نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت؛

شرمنده‌ام بعضی مطب‌ها کارتخوان ندارند

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: به عنوان یک پزشک واقعا شرمنده ام که در شرایط فعلی که امکان تهیه کارتخوان بسیار آسان است، بعضی مطب ها کارتخوان ندارند.
کد خبر: ۱۱۵۸۹۴۷
شرمنده‌ام بعضی مطب‌ها کارتخوان ندارند

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری روز دوشنبه، در ابتدا پیرامون آخرین وضعیت حوزه سلامت در شرایط حاضر، توضیحاتی ارائه داد و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی با اشاره به اظهارنظرهای مختلف در ارتباط با استفاده از کارتخوان در مطب ها، افزود: الزام قانونی وجود ندارد، اما به لحاظ اخلاقی و عرف، پزشکان می بایست از کارتخوان در مطب ها استفاده کنند.

حریرچی با بیان این مطلب که معلوم نیست سازمان نظام پزشکی این اختیار را برای الزام مطب ها به استفاده از کارتخوان دارد یا خیر، گفت: بعد از اینکه مشخص شد که این اختیار را دارد، در مورد آن می توان اظهار نظر کرد.

حریرچی در ادامه به وضعیت بازار دارویی کشور اشاره کرد و گفت: ما به هیچ وجه نمی گوییم که کمبود دارو نداریم اما این کمبود در سطح کشورهای پیشرفته اروپا و امریکا است به طوری که کمبود یک تا دو درصدی دارو اجتناب ناپذیر است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۳۸۵۰ قلم دارو در لیست دارویی کشور وجود دارد، تصریح کرد: کمبود ۳۰ تا ۴۰ قلم دارو همیشه بوده و بعد از بحران ارزی این کمبودها به دو درصد هم رسیده است که ما آن را کنترل کردیم.

وی گفت: مردم مطمئن باشند که داروی آنها را تأمین خواهیم کرد زیرا دولت ۳.۵ میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین دارو تخصیص داده است.

حریرچی در ارتباط با وضعیت مکمل ها با عنوان این مطلب که مکمل دارو تلقی نمی شود، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته تا ۷۰۰ میلیون دلار واردات مکمل داشتیم که در سال ۹۶ این رقم را به ۱۵۰ میلیون دلار کاهش دادیم و در حال حاضر بازار مصرفی مکمل در ایران ۵۰۰ میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه مکمل ها توسط سازمان غذا و دارو قیمت گذاری نمی شود افزود: فقط در موارد خاصی که مکمل ها مورد نیاز برخی بیماران و افراد خاص است، ما بر قیمت مکمل ها و توزیع آنها نظارت داریم.

وی در ارتباط با ذخیره دارویی در کشور اظهار داشت: میزان ذخیره دارویی در شرایط عادی معمولا ۸ ماه است که اگر این مدت به ۴ ماه برسد نگران کننده است که در این صورت در سیاست های خودمان تجدیدنظر می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اهرم های لازم برای برخورد با افرادی که می خواهند از شرایط موجود سوءاستفاده کنند، وجود دارد گفت: در حال حاضر دادستانی هم به موضوع دارو ورود کرده است و از این جهت نظارت ها بر بازار دارویی به دقت رصد می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها