با همان شخصیت‌ها پیش می‌رود، در این مجموعه برای هر قسمت باید شخصیت‌ جدید طراحی کنیم.

براساس توضیحات این کارگردان، می‌توان گفت برای هر قسمت از مجموعه شادمانه پیش‌تولید و سپس تولید مستقل صورت می‌گیرد. این کارگردان معتقد است: ساخت نماآ هنگ انیمیشنی سخت‌تر از تولید انیمیشن داستانی است اما خوشحالم که توانسته‌ایم یک اثر شاد و موزیکال برای بچه‌ها بسازیم چون کودکان به موسیقی، رنگ، شادی و آثار انیمیشنی علاقه دارند.

پدر، پسر و تیتراژ ماندگار

تیتراژ معروف برنامه کودک دهه 60 به تهیه‌کنندگی اشرف طباطبایی ساخته شده و جالب این که کارگردانی اثر را قاسم نظرپور پدر حسین ‌نظرپور برعهده داشته است!

طباطبایی درباره همکاری با این پدر و پسر انیمیشن‌ساز می‌گوید: وقتی به همراه قاسم، تیتراژ برنامه کودک را می‌ساختیم، حسین خردسال بود و کنار دستمان بازی و شیطنت می‌کرد. حالا بعد از چند دهه من همراه با همان پسرک خردسال مجموعه شادمانه را می‌سازم و از این بابت بسیار خرسندم.

این تهیه‌کننده امیدوار است همکاری با نظرپور جوان هم موفقیت آمیز باشد و توضیح می‌دهد: هنوز بعد از سال‌ها مردم درباره خاطراتشان با آن تیتراژ که به بگ بگ بگ بگ معروف شده بود، می‌گویند. آنقدر بازخوردهای مختلف از مردم دریافت کرده‌ام و آنقدر خاطرات زیبا درباره این تیتراژ برایم تعریف کرده‌اند که شاید یک روز از همین خاطرات و بازخوردها یک برنامه تلویزیونی بسازم.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها