مجموعه «نیمه پنهان ماه» این هفته با هدف بررسی زندگی شهید برونسی به گفت‌وگو با همسر این شهید می‌پردازد.
کد خبر: ۷۵۹۵۱۶
ماجرای فرماندهی که پسرخاله صدام را اسیر کرد

در عملیات بدر بسیار ناراحت و گرفته به نظر می رسید، چون عملیات خیبر و آنچه در عملیات خیبر اتفاق افتاده بود، خیلی برایش سنگین و متأثرکننده بود و لذا خیلی تأکید می کرد که هیچکس اجازه عقب نشینی در این عملیات را ندارد و باید ما هدفمان را بگیریم، حتی اگر تا آخرین نفرمان هم به شهات برسیم» اینها بخشی از صحبت های شهید عبدالحسین برونسی در یکی از عملیات ها خطاب به همرزمانش است؛ شهیدی که حاضر نبود حتی تا آخرین قطره خون دست از آرمان های اسلامی و انقلابی بردارد.

عبدالحسین برونسی سوم شهریورماه سال 1321 در یکی از روستاهای تربت حیدریه به دنیال آمد؛ او ابتدا به شغل بنایی مشغول بود ولی بعدها به سپاه پاسداران پیوست هرچند در خلال سال های پیش از انقلاب، از جمله فعالان سیاسی مخالف حکومت ستمشاهی به شمار می رفت.

دستگیری چندباره توسط ساواک و حتی صدور حکم اعدام نتیجه فعالیت های سیاسی شهید برونسی در زمان شاه بود ولی پیش از اجرای حکم، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و برونسی آزاد شد.

وی پس از چند بار تغییر شغل نهایتا به شغل بنایی روی میاورد و تا هنگام پیوستن به سپاه این شغل را ادامه داد. او همچنین از فعالان سیاسی مخالف حکومت پهلوی بود که چند بار توسط ساواک دستگیر و شکنجه شده و نهایتا حکم اعدامش صادر گردید اما با وقوع انقلاب اجرا نشد.

پس از انقلاب و در سال های دفاع مقدس، در سمت های مختلفی از جمله فرماندهی تیپ 18 جوادالائمه و فرماندهی گردان بلال به انجام وظیفه پرداخت؛ شهید برونسی در جریان عملیات والفجر ۳ موفق به تصرف ارتفاعات کله قندی و به اسارت گرفتن سرهنگ جاسم یعقوب داماد و پسرخاله صدام شده بود و رهبر حزب بعث برای سر او جایزه تعیین کرد.

سرانجام در 23 اسفند سال 1363 و در عملیات بدر به فیض شهادت نائل آمد.

مجموعه گفت وگو محور «نیمه پنهان ماه» که هر هفته با هدف بررسی زندگی یکی از شهدا با همسران آنها مصاحبه می کند این هفته به سراغ همسر شهید عبدالحسین برونسی می رود؛ در این قسمت، تبریک ماه رمضان از زبان خانواده شهدا، به همراه روایت سجایای اخلاقی و کلیتی از زندگی شهید صورت می گیرد.

نیمه پنهان ماه این هفته ساعت 19 روز چهارشنبه 24 دی از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن هم روز بعد ساعت 15 خواهد بود؛ امیر بنان تهیه کننده و یاسر انتظامی کارگردان این مجموعه هستند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها