برخی از خوراکی‌ها در ظاهر خوش طعم هستند، اما برای افراد مضطرب آسیب زا خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۲۴۴۷۱
استرس‌زاترین مواد غذایی!

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، رژیم غذایی حاوی برخی از مواد غذایی می‌تواند به سطح استرس مزمن کمک کند و زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های مرگ آور باشد.

هنگامی که در شرایط استرس زا، زندگی پر مشغله و حتی در شرایط درخواست برای یک شغل قرار می‌گیریم، بدن ما گروهی از هورمون‌ها به نام گلوکوکورتیکوئید‌ها را آزاد می‌کند که کار آن‌ها بازگرداندن منابع انرژی از دست رفته در هنگام مواجهه با استرس است که دوباره نیرو را به بدن ما بازگرداند.

در نتیجه، سریع گرسنه می‌شوید و میل به غذا‌های شیرین و پر چربی پیدا می‌کنید که مغز را تحریک می‌کند تا با آزادکردن هورمون‌های شادی بخش بتواند تنش را کاهش دهد و به سرعت انرژی از دست رفته را جبران کند؛ این غذا‌های پر کالری نه تنها در پرخوری و متعاقب آن افزایش وزن نقش دارند بلکه حتی می‌توانند استرس شما را بدتر کنند.

در حالی که خوردن برخی موادغذایی خاص به شما کمک می‌کنند با سهولت و بدون افزایش وزن، از استرس دور شوید.

بستنی

ممکن است با خوردن بستنی دهان شما خنک شود، اما بستنی ذهن شما را خنک نمی‌کند؛ در حقیقت، غذا‌هایی که قند تصفیه شده زیادی دارند، فقط هورمون‌های استرس از جمله کورتیزول را افزایش می‌دهند.

به این دلیل که بدن شما نمی‌تواند از تمام قند‌های تصفیه شده استفاده کند، بنابراین سطح قند خون شما به سرعت کاهش می‌یابد در نتیجه مغز شما سطح قند خون پایین را به عنوان یک وضعیت تهدید کننده زندگی درک می‌کند و بیشتر کورتیزول را ترشح می‌کند تا دوباره بخش گرسنگی مغز را تحریک و احساس استرس ادامه پیدا کند.

قهوه

ممکن است فکر کنید که قهوه باعث تمرکز می‌شود، در حالی که کافئین با تحریک فعالیت دوپامین به عنوان ماده‌ای که ممکن است خطر افسردگی را کاهش دهد شناخته شده است، همچنین می‌تواند جذب مواد مغذی مهم و متعادل کننده روحیات خلقی مانند ویتامین D و ویتامین‌های B را کاهش دهد؛ از طرفی وقتی چند قاشق غذاخوری شکر را به آن اضافه کردید، بیشتر کورتیزول ترشح می‌کنید که آن هم به افزایش استرس کمک می‌کند.

موادغذایی پرنمک، انواع سس‌ها و کنسرو‌ها

حالت بدن در زمان استرس به حالت جنگ یا پرواز تغییر می‌کند که یکی از پاسخ‌ها بالا بردن فشار خون است؛ اگر به طور مداوم غذا‌های پر سدیم را مصرف کنید، در واقع واکنش استرس بدن را تشدید کرده و تنظیم فشار خون را بهم می‌ریزید.

حتی خوردن چوب شور این روند را سرعت می‌بخشد؛ سطح سدیم زیاد آن‌ها نه تنها فشار خون را تقویت می‌کند، بلکه در این شرایط کربوهیدرات‌ها با سرعت زیاد هضم شده و این روند باعث افزایش هورمون استرس و کورتیزول می‌شود.

آبمیوه تازه

از بین بردن حالت اضطراب با این گزینه سالم ایده خوبی است، اما آب میوه تازه برخلاف میوه‌های کامل فاقد فیبر و دارای قند و فروکتوز هستند و باعث ترشح هورمون استرس آدرنالین می‌شود پس به عنوان یک قاعده کلی، از مصرف همه آب میوه‌ها حتی از آن‌هایی که به طور طبیعی با میوه شیرین می‌شوند، خودداری کنید.

سبوس گندم

این ماده غذایی ممکن است از سوی متخصصان بهداشت به دلیل محتوای چشمگیر فیبر مورد حمایت قرار گیرد، اما سبوس گندم به دلیل غلظت بالای اسید فیتیک اضطراب آور است.

این ماده مغذی به مواد معدنی مهمی مانند روی و منیزیم متصل می‌شود و جذب آن‌ها را محدود می‌کند؛ خیساندن و جوانه زدن می‌تواند به کاهش سطح اسید فیتیک که در درجه اول در غلات کامل و لوبیا وجود دارد، کمک کند.

سویا

سویا در هنگام استرس تهدیدی سه گانه است؛ بیشتر محصولات حاوی سویا با علف کش گلیفوزات تحت درمان قرار می‌گیرند، که به نظر می‌رسد باعث کمبود‌های مواد مغذی به ویژه مواد معدنی موثر در خلق و خو است.

علاوه بر این مقادیر بالای اسید فیتیک سویا با روش‌های سنتی خیساندن و جوانه زدن قابل کاهش نیست فقط با تخمیر می‌توان این سطح را کاهش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها