کارگردان سریال پایتخت گفت: ساخت سری جدید سریال «پایتخت ۵» برای نوروز آینده سفارش داده نشده است و ساخته نمی شود.
کد خبر: ۸۵۷۵۰۹
سریال «پایتخت 5» ساخته نمی شود

به گزارش جام جم سیما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیروس مقدم افزود: همانطور که پیش از این هم مدیرگروه فیلم و سریال شبکه یک سیما اعلام کرده است سریال «پایتخت 5» برای نوروز آینده ساخته نمی شود.

وی اضافه کرد: اکنون هیچ گونه تصمیمی برای ساخت سری جدید سریال پایتخت گرفته نشده است.

سریال «پایتخت» به‌ کارگردانی سیروس مقدم مجموعه سریالی است که از نوروز 1390 از شبکه یک سیما پخش شد و در ایام نوروز سال های بعد نیز پخش «پایتخت 2 و 3 » ادامه یافت و «پایتخت 4» هم در رمضان 1394 پخش شد.

علیرضا خمسه، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین‌فر و نسرین نصرتی از جمله بازیگران اصلی و ثابت این سریال بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نیما
-
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
۰
۱
نامه سرگشاده به محسن تنابنده، سیروس مقدم ، الهام غفوری و تمامی عوامل سریال پایتخت
بارها گفته ایم و اكنون نیز می گوییم ظرفیت ما مازندرانی ها بالا است كه شما تاكنون توانسته اید مجموعه سریال های پایتخت را بسازید و این را نیز اعلام می كنیم در صورتی كه از مازندران سریال غیر طنز با زبان مازنی نه سبك صحبت عوامل پایتخت برای كل كشور پخش می شد آن وقت نگرانی ما در مورد ساخته های شما كمتر بود اما در این میدان خالی كه فقط پایتخت در حال معرفی مازندرانی ها به كل كشور می باشد ما نگران هستیم، نگران اینكه این فرهنگ غنی و این مردمان دوست داشتنی چقدر خوار و سخیف به كل كشور معرفی شوند.
آنچه برای ما بسیار عجیب است اصرار شما برای ادامه این سریال است خودتان بهتر از هر كس دیگر می دانید كه تاكنون مخالفت های بسیار زیادی با سریال پایتخت شده است اما شما به طرز مشكوكی همچنان به ساخت آن ادامه می دهید مگر نمی گویید هنرمند دوست مردم است چرا به صدای آن بخشی از جامعه كه مخالف ساخت این سریال می باشند توجه نمی كنید هنری كه بخواهد جامعه را دو دسته كند دیگر نمی توان آن را هنر نامید.
باید گفت كه مولفه‌های مثبت سریال ، صرفاً در روبنا قرار گرفته و آن‌چه در ذهن مخاطب می‌ماند زیرمتن و فكر اثر است وقتی سریال مشمول گذر زمان می‌شود سكانس‌های مثبت روبنایی آن در ذهن مخاطب كم رنگ می شوند و تصاویری از شخصیت هایی ساده ، بی‌فكر و لجوج از كاراكترهایی مازندرانی در ذهن مخاطب به‌جا می‌ماند.
این چگونه سریالی است كه پس از 4 مجموعه آن هنوز بخش قابل توجهی از مردم كشور متوجه این موضوع نشده اند كه مازندران دارای یك زبان مستقل می باشد و این ذهنیت در آن ها بوجود آمده كه نحوه صحبت كردن عوامل این سریال همان زبان مازندرانی است باید یادآور شویم كه این زبان مختص مازندران نیست بلكه روستاهای شمال تهران، كرج، بخش هایی از گلستان و سمنان را نیز شامل می شود .
این گونه سریال ها در فضای كنونی جنبه تخریبی داشته و باعث افزایش احساسات قومی و كم رنگ شدن احساسات ملی می شود اگر فضای كشور بدانگونه بود كه فیلم های متعددی برای اقوام كشور ساخته می شود و فرهنگ هر قومی بخوبی و به درستی به بقیه مردمان كشور معرفی می شد آن وقت می توانستیم سریال های این چنینی را تحمل كنیم.
در حالی كه اقوام كشور آشناییت خاصی نسبت به فرهنگ یكدیگر ندارند بهتر است فرهنگی خوب معرفی شود یا اصلا معرفی نشود چونكه دوباره ساختن و اصلاح نگرش های غلط بسیار دشوار تر از معرفی اولیه است.
باید اشاره كرد كه آیتم‌هایی وجود دارد كه به عنوان شعار در متن گنجانده شده است. مانند احترام به بزرگتر، خانواده دوستی، مهمان‌نوازی، حفظ محیط زیست و مواردی از این دست. اما معادل آن، برخی رفتارهای زشت و پرخاشگرانه، توهین، حسادت و بی احترامی های مكرر فامیل نسبت به یكدیگر نیز وجود دارد اگر به اصول فیلم سازی توجه شود این سریال در بسیاری از قسمت های آن عملا و بوضوح تمسخر را در پیش گرفته است.
بیان این استدلال كه همچین افرادی در مازندران وجود دارند ضعیف ترین استدلال در حمایت از این سریال است ما می دانیم و شما هم بهتر از ما می دانید كه هر فرهنگی نقاط ضعف و قوت خود را دارد اما وقتی بصورت انحصاری شروع به نمایش نقاط ضعف یك فرهنگ می كنید و همه مردمان آن فرهنگ را بدین گونه معرفی می كنید آنوقت ما چه انتظاری از یك بیننده نا آشنا داشته باشیم.
وقتی چند سری از سریالی به نام «پایتخت» ساخته می‌شود و تاكید می‌شود كه همه مازندرانی هستند و در دیالوگ‌ها به طور مداوم نام مازندران تكرار می‌شود و اثراتی از مازندرانی در سراسر آن موج می زند ، «نقی» دیگر فرد نیست بلكه نماد مردم مازندران است.
اینكه برای خنده بخشی دیگری از جامعه را از خود برنجانیم لطیفه و طنز نیست بلكه معنی مسخره كردن را دارد و همانطور كه خودتان می دانید این اتفاق متاسفانه برای برخی از اقوام دیگر كشور افتاده و هر جامعه شناسی این نوع لطیفه و طنز كه بر مبنای تمسخر می باشد را رد كرده و آن را سمی برای كشور می داند اكنون سریال شما هم به این مرحله رسیده و در حال ایجاد ذهنیتی منفی از مردمان مازندران در بقیه اذهان كشور است.
محكوم كردن صدا و سیمای مازندران نیز به نوعی سفسطه و پرت كردن افكار از موضوع است، ما بخوبی می دانیم كه ساخته های آنها گاهی اوقات بسیار ضعیف است اما هر چه كه بسازند و هر چه قدر هم كه ضعیف باشد به زبان مازندرانی است و برای مردم این خطه پخش می شود و یك فرد نا آشنا به مازندران اصلا نمی تواند زبان آن را متوجه بشود اما سریال پایتخت دقیقا در نقطه مقابل قرار می گیرد .
كدام طنز ساز حرفه ای كشور تاكنون چنین سریال هایی ساخته است و كدام كارگردان با وجود این همه مخالفت بر ساخت فیلم خود تا این حد اصرار كرده است. طنز هایی بوده كه شبهاتی را داشته اند ولی تابحال هیچ طنزی این گونه یك قومیتی را نشانه نگرفته بود حتی در آزاد ترین كشورهای دنیا نیز پس از اكران یك فیلم در صورت وجود مخالفت هایی در حد سریال پایتخت ساخت سری های بعد آن توسط خود كارگردان و تهیه كننده جهت احترام به مخالفان و رعایت اخلاق فیلم سازی قطع می شود نه به زور نهاد های حكومتی.
در مجموع باید گفت در این سریال صداقت و سادگی، بهانه‌ای شد تا یك سری آدم‌های‌ «نافرم» به عنوان شخصیت مازندرانی معرفی شوند. آدم هایی كه در اكثر لحظات داستان ، مصداق هایی روشن از بلاهت را به همراه داشته و امروز پس از پخش چهار فصل از این سریال، در پیامك ها ، بلوتوث ها و در محاورات روزمره مردم ، تصویری كاریكاتور گونه از مازنی ها را تداعی می كنند.
ما در پایان اعلام می كنیم همانطور كه هر پدیده ای مطلقا بد نیست در سریال پایتخت نیز جنبه های مثبت فراوانی هست، به طبع آن بدلیل ضعف بنیادی در فیلم نامه آن، در بسیاری از قسمت های آن بوضوح به قومیت مازندرانی توهین شده است ما نه از صدا و سیما و نه از مسئولان مربوطه بلكه از عوامل این سریال درخواست می كنیم جهت احترام به نظرات مخالفان، ساخت این مجموعه سریال ها را متوقف كنند.
گروه مخالفان ساخت و پخش سریال پایتخت

نیازمندی ها