«خندوانه» و خنده از نگاه‌های مختلف

تاکنون برنامه‌های زیادی برای خندیدن از تلویزیون پخش شده، از همان برنامه «دیدنی‌ها» در دهه 50 بگیرید تا سریال‌های طنز هر شبی و دوربین مخفی‌ها، اما تا پیش از «خندوانه» یک برنامه مستقل درباره خندیدن و اهمیت و فواید آن ساخته نشده بود.
کد خبر: ۷۰۶۵۳۶
«خندوانه» و خنده از نگاه‌های مختلف

برنامه خندوانه با بخش‌های متنوع و شکل و شمایل خوش آب و رنگش، تلاش می‌کند در بخش‌های مختلف بخصوص در بخش گفت‌وگو با مهمانان، اطلاعات مفیدی به مخاطبانش ارائه کند و از زوایای مختلف، خنده و خندیدن را تحلیل و بررسی کند.

از همین‌روست که مهمانان این برنامه به طنزپردازان و روانپزشکان خلاصه نمی‌شود و از یک برنامه‌ساز تلویزیونی گرفته تا متخصص پوست و مو، جراح قلب و حتی پلیس و خیلی‌های دیگر مهمان این برنامه بوده‌اند.

مهمانان برنامه خندوانه کسانی هستند که در رشته و زمینه حرفه‌ای خود جزو افراد موفق و مطرح به‌شمار می‌روند و از آنجا که رامبد جوان به عنوان طراح خندوانه معتقد است موفقیت، ارتباط ویژه‌ای با خندیدن دارد، این مهمانان درباره خندیدن و تاثیر آن در زندگی و حرفه خود سخن می‌گویند.

تاکنون دیدگاه‌های مختلفی درباره خندیدن در برنامه خندوانه مطرح شده است. از دیدگاه‌های یک پلیس، پزشک یا عارف گرفته تا کمدین‌های مشهوری مانند علیرضا خمسه با این تفاوت که یک پلیس یا پزشک بسیار جدی و به لحاظ علمی، خندیدن و فواید آن را بررسی و تحلیل کرده و طنازی مانند علیرضا خمسه، از حرف زدن درباره خنده هم خنده ساخته است. طبیعی است یک کمدین کارکشته مانند خمسه به دلیل شوخ‌طبعی تمرین شده و شوخی‌سازی‌های هوشمندانه‌اش می‌داند چطور مخاطبش را از جا بکند و به قهقهه دعوت کند، اما حضور مهمانانی چون او در برنامه خندوانه، همیشه یک فرصت نیست.

مهمانانی که از چهره‌های مطرح و محبوب هستند و شنیدن خاطراتشان برای مخاطب جذاب است، در عین جذابیت می‌تواند برای خندوانه یک تهدید هم محسوب شود؛ زیرا خندوانه به واسطه موضوعی که انتخاب کرده و نوع پرداختن به این موضوع، از بسیاری برنامه‌های ترکیبی تلویزیون متمایز شده است، بنابراین باید در انتخاب مهمان‌ها و توالی حضور آنها در برنامه مراقب باشد تا این تمایز از بین نرود.

معمولا برنامه‌های ترکیبی مفرح تلویزیون و ویژه‌برنامه‌هایی که در جشن‌ها و اعیاد از تلویزیون پخش می‌شوند، از حضور چهره‌های شناخته شده مانند بازیگران و ورزشکاران استفاده می‌کنند و اگر قرار باشد خندوانه نیز همین مسیر را در پیش بگیرد، دچار کلیشه‌ای می‌شود که بسادگی برجستگی‌ها و وجوه تمایز این برنامه را محو می‌کند.

خندوانه تاکنون توانسته جایگاه خود را به عنوان تنها برنامه تلویزیون درباره خنده و شادمانی حفظ کند و با همه شوخ‌طبعی‌های مجری و مهمانانش، بسیار جدی و دقیق به خنده و دلایل و تبعات آن توجه داشته باشد. کاش در ادامه نیز چنین باشد!

آذر مهاجر / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها