• 0 0
  • 0

خانه‌ تکانی در روزهای آخر سال

پنج شنبه 24 اسفند 1396 ساعت 10:35
کسی که آرتروز گردن یا دیسک گردن دارد برای نظافت قسمت‌های بالایی،فشارزیادی به این نقطه ها که گفتیم وارد می آورد.

به گزارش جام جم، تقسیم کار حین خانه تکانی برای پیشگیری از آسیب های اسکلتی ـ عضلانی چگونه باید صورت بگیرد ؟

نباید همه کارها را یک نفر انجام بدهد.ضمن این که همه کارها درایام سال تقسیم شود و دریک زمان کوتاه نباشد.بویژه با زندگی کردن درشهر های آلوده که افراد نمی‌توانند هرروز به علت آلودگی هوا ورزش کنند.درضمن ماندن درترافیک‌های طولانی، نشستن طولانی ،کوفتگی وخسته شدن عضلات رابه همراه دارد.اگر مجبورید روز جمعه خانه تکانی کنید دیگران راهم درانجام کارشرکت دهید.نتیجه تنهایی کار کردن ، آسیب شدیدی است که به بافت عضلانی- اسکلتی وارد می‌شود و بیرون ز دگی دیسک یا پارگی تاندون را ممکن است درپی داشته باشد.هزینه درمان این مشکل بسیاربیشتر ازهزینه‌ای است که می توانستید برای انجام کا رمتحمل شوید.مشکلات این ایام سال روی شانه ومچ دست است بویژه اگرفرد زمینه بیماری دراین نواحی را داشته باشد.

کسانی که سندرم تونل کارپ یا بیماری مچ دست یا سی تی اس دارند و کاربادست زیاد انجام می‌دهد،مثل خانم خانه‌دار و خانمی که با رایانه کار می‌کند، مستعد سندرم تونل کارپ است.آرنج و گردن درکارزیاد مستعد بیماری می‌شود.

کسی که قسمت‌های پایین کابینت را تمیز می‌کند ممکن است دچارمشکل زانوشود.اگر قراراست سطوح پایین کابینت را تمیزکنید، بهتراست ازخم شدن بیش از 90درجه زانو خودداری کنید .برای این کار از یک چهارپایه کوچک استفاده کنید.این کاراز خم شدن زانو ونشستن روی زانو پیشگیری می کند.

اگرکسی یک تادوساعت روی زانو بنشیند ،گردش خون طبیعی ایجاد نمی شودوممکن است دچارپارگی تاندون یا منیسک شود.اگرکار روبه روی شما نیست وشما روی کمر بچرخید واین چرخش با مقداری خم شدن نیز همراه باشد، مهم‌ترین علت بیرون‌زدگی دیسک است. اگر کار بالاتر از شماست ، باکمک چهارپایه بالاتر بروید.اگرکار پایین‌تراست، از چهار پایه کوچک استفاده کنید.یعنی بااستفاده از نردبان همسطح آن وسیله قراربگیرید.برداشتن جنس از بالا، فشارزیادی به گردن می آورد واگر زمینه بیماری هم باشد،پارگی رباط ها رادرپی دارد.اگر می خواهید وسیله ای رابلند کنید آن رابه تنه خود نزدیک کنید.هرچه وسیله دورترباشد،به شانه ،آرنج ها ودست ها فشار بیشتری وارد می‌شود. با کمر به‌تنهایی نچرخید که فشارزیادی به دیسک ها وارد می‌کند.

افرادی که هنگام خانه‌تکانی خیلی سر پا می‌ایستند،برای پیشگیری از کمردرد چه ورزش‌هایی انجام بدهند؟

کسی که زیاد می ایستد، تعدادزیادی از عضلاتش درانقباض است. این افراد باید یک چهارپایه زیرپا قراردهند ومرتب این پا و آن پا کنند.دوم این که، موقع ایستادن، فشارزیادی به ستون فقرات وارد می شود و درنتیجه دیسک، آب ازدست می‌دهد. وقتی فرد دراز می‌کشد فشار برداشته می‌شود و درضمن آب جذب دیسک می شود. بهترین کاراستراحت درطول روز است، حتی اگریک ربع باشد.آب بنوشید که این کار، مانع بی‌آب شدن دیسک یا به اصطلاح سیاه شدن دیسک می شود.آب زیاد بنوشید که دیسک‌ها ومفاصل به آن نیازدارند. دیگر این که ورزش های استاتیک یا ورزش‌های ایزومتریک انجام دهید .این ورزش‌ها به فضای خاص نیازندارند.

توصیه شما در روزهای آخرسال به افراد چیست؟

دراین روزهای سال اگرحین کار احساس درد دارید ،باید آن کار را قطع کنید .تا قبل از مراجعه به پزشک ،استراحت به عضو بدهید .روی عضودر24ساعت اولیه کیسه یخ قراردهید.بعد ازپنج دقیقه یخ را کناربگذارید وسه تاچهار بار این کارراتکرارکنید.عضوآسیب دیده رابالاتراز سطح بدن قراردهید که این کار تورم را بهترمی کند. مصرف مسکن آسیب رابیشتر می کند.اگر بااین اقدامات 24ساعت علائم باقی ماند، به پزشک مراجعه کنید.

دکتر علی پناهی

متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی

به اشتراک گذاری
کد خبر : 3217590458591964209
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

اخبار مرتبط

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته