در پی مجموعه‌ای از مطالعات مشابه، کارشناسان بار دیگر به بررسی اثر استامینوفن بر روان افراد به ویژه بر احساس همدلی مثبت در آنها پرداخته‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۱۶۵۹
تاثیر استامینوفن بر احساس همدلی میان افراد!

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، استامینوفن یکی از رایج‌ترین داروهای مورد استفاده در سراسر جهان است که دردهای خفیف را به سرعت التیام بخشیده و بدون نیاز به نسخه به راحتی در دسترس است.

اگرچه جامعه پزشکی استامینوفن را دارویی ایمن و و سودمند می‌دانند اما مطالعات اخیر حاکی از آن است که که این دارو می‌تواند در مقیاس‌های بزرگ جمعیتی تاثیری غیر منتظره داشته باشد.

محققان دانشگاه «اهایو» در آتن در مطالعه اخیر خود به بررسی تاثیر این دارو بر توانایی همدلی ما با دیگران پرداخته‌اند.

اگرچه این نظریه که داروهای مسکن می‌توانند تاثیرات روان‌شناسی داشته باشند کمی غیرمعمول به نظر می‌رسد اما این نخستین مطالعه‌ای نیست که روی این موضوع انجام گرفته‌ است. برای مثال یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ میلادی نتیجه‌گیری کرد که استامینوفن واکنش‌های عصبی به طرد شدن اجتماعی را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر این مسکن درد روانی را می‌کاهد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفته بود، نشان داد که استامینوفن «ارزیابی و پردازش عاطفی» را کند می‌سازد. این در حالی است که نتایج یک مطالعه اخیر روی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی حاکیست که استامینوفن سطوح اعتماد را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

همچنین مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داد که چگونه مصرف استامینوفن باعث کاهش توانایی افراد در همدلی با افرادی که تحت رنج‌های فیزیکی و عاطفی هستند، می‌شود.

طبق این مطالعه، مسکن استامینوفن باعث کاهش واکنش‌پذیری به دردهای خود فرد و همچنین دردهای دیگر افراد می‌شود.

در مطالعه اخیر اما متخصصان به طور خاص به بررسی توانایی و تاثیر استامینوفن بر احساس همدلی مثبت در افراد پرداخته‌اند.

در این مطالعه متخصصان به نیمی از ۱۱۴ شرکت‌کننده ۱۰۰ میلی‌گرم استامینوفن و به نیمی دیگر دارونما دادند. لازم به ذکر است که نه متخصصان و نه شرکت‌کنندگان هیچ یک نمی‌دانستند چه افرادی دارونما و چه افرادی داروی مسکن واقعی دریافت کرده‌اند.

یک ساعت پس از دریافت داروها از تمامی شرکت‌کنندگان خواسته شد تا متن‌های کوتاهی را در مورد افرادی که تجربه‌های مثبت و متعالی داشته‌اند، مطالعه کنند. متخصصان میزان مثبت بودن واکنش شرکت‌کنندگان را به این متن‌ها و تجربیات و افراد داخل روایت‌ها بررسی کردند.

نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که استامینوفن احساس همدلی مثبت را در افراد کاهش می‌دهد. به طوری که افرادی که این مسکن را مصرف کرده بودند، به هنگام خواندن سناریوهای مختلف در مورد تجربیات لذت‌بخش افراد مختلف به نسبت افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، واکنش‌های مثبت کمتری از خود نشان دادند.

نکته قابل توجه این است که استامینوفن افراد را نسبت به درک مثبت و خوشایند بودن این موقعیت‌ها ناتوان نمی‌کند، بلکه این افراد با آگاهی از مثبت بودن این موقعیت‌ها باز هم واکنش‌های مثبت و همدلانه از خود بروز نمی‌دهند.

اگرچه مطالعات زیادی به بررسی این موضوع پرداخته است اما با توجه به کوچک بودن مقیاس این مطالعات نمی‌توان میزان دقیق تاثیر استامینوفن را بر روان و احساسات همدلی افراد مشخص کرد.

ممکن است اثر این دارو بر احساسات روانی افراد بسیار کم بوده یا تنها روی برخی از افراد اثرگذار باشد اما با توجه به رواج زیاد آن میان مردم سراسر جهان حتی اثرات کوچک آن نیز می‌تواند قابل توجه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها