این برنامه هر شب ساعت 23 و 15 دقیقه از شبکه 3 روی آنتن می‌رود

حس خوب با «مردم گرام»

با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، برنامه‌هایی که ویژه ایام تابستان از شبکه‌های گوناگون تلویزیونی روی آنتن می‌روند، اهمیت دوباره یافته‌اند و مخاطبان، شبکه‌های مختلف را به امید تماشای این برنامه‌ها رصد می‌کنند. حالا و در کنار برنامه‌های موفقی چون «خندوانه» و «دورهمی»، شبکه سه سیما هم برنامه‌ای شبانگاهی تدارک دیده و مدتی است که روی آنتن می‌فرستد.
کد خبر: ۱۰۵۵۷۹۹
حس خوب با «مردم گرام»

این برنامه گفت‌وگومحور «مردم‌گرام» نام دارد و در همین مدت کوتاه پخش توانسته موفق و پرمخاطب ظاهر شود.

این برنامه شبانه ساعت 23 و 15‌دقیقه از شبکه 3 سیما پخش می‌شود.

برنامه‌ای مفرح با اشاره به معضلات شهری

مصطفی امامی کارگردان جوان مردم‌گرام است که این شب‌ها توانسته با پخش این برنامه، مخاطبان گوناگونی را در شبکه سه سیما جذب کند و هر شب به تماشای برنامه‌اش بنشاند.

امامی درخصوص چگونگی ساخت این برنامه به جام‌جم می‌گوید: مردم‌گرام از همان ابتدای شروع به کارش قرار بود یک برنامه مفرح باشد و در عین حال به معضلات زندگی شهری هم بپردازد. بعد از پخش حدود 20 قسمت از برنامه باز در تلاش هستیم که ذائقه مخاطبان را به دست بیاوریم و هنوز هم با نقطه ایده‌آلمان فاصله داریم.

این کارگردان با اشاره به ساختار برنامه توضیح می‌دهد: مردم‌گرام از سه بخش کلی تشکیل شده است. بخش اول گفت‌وگو با یک چهره شناخته شده تلویزیونی، سینمایی یا ورزشی است. در بخش دوم با یکی از مدیران شهری صحبت می‌کنیم و بخش سوم‌ هم «کافه مردم» نام دارد و تازه چند قسمت است که در برنامه راه افتاده. در این بخش گفت‌وگوی کوتاه و سریعی را با یکی از چهره‌های مردمی داریم و در آن سوالاتی را که مردم از آن شخص داشته‌اند، می‌پرسیم و پاسخ می‌گیریم. مهد کودک (با موضوع گفت‌وگو با کودکان) و یک بخش گفت‌وگو با خارجی‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند هم آیتم‌های دیگر برنامه‌مان را تشکیل می‌دهند.

تولیدی اما با مختصات برنامه‌های زنده

مردم‌گرام از جنس برنامه‌های تاک‌شو یا گفت‌وگومحور است و در این مدت کوتاه پخش توانسته گفت‌وگوهایی جنجال‌برانگیز با برخی از مهمانانش داشته باشد.

امامی درخصوص این سبک برنامه‌اش تصریح می‌کند: ایجاد چالش و برگزاری گفت‌وگوهای چالشی، اتفاقی است که امروزه در شبکه‌های مختلف تلویزیونی در سراسر جهان انجام می‌شود و مطلب تازه‌ای نیست. با این حال چالش کردن الفبایی دارد و فردی که دارد برنامه را اجرا می‌کند، باید به آن مسلط باشد.

امامی معتقد است: ما براساس اصل تعامل با مهمان‌هایمان پیش می‌رویم و اگر حرفی را در برنامه زده باشند که بعد از آن پشیمان شوند، می‌توانند به خود من یا دیگر عوامل اطلاع دهند تا آن بخش را از برنامه‌شان حذف کنیم. با این حال و با وجود تولیدی و غیر زنده بودن برنامه، ما هیچ‌گاه در میان گفت‌وگوهایمان کات نمی‌دهیم و همه‌چیز مسیر طبیعی‌اش را طی می‌کند.

این کارگردان درخصوص انتخاب مهمانان مختلف برنامه هم توضیح می‌دهد: ما در پشت‌صحنه این برنامه یک اتاق فکر داریم که در آن همراه با تیم سردبیری مردم‌گرام می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم و مهمان‌ها به این طریق انتخاب می‌شوند.

بازگرداندن امید به مردم

مهدی جهانگیری، تهیه‌کننده و طراح اولیه این برنامه تلویزیونی است. او درخصوص تولید مردم‌گرام می‌گوید: ما پس از بررسی شبکه‌های مختلف تلویزیونی در دنیا این‌طور به نتیجه رسیدیم که چه بخش‌هایی برای مخاطبان از جذابیت بیشتری برخوردارند و آنها تمایل به مشاهده‌شان در تلویزیون دارند. تصمیم گرفتیم برنامه‌ای بسازیم که با مشارکت هرچه بیشتر مردم تولید شود و بتوانیم گزارشی از عملکرد سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را هم در آن ارائه بدهیم و در انتها حس امید هم در مخاطب تقویت بشود. مقصود ما این بود و بر همین اساس به پیش رفتیم.

این تهیه‌کننده می‌افزاید: الان متأسفانه رویکردی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده که می‌خواهد این‌طور القا کند که مردم نسبت به عملکرد دولت و مسئولان رضایت ندارند و به نوعی از زندگی در این شرایط ناامید شده‌اند، ولی ما در مردم‌گرام سعی کردیم این امید را به مردم برگردانیم.

جهانگیری عنوان می‌کند: در بخشی از برنامه میزبان برخی از مسئولان و مدیران شهری هم می‌شویم و افرادی را که در حوزه مسئولیتشان به همان انجام وظایف ساده و همیشگی بسنده نکرده‌اند و اتفاقات جالب و تاثیرگذاری رقم زده‌اند، دعوت می‌کنیم و از عملکردشان می‌گوییم؛ البته قضاوت نهایی با مخاطبان است و ما فقط دعوت‌کننده این افراد هستیم.

یک اجرای چالشی

شاید بتوان این‌طور گفت که بار اصلی ایجاد هیجان و جلب نظر مخاطبان در برنامه مردم‌گرام بر دوش مجری این برنامه قرار دارد؛ نجمه جودکی که پس از تجربه اجراهای متفاوتش در شبکه‌های گوناگون تلویزیونی، حالا به عنوان مجری این برنامه انتخاب شده و می‌کوشد گفت‌وگوهایی متفاوت و چالشی را با حضور مهمانان مختلفش روی آنتن رقم بزند.

جودکی این‌طور اظهار رضایت می‌کند: در فضایی که این روزها اکثر برنامه‌های تلویزیونی خیلی سخت دیده می‌شوند، مردم‌گرام توانسته مخاطبانش را جذب کند و دیده شود؛ این اتفاق خوبی است و از این بابت خوشحالیم.

وی با اشاره به این تجربه تازه‌اش در زمینه اجرا می‌گوید: مردم‌گرام تجربه‌ای کاملا متفاوت با اجراهای قبلی‌ام است و با برنامه‌های دیگر فرق می‌کند. خود من هم در این اجرای تازه پله‌به‌پله جلو رفتم و برای رسیدن به اجرای کنونی‌ام تلاش کردم. حتی جنس خوشحالی و انرژی‌ام نسبت به کارهای قبلی تفاوت پیدا کرده و گرچه هنوز پرانرژی اجرا می‌کنم، اما ماهیتش از نوعی دیگر است.

توان مجریان زن در اجراهای چالشی

نجمه جودکی ، مجری «مردم‌گرام» تاکید می‌کند: مهم‌ترین مساله برای خودم این بود که ثابت کنم مجریان زن هم توان اجرا کردن برنامه‌های چالشی و در عین حال محترمانه را دارند. مردم‌گرام برنامه‌ای است که میزبان هنرمندان گوناگون می‌شود و درخصوص ابعاد مختلف زندگی حرفه‌ای‌شان با آنها گفت‌وگو می‌کند، بنابراین برای هر دقیقه از ضبطش ساعت‌ها فکر می‌شود و به‌دنبال مطالعه و تحقیق و بررسی می‌رویم. ما اتاق فکری داریم که در آن درخصوص محورهای مختلف برنامه با هم صحبت می‌کنیم. سوالاتمان از قبل با مهمانان هماهنگ نمی‌شود و اگر دلشان نخواهد به سوالی جواب بدهند یا چالشی را انجام بدهند، اختیار با خودشان است اما ما همان مخالفت را هم پخش می‌کنیم.

مجری برنامه‌هایی چون «هفت ترانه» و «سین مثل سریال» با اشاره به تولیدی بودن این برنامه می‌افزاید: ایده‌آلم اجرای برنامه‌های زنده است و این قضیه را واقعا دوست دارم؛ اما فکر می‌کنم بخش اصلی جذاب بودن مردم‌گرام به تولیدی بودنش است و ایرادی را به این ویژگی‌اش وارد نمی‌دانم.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها