دکتر سیدمحسن زهرایی،رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت

چرا باید واکسن بزنیم؟

در ارتباط با تزریق واکسن هپاتیت‌برایمان بگویید.
کد خبر: ۱۱۴۸۱۴۰
چرا باید واکسن بزنیم؟

به گزارش جام جم، در حال حاضر برای بیماری هپاتیت B ‌واکسن داریم که در کشور تولید آن صورت می‌گیرد. قبل از سال 1372، مطالعات شیوع هپاتیت مزمن را در حدود 5/3 درصد مردم ذکر کرده بود. اما بعد از واکسیناسیون مطالعات نشان می‌دهد که هپاتیت مزمن به کمتر از 5/1درصد رسیده است. درحال حاضر همه کودکان در بدو تولد در بیمارستان اولین نوبت هپاتیت‌B را دریافت می‌کنند و بعد از آن همراه سایر واکسن‌ها می‌آید. در حال حاضر، واکسن هپاتیت B در سه نوبت به گروه‌های پرخطر تزریق می‌شود.

گروه‌های پرخطر چه افرادی هستند؟

افرادی که با خون و فرآورده‌های خونی در تماس هستند. مثل پزشکان، شاغلان در مراکز آزمایشگاه‌ها، خانواده افراد مبتلا به هپاتیت B مثل همسر فرزندان، افراد با رفتارهای پرخطر، افرادی که سایر هپاتیت‌ها یا ایدز دارند، معتادان تزریقی و آرایشگرها از گروه‌های پر خطر محسوب می‌شوند.

واکسیناسیون در کشور ما چگونه انجام می‌شود؟

در بدو تولد و نیز 2،4،6،12 و 18 ماهگی و قبل از ورود به دبستان واکسن زده می‌شود. در دوره نوجوانی در بدو ورود به پایه دهم واکسن زده می‌شود. واکسن فلج اطفال نیز به صورت خوراکی داده می‌شود. واکسن ب ث، سرخک و سرخجه در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار دارد. برخی واکسن‌ها را به برخی گروه‌های خاص می‌زنیم، مثل آنفلوآنزا در کودکان، واکسن پنوموکوک و واکسن مننژیت. دریافت واکسن تب زرد ده روز قبل از سفر برای افرادی که به آفریقا و برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی مسافرت می‌کنند الزامی است. واکسن آبله مرغان را هم برای گروه‌های خاص داریم. امیدواریم که به برنامه واکسیناسیون کشوری دو تا واکسن به نام «پنوموک» و «روتا ویروس» را اضافه کنیم .

دردختران نوجوان چه اقدامی صورت گرفته است؟

در برخی کشورها تزریق واکسن اچ‌پی‌وی در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار دارد. چرا که در برخی کشورها سرطان دهانه رحم سرطان دوم یا سوم شایع بین خانم‌هاست. در کشور ما چون شیوع این عفونت که سرطان دهانه رحم ایجاد می‌کند، کمتر است، به طور عمومی واکسن زده نمی‌شود. اما شاید درسال‌های آینده به علت تغییر روند رفتارهای جنسی و شیوع بیماری‌ها در مو رد این واکسن تصمیم‌گیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها