یک متخصص تغذیه به ارائه نکاتی درخصوص مصرف مواد غذایی از مواکب در طول مسیر راهپیمایی اربعین پرداخت.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۱۷
اصول بهداشتی مصرف مواد غذایی در راهپیمایی اربعین

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، با نزدیک شدن به اربعین حسینی سیل عاشقان و مشتاقان زیارت آن حضرت از گوشه و کنار ایران و سایر کشورها خود را به یکی از مرزهای خروجی رسانده و وارد کشور عراق می‌شوند. یکی از مسائل مهم اجتماع بزرگ راهپیمایان اربعین حسینی است که فاصله شهر نجف تا کربلا را به پیاده‌روی می‌پردازند.

در این مسیر مواکب و مجتمع‌های بسیاری آماده خدمت‌رسانی و پذیرایی از زائرین امام حسین (ع) هستند اما زائرین همواره باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی در مصرف وعده‌های غذایی دریافتی از مواکب توجه کافی داشته باشند.

دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه در خصوص رعایت نکات بهداشتی در اجتماع بزرگ راهپیمایی اربعین گفت: با توجه به شرایط جوی کشور عراق و گرمای هوای این منطقه زائرین همواره باید نسبت به دریافت مایعات توجه داشته باشند و به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مثل اسهال و استفراغ از آب‌های معدنی و بهداشتی برای این منظور استفاده نمایند.

کشاورز درخصوص غذای مصرفی نیز بیان کرد: معمولاً غذای بیشتر زائرین از طریق کاروان‌ها و یا مراکز مطمئنی تأمین می‌شود؛ لازم به ذکر است زائرین از مصرف غذا در مواکبی که نکات بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود، بپرهیزند چرا که گرمای هوای عراق می‌تواند عامل مسمومیت بسیاری از غذاها باشد.

وی با اشاره به اینکه زائرین از حمل هر گونه غذا همراه خود خودداری کرده اظهار کرد: زائرین باید از مصرف هر گونه غذای چرب و سرخ کردنی بپرهیزند و در صورت در دسترس نبودن مواکب برای دریافت غذا اقدام به مصرف نان و پنیر که از تمامی غذاها سالم‌تر است کنند.

وی در ادامه بیان کرد: معمولاً کاروان‌هایی که افرادی را برای این سفر به عراق می‌برند از قبل اقدام به مشخص کردن مواکب و رستوران‌هایی برای صرف غذا خواهند کرد؛ و بهداشت رستوران‌ها و مواکب از هر نظر بررسی می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به آلودگی‌های ویروسی و تغییرات آب و هوایی اظهار داشت: با توجه به تغییرات جوی زائرین پس از دریافت هر گونه غذا و یا مواد خوراکی بلافاصله در همان وعده اقدام به مصرف آن کنند و از نگهداری آن خودداری کرده.

کشاورز در آخر با اشاره به اینکه نوشیدنی‌ها و غذاهای رایگانی در طول این مسیر از طریق مواکب در اختیار زائرین قرار می‌گیرد بیان کرد: زائرین همواره باید به این نکته توجه کنند که در هر موکب و یا خانه‌ای اقدام به مصرف غذا و یا مواد خوراکی نکنند؛ گفتنی است که تمامی نکات بهداشتی در این زمان با دقت کافی رعایت می‌شود، اما زائرین همواره باید جوانب احتیاط را رعایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها