«آشوب» عاشقانه‌‌ای زیبا در بستر حماسه

تصویربرداری سریال آشوب که روایتگر داستانی در روزهای ابتدای جنگ تحمیلی است، با ضبط صحنه‌های مربوط به حمله عراق به خرمشهر از نیمه گذشت.
کد خبر: ۱۰۵۷۱۸۳
«آشوب» عاشقانه‌‌ای زیبا در بستر حماسه

به گزارش جام‌جم، سریال آشوب به تهیه‌کنندگی مهدی‌ همایون‌فر و کارگردانی امیر پوروزیری در مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید می‌شود و یک داستان عاشقانه بین یک جاسوس عراقی و یک پرستار ایرانی را در فضای ملتهب تابستان و پاییز سال 1359، ضمن نمایش مقاومت مردم خرمشهر در مقابل نیروهای بعثی، روایت می‌کند.

پیکان، ژیان یا تانک

سریال آشوب در تهران، آبادان، خرمشهر و شهرک سینمایی دفاع مقدس، کارخانه سیمان شهرری و شهرک سینمایی غزالی تصویربرداری شده و بوستان ولایت از دیگر لوکیشن‌های این سریال است.

مهدی همایون‌فر درباره روند تولید سریال توضیح می‌دهد: ابتدای سال گذشته پیش تولید را آغاز کردیم و اواخر فروردین امسال تصویربرداری آغاز شد. در این فاصله، فیلمنامه بارها بررسی و بازنویسی شد تا به یک داستان جذاب و پرکشش رسیدیم که در 26 قسمت 40 دقیقه‌ای تولید می‌شود.

فیلمنامه این سریال را علی دلگشایی و احسان فکا نوشته‌اند و براساس توضیحات این تهیه‌کننده، داستان سریال، چند ماه قبل از شروع جنگ تحمیلی آغاز می‌شود و با سقوط خرمشهر به پایان می‌رسد. همایون‌فر درباره پایان تلخ این سریال می‌گوید: برای آشوب، فصل دومی در نظر گرفته شده که باید دید با توجه به شرایط حاکم بر تولید آثار دفاع ‌مقدسی، آیا امکان تولید آن را خواهیم داشت یا خیر.

همایون‌فر که پیش از این نیز با همکاری امیر پوروزیری، سریال دفاع مقدسی «در محاصره» را تولید کرده بود، توضیح می‌دهد که در مقایسه با سریال در محاصره، هزینه دریافت امکانات نظامی، بیمه عوامل و سایر هزینه‌ها در آشوب افزایش قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به این که ساخت سریال‌های دفاع‌ مقدسی هر روز دشوارتر از قبل می‌شود عنوان می‌کند: تصویربرداری صحنه‌های مربوط به انفجار بسیار دشوار و مساله‌زاست. داخل شهر نیروهای انتظامی و امنیتی اجازه تصویربرداری صحنه‌های انفجار را نمی‌دهند و حضور تانک و ادوات هم منع دارد. در سال‌های گذشته با همکاری نمایندگان شهرک دفاع مقدس می‌شد در این مکان برخی صحنه‌ها را تصویربرداری کرد، اما حالا ایجاد هماهنگی، زمان‌بر و بسیار دشوار است.

براساس اظهارات این تهیه‌کننده، اجاره کردن تانک مثل پیکان و ژیان نیست و طی سال‌هایی که از دفاع مقدس گذشته، تعداد معدودی از تانک‌های مربوط به سال‌های دفاع مقدس باقی مانده که همین تعداد یا فرسوده هستند یا از رده خارج.

گروه تولید سریال آشوب به منظور بازسازی صحنه‌های حمله رژیم بعثی به خرمشهر از گرافیک کامپیوتری و جلوه‌های ویژه‌ نیز استفاده می‌کند که به گفته همایون‌فر، همین کار هم ساده نیست و هزینه‌های قابل توجهی دارد.

همایون‌فر تاکید می‌کند: اگر یک بار دیگر ساخت سریالی درباره دفاع مقدس را پذیرفته‌ام، به این دلیل است که همیشه مشتاق بازسازی خاطرات آن دوران بوده‌ام و دشواری‌های این کار را به جان می‌خرم.

این تهیه‌کننده درباره کارگردانی آشوب توسط امیر پوروزیری توضیح می‌دهد: در سریال «در محاصره» با هم همکاری داشتیم و به اعتقاد من ایشان بسیار مستعد است و در بازسازی صحنه‌های جنگی نیز با تجربه شده است.

خرمشهری در تهران

نکته قابل توجه درباره این سریال‌ بازسازی خرمشهر سال‌های جنگ در بوستان ولایت تهران است. امیر پوروزیری با ذکر این نکته توضیح می‌دهد: بوستان ولایت از فضای مناسب برای این کار برخوردار است. این فضا را با دکورها تکمیل کرده و با طراحی حمید شهیری، طراح صحنه سریال به ترکیبی رسیده‌ایم که شبیه خرمشهر سال 59 شده است.

به گفته این کارگردان، خیابان‌های شهر چند خانه و دیگر لوکشین‌های مورد نیاز در این بوستان بازسازی شده است. پوروزیری درباره ساخت این دکورها می‌گوید: فیلمسازی در ایران صنعتی نیست و مثل این است که ما هر بار برای هر سریال همه چیز را از ابتدا بسازیم و اختراع کنیم. تجربه‌های موجود در این زمینه کنار هم قرار نمی‌گیرد و در نتیجه هیچ کسی نمی‌تواند از تجربیات افراد قبلی بهره بگیرد.

این کارگردان، ساخت سریال آشوب را از همین بابت سخت می‌داند و اضافه می‌کند: وقتی یک فیلمنامه‌ دفاع‌ مقدسی انتخاب می‌کنید یعنی قرار است اثری بسازید که هم جنگی است و هم تاریخی؛ البته تاریخی که مردم خوب آن را به خاطر دارند و هیچ اشتباهی از نظرشان دور نخواهد ماند. در این شرایط کمبود امکانات هم مزید بر علت می‌شود تا شما کار دشواری در پیش داشته باشید.

این کارگردان درباره ویژگی‌های آشوب می‌گوید: این سریال قصه بسیار زیبایی دارد، یک اثر سفارشی نیست و گروه تولیدش چه جلوی دوربین و چه پشت دوربین بسیار متخصص هستند و با عشق کار می‌کنند.

از نگاه این کارگردان، بسیاری از آثار دفاع‌ مقدسی به نیت ارائه اطلاعات تاریخی به مخاطبان ساخته می‌شوند و سفارشی هستند به این معنا که قرار است حرفی را بزنند که سفارش‌دهنده می‌خواهد، ‌نه چیزهایی که مخاطب دوست دارد ببیند.

وی آشوب را از این بابت با سریال‌های دفاع مقدسی از نوع سفارشی متمایز می‌داند و توضیح می‌دهد: مخاطب دوست دارد قصه را پیگیری کند، قهرمان ببیند و تماشاگر لحظات بدیع و جذاب باشد که همه اینها در سریال آشوب وجود دارد.

بازیگرانی برای دو ملیت

در سریال آشوب، عباس غزالی یکی از نقش‌‌های اصلی را بر عهده دارد که پسری به نام رضاست و سلمان فرخنده در نقش عماد، یکی دیگر از نقش‌های اصلی سریال را بازی می‌کند. محمود پاک‌نیت (حسین، پدر رضا)، سیاوش طهمورث (ابراهیم)، پروانه معصومی (فخری)، مالک سراج، شیوا ابراهیمی و مهدیه نساج، از بازیگران این سریال هستند.

پوروزیری درباره انتخاب بازیگران سریال می‌گوید: شخصیت‌های سریال از هر دو سوی جنگ هستند؛ هم شخصیت ایرانی داریم و هم تعدادی شخصیت عراقی. بنابراین با دو نوع بازیگر کار را پیش برده‌ایم؛ دسته‌ای از بازیگران بسیار خوبی که شاید خیلی شناخته شده نباشند ولی در تئاتر بسیار توانا هستند و تجربیاتی در سینما و تلویزیون دارند، بازی در نقش شخصیت‌های عراقی را پذیرفته‌اند و بازیگران شناخته‌شده‌تری که چهره آشنا‌تری دارند، برای بازی در نقش شخصیت‌های ایرانی مناسب‌تر بودند.

این کارگردان تاکید می‌کند، همه بازیگران این سریال بسیار خوب ظاهر شده‌اند و در کنار گروه پشت صحنه، مهم‌ترین دلیل او برای به جان خریدن دشواری‌های این کار محسوب می‌شوند. پوروزیری می‌گوید: اگر در زمینه امکانات و تجهیزات با مشکلات بسیار روبه‌رو هستیم، اما درعوض نیروهای متخصصی داریم که کمبودها را بخوبی جبران می‌کنند و بار کاستی‌ها را به دوش می‌کشند.

روایتی از روزهای محاصره خرمشهر

محمود پاک‌نیت در سریال آشوب، نقش حسین‌ را بازی می‌کند که پدر شخصیت اصلی سریال با بازی عباس غزالی است. پاک‌نیت درباره نقشش می‌گوید: من نقش پدر رضا را بازی می‌کنم؛ او از سال‌های دور به دختری دل بسته، اما بجز مشکلات قدیمی که بر سر راه این ازدواج است، جنگ تحمیلی هم سایه سنگینش را روی این عشق می‌اندازد و موقعیت‌های پیچیده‌ای را پدید می‌آورد.

این بازیگر پیشکسوت، آشوب را یک عاشقانه زیبا توصیف می‌کند که داستانش کمی قبل از جنگ آغاز می‌شود و تا روزهای محاصره خرمشهر ادامه پیدا می‌کند. وی اضافه می‌کند: شاید نقش بسیار پررنگی در این سریال نداشته باشم، اما داستان دلنشین و گیرایی دارد و حسین‌آقا هم شخصیتی دوست‌داشتنی است که بعد از سال‌ها زندگی مشترک همچنان به همسرش عشق می‌ورزد.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها