با متین ستوده، بازیگر جوان مجموعه‌های تلویزیونی

شهرت آخرین مسئله ام است/ مترو سوار هستم

در این دو سه ساله اخیر نسل جوان شایسته‌ای در بازیگری تلویزیون حضور پیدا کرده‌اند که برای کارشان اهمیت قائل هستند. یکی از این بایگران جوان مستعد و خوش‌نقش متین ستوده است که از کودکی با حضور در تلویزیون شخصیت کاریش تکوین پیدا کرده و مرحله به مرحله و سریال به سریال در بازیگری پیشرفت داشته است.
کد خبر: ۸۸۶۸۹۳
شهرت آخرین مسئله ام است/ مترو سوار هستم

به گزارش جام جم سیما،ستوده با اغلب کارگردان‌های مطرح تلویزیون مثل سیروس مقدم، مهدی فتحی، ابوالحسن داوودی، محمدرضا آهنج و... همکاری داشته است.

او بازیگر مستعد وجوان سینما و تلویزیون دانش‌آموخته آموزشگاه بازیگری امین تارخ است و در سریال‌هایی همچون سه‌دونگ سه‌دونگ، سریال چمدان، سریال فاخته، راستشو بگو، زمانه، زمین انسان‌ها و عملیات 125 بازی کرده است.

بازی‌های ستوده در سریال‌هایی مثل میکائیل و غیرعلنی نشان از پیشرفت بازیگریش در قالب نقش‌های متفاوت دارد که اغلب زنانی پرتحرک و جسور هستند.

شخصیت‌هایی که با تنش‌درونی جذابی بین انتخاب کردن عاقلانه و احساسی تردید دارند. با متین ستوده درباره مسائل مختلف بازیگری و نقش‌هایی که بازی کرده است گفت‌وگویی کرده‌ایم.

پس از یک دهه فعالیت با حضور در سریال‌هایی مثل میکائیل یا غیرعلنی حضورتان به‌عنوان یک بازیگر مستعد جوان تثبیت شد . چقدر به این موضوع اذعان دارید؟

می‌توانست بهتر از این هم باشد و علاقه دارم در یک فیلم خوب سینمایی همبازی کنم. شاید وقت چنین حضوری در آینده نزدیک باشد.

از خردسالی در تلویزیون به‌عنوان بازیگر فعالیت می‌کنید. تلویزیون خانه اصلی شماست؟

من با تلویزیون بازیگری را شروع کرده‌ام و تعصب ویژه‌ای به آن دارم و فرزند تلویزیون هستم .پدرم هم به‌عنوان فیلمبردار سال‌ها در تلویزیون فعالیت کرده است و علاقه دارم در سایر مدیوم‌ها هم تجربه بازیگری داشته باشم.

برخی از کارهای تلویزیونی مخاطبان میلیونی دارد. داشتن این تعداد مخاطب چقدر برای شما حائز اهمیت است؟

از روزی که وارد عرصه بازیگری شدم، آخرین مساله مورد اهمیت برایم شهرت بود، اما جایی با شهرت و تبعاتش روبه‌رو شدم.

البته نوع جنسش با شهرتی که سوپراستارها دارند متفاوت است. این تبعات هم در فضای مجازی بود و هم در بطن جامعه.

بعد از بازی در کدام سریال چنین شرایطی برای شما به وجود آمد؟

بعد از حضور در سریال یادآوری این مساله آغاز شد و به تدریج مردم من را می‌شناختند و متوجه شدم با چه مسئولیت سنگینی مواجه هستم و بارها با واکنش صمیمی مردم روبه‌رو شدم که انگار سال‌هاست من را می‌شناسند.

شهرت باعث محدود شدن حضورتان در جامعه و این‌که برای مثال نتوانید با وسایل نقلیه عمومی تردد کنید، نشد؟

من هنوز با مترو برخی از کارهایم را انجام می‌دهم و دوست دارم در کنار مردم باشم.

برای ایفای نقش‌هایی که بازی می‌کنید از مشاهدات زندگی مردم عادی هم استفاده می‌کنید؟

بله، معمولا در نقش‌هایی که بازی کرده‌ام از مابه‌ازاهای ذهنی خود استفاده کرده‌ام. برای مثال سریال غیر علنی فضای طنز دارد و سراغ دانسته‌های ذهنیم در مورد این نوع دختران رفتم.

آیا از دخترانی از جنس ریحانه شناخت داشتید؟

کم و بیش، تلاش کردم برای بازی در این نقش قالب متفاوتی را دنبال کنم. به همین خاطر دقیق رفتار دخترانی که تند تند صحبت می کنند را دیدم و این تلاشم به این جهت بود که از قالب شخصی خود دور شوم و ریحانه غیرعلنی متفاوتی را ارائه کنم.

معمولا شخصیت‌هایی را بازی می‌کنید که آرام و با طمانینه هستند؟

بله و البته تلاش کردم نقش ریحانه با کاراکترهایم در میکائیل و یادآوری متفاوت باشد و در ضمن خیلی گل درشت و اگزجره به نظر نرسد و بابت این قضیه خیلی احتیاط کردم.

برزو ارجمند و بهاره رهنما سوار بر تجربه‌شان بودند و بک گراند طنز بازی کردن داشتند، درحالی که من چنین تجربه‌ای نداشتم.

در سه دونگ سه دونگ در کار طنز بازی کرده بودید؟

فضای کار متفاوت بود، نقش ریحانه لب مرز بود و نگران نظرات مخاطبان بودم که نگویند چرا متین ستوده کار طنز بازی کرده است. در ادامه اعتماد به‌نفسم زیاد شد و نقش را ایفا کردم.

آیا تند تند صحبت کردن ریحانه در فیلمنامه وجود داشت یا شما آن را پیشنهاد دادید؟

من این ویژگی را پیشنهاد دادم و مهرداد خوشبخت استقبال کرد.

به نظر می‌رسد بیشتر تمایل دارید نقش‌های درونگرا را بازی کنید؟

جنس بازی من درونی است. البته نقش‌های درونی فشار زیادی را به بازیگر تحمیل می‌کنند و من در غیرعلنی خیلی رهاتر از سریال میکائیل بودم.

در کارهای پلیسی زن‌ها چه جایگاهی در ایجاد درام دارند؟

در سریالی مثل میکائیل شخصیت زن‌های قصه روند تاثیر گذاری در داستان دارند و در خیلی از اتفاقاتی که رخ می‌دهد یک پای قضیه هستند.

به نظرم شخصیت زن‌های قصه پرداخت مناسبی داشتند و فراخور داستان کنش‌مند هم عمل می‌کردند و می‌توانستند با برخوردهای بیرونی که انجام می‌دهند شرایط را تغییر بدهند

و مسیر داستان و کنش شخصیت‌های مرد را مورد بازنگری قرار دهند و در پایان قصه هم می‌بینیم مهری باوجود ضربه‌های روحی که متحمل شده به زندگی عادیش برمی‌گردد.

در سریال میکائیل دربحث شخصیت‌پردازی اغلب شخصیت‌ها خاکستری ترسیم شده بودند؟

در زندگی عادی هم آدم‌ها خاکستری هستند و خوب یا بد مطلق نداریم و موقعی که در شرایط سخت و دشوار قرار می‌گیرند واکنش مثبت یا منفی انجام می‌دهند.

در برخی کارهای نمایشی بنا به ماهیت داستان با بد یا با خوب مطلق هم مواجه می شویم که بحثش از این سریال جداست.

مــعـمولا در کارهایی که بازی مــی‌کنید مثل سریال فاخته نقش دختران مثبت و مهربان را بازی می‌کنید. آیا به این دلیل در سریال میکائیل بازی کردید که نقش مهری خاکستری بود؟

قبل از بازی در میکائیل کمتر نقشی بازی کردم که به‌طور کامل قابلیت‌های بازیگریم را نشان بدهد. یکی از خواسته‌هایم در بازیگری همکاری با سیروس مقدم بود و خوشبختانه این اتفاق رخ داد.

نقش مهری نقش متفاوت و چالش‌برانگیزی برایم بود و به صورت کامل و پرو پیمانی در فیلمنامه
نوشته شده بود.

سبک کاری و هدایت سیروس مقدم برای اغلب بازیگرانی که با او همکاری داشته‌اند جذاب و قابل توجه است؟

سبک کاری سیروس مقدم بواسطه تجارب ارزنده‌اش در مجموعه‌سازی بسیار پخته و کامل است.

به نظر شما زن‌ها در سریال میکائیل قربانی بودند؟

فکر می‌کنم زنان سریال میکائیل دارای اکت و انگیزه هستند و منفعل ندیدمشان و قربانی نیستند. مهری دنبال عشقش می‌رود و آگاهانه مسیرش را انتخاب می‌کند.

البته انتخابش نادرست است و خودش هم می‌داند و این کاری است که خیلی از دختران ایرانی انجامش می‌دهند و با انتخاب غلط همسر آینده‌شان به کج راه می‌روند.

آیا دوست دارید در آینده بازهم نقش‌های کمدی بازی کنید؟

دوست دارم از قالب‌هایی که بازی کرده‌ام دور شوم و فرم‌های دیگری را در بازیگری تجربه کنم. در همین راستا در فیلم تلویزیونی بنام گلنار بازی کرده‌ام و در این سریال نقش یک پیرزن ملایری را بازی می‌کنم. نقشی که لهجه هم دارد.

شهرت را مخرب می‌دانید یا مفید؟

بسته به شرایط خود بازیگر دارد که شهرت را در زمان بلوغ فکری به دست آورده باشد یا قبل از آن .بازیگر باید جنبه شهرت داشته باشد.

برای قبول نقش‌هایی که برای بازی به شما پیشنهاد می‌شود چقدر با پدرتان مشورت می‌کنید؟

رابطه دوستانه‌ای با پدرم دارم و در مورد پیشنهادهای کاری با ایشان مشورت می‌کنم.

اگر با حضور شما در سریالی مخالفت کنند. بازی در سریال را قبول نمی‌کنید؟

بحث این حرف‌ها در میان نیست. ایشان نظراتشان را بیان می‌کنند و براساس این شرایط تصمیم می‌گیرم.

در این سال‌های اخیر چهره متفاوت و اکتیوتری از زنان ایرانی در سریال‌های تلویزیونی به تصویر درمی‌آید و شما چند نقش با چنین ویژگی‌هایی بازی کرده‌اید. چقدر به این موضوع اعتقاد دارید؟

شرایط زنان در جامعه تغییر پیدا کرده و در اغلب مسائل تصمیم‌گیری بر عهده زنان است و نسبت به گذشته حتی زنان را فعال در شغل‌های به ظاهر مردانه‌ای مثل رانندگی می‌بینیم.

من هم معمولا چنین شخصیت مستقلی دارم و طبیعی است این ویژگی به مجموعه‌های تلویزیونی اضافه می‌شود.

نکته حائزاهمیت دیگر در این بحث این است که هر نقشی که بازیگر ایفا می کند بخشی از خود واقعی بازیگر نیز به نقش اضافه می‌شود. البته این مساله ربطی به بایگرانی که نقش منفی بازی می‌کنند ندارد .

در کارهایی که با بازیگران پیشکسوت همکاری می‌کنید، آیا از تجاربشان استفاده می‌کنید؟

بله، تلاش می‌کنم نکات جدیدی از آنها بیاموزم. هر بازیگری که یک روز جلوتر از من وارد این حرفه شده باشد برای من قابل احترام است.

اوقات فراغت را چگونه می‌گذرانید؟

مطالعه می‌کنم و فیلم و سریال تماشا می‌کنم.

احمدمحمد اسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها