تمدید ثبت نام علاقه‌مندان به بازیگری

شرکت بیش از 40 هزار داوطلب در مسابقه «ستاره 20»

مرحله اول‌ مسابقه تلویزیونی «ستاره بیست» که شامل ثبت‌نام در سایت می شود تا 6 خرداد تمدید شد.
کد خبر: ۶۷۵۱۸۴
شرکت بیش از 40 هزار داوطلب در مسابقه «ستاره 20»

«شبکه نمایش سیما در نظر دارد یک مسابقه بزرگ بازیگری برگزار کند.» شنیدن‌این جمله از زبان «جمشید مشایخی» بدجوری وسوسه‌برانگیز است. آنقدر که گوش را تیز کنید تا در آخر تیزر ببینید چطور می‌شود در مسابقه «ستاره 20» شرکت کرد.

دعوت به شرکت در مسابقه، مدام به صورت زیرنویس از شبکه نمایش پخش می‌شود. اما اولین تابلوی‌ایست زمانی مقابل شرکت‌کننده‌ها نقش می‌بندد که شرایط و قوانین شرکت در مسابقه را می‌بینند؛ قوانینی که در گام اول بیشتر از‌اینکه قوانین یک مسابقه ساده تلویزیونی باشند، قوانین استخدام در شرکت یا گرفتن ویزای خروج از کشور است!

/Media/Image/1393/02/29/635360968799266676.jpg

مرحله اول‌این مسابقه که ثبت‌نام در سایت است شنبه 20 اردیبهشت به پایان رسیده است. به همین بهانه، سراغ‌این مسابقه رفتیم تا ببینیم چند‌ نفر در آن شرکت کرده‌اند؟ مراحل بعدی چیست و اصلا پشت پرده‌این برنامه چه خبر است؟

‌این‌بار عاشقان بازیگری نشانه گرفته شده‌اند و 40هزار نفر می‌خواهند بازیگر شوند

خانم‌ها باید رضایت‌نامه‌ بیاورند
«اگر کمتر از 18 سال دارید، برای شرکت در مرحله حضوری مسابقه باید رضایتنامه محضری از پدر یا قیم قانونی خود ارائه دهید. اگر جزو بانوان متاهل هستید برای شرکت در مرحله حضوری مسابقه باید رضایتنامه محضری از همسر خود ارایه کنید. اگر خانم مجرد هستید برای حضور در مرحله حضوری مسابقه باید رضایتنامه محضری از پدر یا قیم قانونی خود ارایه دهید.»‌

این یکی از شرایط شرکت در مسابقه است. مگر قرار است چه کنیم که به اجازه‌نامه نیاز باشد؟ مگر می‌خواهیم از کشور خارج شویم؟ رامین نواب‌پور، تهیه‌کننده برنامه معتقد است چنین اجازه‌ای لازم است: «محل برگزاری مسابقه در تهران است و خیلی از شرکت‌کننده‌ها از شهرستان می‌آیند. برای پرهیز از حواشی احتمالی چنین قانونی وضع شده است. علاوه‌بر‌این قرار است فیلم‌های‌این افراد پخش شود و شرایطی دارد که ما ترجیح می‌دهیم حاشیه‌ای برای خود مسابقه‌ایجاد نشود. موضوع بازیگری و پخش تصاویر خانم‌ها کمی‌حساسیت‌برانگیز است، مخصوصا در شهرستان‌ها.» اما نکته اصلی‌این است که‌این قوانین برچه اساسی و توسط چه کسی نوشته شده است؟ نواب‌پور می‌گوید: «مسابقه توسط سازمان صداوسیما، معاونت سیما، شبکه نمایش پخش می‌شود. ‌این ضوابط هم در کمیته‌ای که برای مسابقه در شبکه تعیین شده، وضع شده است.»


شرکت کنید اما بازیگر نمی‌شوید!
سازندگان برنامه «آقای گزارشگر» می‌گفتند برنامه هیچ تعهدی برای به کار گرفتن برنده‌های مسابقه ندارد. تنها مزیت برنامه‌این بود که‌این افراد، شناخته می‌شدند و بعضی‌هایشان پیشنهادهای کاری از جاهای مختلف داشتند. در آخرین سطر از قوانین شرکت در مسابقه «ستاره 20» نکته مهمی‌نوشته: «ثبت‌نام در‌این مسابقه و ارسال فیلم‌ها هیچگونه تعهدی برای شبکه نمایش و عوامل تهیه و تولید‌ایجاد نمی‌کند، که شما را در فیلم‌ها، سریال‌ها یا برنامه‌های دیگر به کار گیرند.» سوالی که پیش می‌آید‌این است که اگر چنین تعهدی از طرف شبکه وجود ندارد پس چرا اساسا‌این مسابقه برگزار می‌شود؟ استدلال نواب‌پور‌این است: «مسابقه تعهد استخدامی‌ندارد. یکی از شرایط مسابقه‌این است که برگزیده‌ها در سریالی که در حال نوشته‌شدن است، بازی خواهند کرد ولی شبکه تعهدی برای جذب‌این افراد ندارد».

/Media/Image/1393/02/29/635360968836866773.jpg

از هر 40 نفر، یکی انتخاب می‌شود
تا به حال بیش از۴۰هزار نفر برای شرکت در مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند. اما معلوم نیست چند نفرشان به مرحله دوم می‌روند. از‌این تعداد شاید 1000 نفر به مرحله بعد برسند که‌این تعداد، هم از حوصله مسابقه خارج است و هم هزینه بیشتری را برای داوری و فیلمبرداری به شبکه تحمیل می‌کند. نواب‌پور معتقد است با افزایش شرکت‌کننده‌ها، تعداد بیننده‌ها هم افزایش پیدا می‌کند و همین مساله باعث توجیه‌پذیر‌شدن بودجه می‌شود. گرچه تا همین الان هم‌این مسابقه در ردیف ساخته‌های «الف ویژه» تلویزیون در نظر گرفته شده است. اما افزایش تعداد شرکت‌کننده‌ها باعث گیج‌شدن بیننده‌ها و حتی شرکت‌کننده‌ها می‌شود.‌‌این کار حتی داورها را هم خسته می‌کند. اما مراحل بعدی مسابقه چیست؟ «هزار نفری که انتخاب می‌شوند اول بازی انفرادی دارند. اما مردم لازم نیست همه بازی‌های انفرادی را ببینند. فقط بازی‌های گروهی را می‌بینند و بعد در میان برنامه‌ها، بازی‌های انفرادی نمایش داده می‌شود. ضمناینکه بسیاری از‌این افراد در مرحله دوم رد می‌شوند.» در مرحله غربالگری شرایط سخت‌تر می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم شرایط سختگیرانه‌تر می‌شود.

مسابقه تعهد استخدامی‌ندارد. یکی از شرایط مسابقه‌این است که برگزیده‌ها در سریالی که در حال نوشته‌شدن است، بازی خواهند کرد ولی شبکه تعهدی برای جذب‌این افراد ندارد.


داورها نمی‌خواهند شناخته شوند!
مهم‌ترین بخش چنین مسابقه‌ای با‌این وسعت، بخش داوری آن است. اما داوران مرحله اول معرفی نمی‌شوند. مرحله اول داوری‌ها پشت درهای بسته صورت می‌گیرد: «خود داورها تمایل ندارند اسم‌شان برای مرحله اول برده شود. چون ممکن است تماس‌هایی با آنها صورت بگیرد که برایشان اذیت‌کننده باشد. در واقع می‌خواهیم داوری‌ها در یک فضای امنی صورت گیرد اما اسامی‌داورها را در مرحله دوم اعلام می‌کنیم. حتی فیلم‌هایی که به داورها داده می‌شود بدون اسم است تا بیطرفانه داوری شوند.» بعد از‌اینکه داورها فیلم‌های اولیه را دیدند، برگزیدگان به مرحله دوم می‌روند که بازی انفرادی در مقابل داورهاست.
تا به امروز با چند چهره مطرح درباره پذیرفتن کار صحبت شده اما لیست نهایی هنوز مشخص نیست. داوری‌ها براساس متر و معیار مشخصی صورت می‌گیرد که توسط کمیته علمی‌مسابقه تعیین شده است؛ کمیته‌ای متشکل از 2 نفر از مسوولان شبکه، مجری طرح و تهیه‌کننده مسابقه و تعدادی هم از سرتیم‌های داوری. داورها از میان کارگردان‌ها، بازیگران، نویسنده‌ها و دیگر عوامل سینما انتخاب می‌شوند. بازیگرانی که برای‌این کار انتخاب شده‌اند کسانی‌اند که تحصیلات آکادمیک در رشته بازیگری دارند و به اصول بازیگری به خوبی واقفند. مهم‌ترین معیار؛ تجربه و تسلط‌این افراد به موضوع و تخصص‌شان است. بعد از آن، چهره‌بودن فرد هم برای تیم سازنده مهم است. داورها در مرحله اول که مرحله دیدن تمام فیلم‌های رسیده به مسابقه است، متفاوتند اما وقتی به مرحله مسابقه گروهی، آموزش و غربالگری می‌رسیم، برای اطمینان بیننده‌ها و شرکت‌کننده‌ها، داورها دیگر تغییر نمی‌کنند.


‌ایده خودمان است؟!
انتخاب در مرحله نهایی به عهده خود مردم خواهد بود. طراحی مسابقه به‌گونه‌ای است که در مرحله‌ای به نام «نجات ستاره» مردم می‌توانند ستاره‌ای را که روی لبه حذف است، با رای‌شان نجات دهند!‌این برنامه با حضور تماشاگران ضبط می‌شود. ضبط برنامه تا مرداد به پایان می‌رسد و از همان مرداد ماه روی آنتن می‌رود. پخش برنامه یک سال طول می‌کشد. مسابقه تعهدی برای اسکان شرکت‌کننده‌های شهرستانی ندارد.

اما با بعضی مراکز اقامتی مذاکره‌ای صورت گرفته تا تسهیلاتی برای شرکت‌کننده‌ها ارائه کنند. بخش‌های تعریف‌شده برای مسابقه شبیه نمونه‌های خارجی آن است. اما جالب است که تهیه‌کننده اصرار دارد‌ایده اصلی برنامه کاملا در خود شبکه شکل گرفته و برداشت بیرونی‌ای ندارد. گرچه در نهایت قبول می‌کند که اگر برداشتی هم از مشابه‌های خارجی دارد، برداشت نعل‌به‌نعل نیست!

هرچه که هست،‌این مسابقه در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز شکل درستی به خود نگرفته. باید منتظر ماند و دید آیا صداوسیمای وطنی می‌تواند مسابقه‌ای با‌این وسعت را به خوبی اجرا کند یا نه! (محبوبه شعاعی/ هفته نامه تماشاگران امروز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۰
محمد احمدی اكبری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
۰
۰
سلام ، هر چند با این همه استعداد امیدی به موفقیت ندارم اما ثبت نام كردم ، اما میدونم كه خیلی سخته و نمیشه به این راحتی بازیگر شد . برای همه آرزوی موفقیت دارم .
رحمن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
۰
۰
سلام امیدوارم بهترین ها و متعهدترین ها انتخاب شوند.
مریم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
۰
۰
سلام از خدا با تمام وجودم خواستار برگزیده شدنم هستم
آمین
حسین كلهر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
امیدوارم ملاك فقط بازیگری باشد نه چیزهای دیگر.........................................
با آرزوی موفقیت.......................................................
مریم
Spain
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
۰
۰
سلام خسته نباشید من خیلی علاقه مندم ولی نمیتونم ثبت نام كنم
محمد امین زرین فر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
۰
۰
سلام من شركت كردم اما سایت باز نمیشه تا آپلود كنم فیلمم رو ....
اگه كسی از مسئولین ستاره 20 اینو میبینه به من میل بزنه
من فیلمم آماده است اما ...
ممنون
شقاق فتاحی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
۰
۰
سلام من ثبت نام كردم فقط مونده ارسال فیلم 2 روزه سایت بسته است.ازتون خواهش مكنم 1 روز دیگه تمدیدش كنید.
حسینعلی اسدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
۰
۰
با سلام .من نیز شهرستانی هستم.با اینكه تجربه تئاتر دارم و در جشنواره های مختلف تئاتر ئفیلم كوتاه مقام آوردم.با اینكه دوره آموزش بازیگری میانی و پیشرفته رو دیدم.در سریال معمای شاه بازی داشته ام.در فیلم سینمایی بلوك 9 خروجی 2 نیز بازی داشته ام.اما بدلیل شهرستانی بودنم هیچ امیدی ندارم.هرچند در بازی تست افراد متبحر در اینكار به من گفتن تستت رو خوب بازی كردی وحتما قبول میشی ولی اصلا امیدی ندارم.شاید لطف خدا شامل حال ماش.با اینكه ارتباط نزدیك با بازیگران دوستم دارم هرگز از این ارتباط استفاده نكردم.پس به خدا امیدوارم
رضا قربانی فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
۰
۰
سلام .اقا ازتون خواهش میكنم این شانسو از من شهرستانی نگیرین.شما نمیدونین من چند ساله كه منتظر همچین روزی بودم.من تا قله ی قاف میام .فقط وفقط به عشق بازیگری ...ازتون خواهش میكنم این شانسو از من نگیرین .من استعداد شو دارم .ومیخوام بازیگر بشم تا خداوند تمام دعا هامو شنید...هر كاری بگین من میكنم اما این شانسو ازمن نگیرین. خیلی ها شاید به خاطر دستمزد بازیگر بشن .اما باور كنین من حتی حاضرم دستمزد نگیرم وبازیگر بشم من اول امیدم به خدای مهربان بعد به شما ادم های خوب.قطعا بدون خواست خداوند هیچ برگی رو درخت نمی افته.من اول به خدا توكل میكنم وبعد به شما ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
۰
۰
به امید وتوكل به خدا جزو بیست نفرمیشیم انشاالله
سید مصطفی لطیفی
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
۰
۰
سلام.آقا ما قبول شدیم ولی اعلام نشده كه مرحله دوم چه موقع است.خواهشا پیام بدین.
saber
United States
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
سلام بی زحمت مبلغ ثبت نامی جقدر بوده تو ای مسابقه
--------------
ظاهرا هزینه ای نداشته و رایگان بوده.
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
۰
۰
سلام من شهرستانی هستم و هیچكس رو توتهران ندارم ومرحله اول هم قبول شدم خواهشا مسءولین مسابقه یه لطفی درحق دخترای شهرستانی بكنن...من باهزار امیدوآرزو شركت كردمو به لطف خدامرحله اولم قبول شدم خواهشا لطف كنیدو كمكمون كنین تا این شانس ازمادخترای شهرستانی به خاطرنداشتن جا گرفته نشه...
یاسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
۰
۰
سلام من در مرحله ی اول برنده شدم
http://www.setareh20.com/setareh20/result.php
وقتی داخل سایت هم شماره كارت ملیمو میزنم میگه
سركار خانم فیلم شما در مرحله اول داوری پذیرفته شده است.

ولی به من زنگ نزدن امروز تماس گرفتم گفتند همینه كه هست .اسمتون توو لیستی كه دادن به ما نیست و گفتم شماره مدیریت رو بدید سكوت كردن و تلفنو قطع كردند دیگم جواب نمیدند

من خیلی گریه كردم برای این شبكه متاسفم.من برنده شده بودم و حتما در مرحله ی حضوری هم برنده بودم
من فقط 40000 تومان بابت اجازه نامه محضری دادم.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
۰
۰
با سلام این پیام صرفا برای
اقای فتحی است آقای فتحی عزیز شما اگه از رییس هیات داوران مسابقه خسته شدی خوب لطف كن جا رو به یه كارگردان دیگه بده اخه عزیز من كجای دنیا بازیگرها توان انتخاب بازیگر دارن البته معدود رهبران بازیگری این توانایی را دارن انتخاب آقای كبریتی وخانم مقانلو كه هیچ تخصصی در كارگردانی ندارن به هیچ وجه نمی توانند استدادی را كشف كنن پس جدا می گم وقتی اونها بی توجه به اصول سینمایی فقط بازی های تاتری را ملاك قرار می دهن بی تعارف فاتحه مسابقت خوندس.... می دونم چون كارگردانی نقد پذیری دیگه دستام خسته شد از تایپ
عصمت
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
۰
۰
بازم سلام من بخاطر مشكلات دوسال از مدرسه عقب افتادم الان 17سالمه مخاستم از طریقه كلاس برم رشته سینما ولی نشد مخام ثبت نام كنم بم بگین چطوری ثبت نام كنم
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
۰
۰
یا الله ما اومدیم اونجا رولی هست كه ما هم رانندگیش كنیم منتظر پیشنهادادتون هستم ,
فقط وقت قبلی یادتون نره,خخخخخخ
عیسی زارعی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
۰
۰
باسلام وخسته نباشیدمیخواستم درمسابقه شركت كنم خیلی علاقه دارم وازپسش برمیام پول ندارم حتما تماس بگیردبیام تامعلوم بشه تلفنم عیسی زارعی
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
سلام خسته نباشین .میخواستم ببینم چطور میتونم توی مسابقه شركت كنم.سه سال هم تعاتر كار كردم.خیلی علاقه دارم .ممنون میشم راهنمایی كنید
شكوفه shokufehkhoshnava@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
۰
۰
سلام به شما عزیزان و خسته نباشید میگم به خاطر همچین برنامه و مسابقه ای كه در نظر گرفتین.والا من تازه متوجه این برنامه شدم اونم خواست پدرم بود كه منم ثبت نام كنم اما متاسفانه دیر متوجه شدم.خواهش میكنم اگه باز مایل به ثبت نام هستید منم شركت كنم.ممنون میشم اگه هنوزم میشه ثبت نام كرد به ایمیل من بفرستید.با تشكر.

نیازمندی ها