لوگوی جام جم سیما
  • 0 1
  • 0

اثبات مرجعیت رسانه‌ ملی در انتخابات

دوشنبه 1 خرداد 1396 ساعت 02:45
رسانه‌ها توانستند در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری نقشی خوب و موثر ایفا کنند و البته وجود و پخش مناظره‌ها از رسانه ملی هم خود جذابیتی دوچندان به بحث‌های انتخاباتی و تاثیر آن بر مردم بخشید و باعث تهییج و تحریک افکار عمومی شد.

بنابراین روش‌های سنتی انتخاباتی چون چاپ کردن پوستر و قانع کردن شفاهی و سنتی مردم از طریق تبلیغات و بحث‌های شفاهی و رو در رو که در گذشته در جهت معرفی نامزدها از جانب هوادارانشان صورت می‌گرفت، امروزه در قالب رسانه‌های رسمی بویژه تلویزیون و نیز شبکه‌های اجتماعی تاثیری ویژه‌ بر مخاطبان دارد. همان‌طور که در جریان انتخابات هم دیدیم، این رسانه‌ها با تحولاتی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاد و نقش اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی که ایفا کردند، توانستند افکار عمومی را به سمت انتخابی درست و عقلانی سوق دهند. الحمدلله این هدایت و اثربخشی باعث ایجاد یک شور انتخاباتی هم در جامعه شد و ما حضور حداکثری مردم را در پای صندوق‌های رأی برای انتخاب سرنوشتشان شاهد بودیم. در مجموع به عقیده من در این دوره از انتخابات، اثربخشی و تاثیرگذاری خوب رسانه‌های سنتی و بخصوص رادیو و تلویزیون ملی را شاهد بودیم و این رسانه‌ها نقشی عمده در انتخابات ایفا کردند.

بحث دیگری که در اینجا مطرح است، مرجعیت رسانه ملی در طول ایام انتخابات و اعتماد مردم به این رسانه است. شبکه‌های اجتماعی و اصطلاحا موبایلی گرچه ضریب نفوذ بالایی را میان مردم و شهروندان جامعه به دست آورده‌اند و امروزه دیگر تقریبا هر کسی عضو یکی از این شبکه‌های مجازی شده است، با این حال به نظرم نقش‌شان هنوز خیلی جدی نیست و از جهت اعتماد به صحت مطالب منتشر شده هنوز این رسانه ملی است که توانسته اعتبار و اعتمادی ویژه‌ برای خود کسب کند. در طول ایام انتخابات مدام اخباری منتشر می‌شد و بحث و گمانه‌زنی در خصوصشان در جامعه اوج می‌گرفت؛ در چنین شرایطی این رسانه ملی بود که اطلاعات مستند و مستدل منتشر می‌کرد و به نگرانی‌های مخاطبان پاسخ می‌داد. شبکه‌های مجازی با وجود نفوذشان هنوز ابهاماتی را به لحاظ انتشار اطلاعات دارند و در عوض رسانه ملی توانسته مزیت خبری و خبررسانی را برای خود حفظ کند و به عنوان منبع اصلی اخبار تلقی شود. نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز همین فرضیه را ثابت کردند و شهروندان بر این مرجعیت خبری رسانه ملی اذعان داشتند. به هر حال نحوه استفاده افراد از شبکه‌های مختلف مهم است و هرقدر این استفاده عاقلانه‌تر باشد، برای خود مخاطبان هم بهتر است و باعث لطمه خوردن به اعتمادشان نمی‌شود. باید کاربران بکوشند هر عکس و فیلم نامطمئنی را منتشر نکنند و با این اقداماتشان به مرور زمینه‌های اعتمادسازی نسبت به این شبکه‌ها در جامعه فراهم شود.

استمرار این برنامه‌سازی‌های خوب و هدفمند طی ایام بعد از انتخابات هم لازم است. به هر حال شوری در جامعه ایجاد شده و هنوز هم فروکش نکرده است. رسانه ملی می‌تواند در چنین شرایطی به انعکاس مطالبات مردم بپردازد، دیدگاه‌های مختلف را پوشش دهد و نقش خود را در روشنگری افکار عمومی ایفا سازد.

دکتر علی‌اصغر کیا

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2851493964809246727
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: