• 0 0
  • 0

میان وعده و اهمیت مصرف آن

پنج شنبه 27 دی 1397 ساعت 08:00
میان وعده، یکی از وعده‌های غذایی است که معمولا بین وعده‌های اصلی مصرف می‌شود. باور عموم بر این است مصرف میان وعده برای رفع گرسنگی می‌باشد و اهمیت تغذیه‌ای ندارد و معمولا از تنقلات ناسالم برای این وعده استفاده می‌کنند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مجله تصویری فرهنگ غذا، میان وعده یک وعده غذایی بسیار مهم است که نقش بسزایی در سلامتی بدن و علی الخصوص رشد کودکان دارد.

مصرف میان وعده‌ها برای تمامی افراد لازم است، اما کودکان، نوجوانان، ورزشکاران و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بیشتر از سایرین باید به آن توجه کنند و میان وعده های مناسب را باید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

با وجود اهمیت میان وعده‌ها اما نکته مهم این است که انتخاب میان وعده ها به شرایط جسمی و نوع زندگی و میزان فعالیت فرد بستگی دارد و با توجه به این موارد باید بهترین انتخاب را داشت.


یک میان وعده خوب اغلب حاوی مواد مغذی ارزشمندی هستند که فقط با مصرف وعده‌های غذایی تامین نمی‌شود. برای میان وعده، غذاهایی را انتخاب کنید که گرسنگی‌تان را رفع کند و انرژی و مواد مغذی موردنیاز را به بدنتان برساند.

سعی کنید برای جبران مواد مغذی مورد نیاز بدنتان که امکان دارد در برنامه غذایی شما گنجانده نشود، از این میان وعده ها بهره ببرید. به طور مثال برای جبران کمبود فیبر و یا بالا بردن سطح کلسیم بدنتان انتخاب هایی کنید که این مواد غذایی در آن موجود باشد.

غلات کامل: میان‌وعده‌های تهیه شده از غلات کامل غنی از فیبر و کربوهیدرات پیچیده هستند و به شما انرژی کافی می‌دهد که تا رسیدن به زمان غذای اصلی گرسنه نشوید. بیسکویت‌ها و کراکرهای سبوس‌دار مناسبند.

میوه‌ها و سبزیجات: خوردن میوه و سبزی بدون داشتن چربی یا کالری زیاد باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شود و انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر لازم را به بدنتان می‌رساند.

دانه‌ها و مغزها: حاوی پروتئین هستند و سیری طولانی‌مدت ایجاد می‌کنند. میزان چربی آنها هم بالاست ولی از نوع چربی غیراشباع است که برای سلامتی بسیار مفید است. اما به‌هرحال کالری مغزها زیاد است و نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کرد.

لبنیات کم‌چرب: شیر، ماست، پنیر و دیگر محصولات لبنی منبع غنی کلسیم و پروتئین و حاوی ویتامین‌ها و موادمعدنی بسیار هستند. لبنیات چربی هم دارند، پس بهتر است برای جلوگیری از چاقی، از نوع کم‌چرب آنها استفاده کنید.ضمن اینکه مصرف کلسیم در لاغری و کاهش وزن نیز بسیار موثر است.
با اینکه میان‌وعده‌ها جزئی از یک رژیم‌غذایی سالم هستند اما اگر در مصرف آنها میانه‌روی را فراموش کنیم می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. به طور مثال یک مشت بادام که به طور تقریبی ۲۳ عدد می شود ،حدود ۱۶۳ کالری دارد. اما کالری یک پیاله آن به بیشتر از ۸۰۰ هم می‌رسد.

به اشتراک گذاری
کد خبر : 3595885201438230433
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته