دل درد ، تهوع ، بی اشتهایی ، تب و... از علائمی هستند که تمام انسان ها آن را تجربه می کنند اما چه کسی می داند این علائم گاهی می تواند موجب مرگ شود ؟بله درست خواندید مرگ. علائم ذکر شده علائم ابتلا به التهاب آپاندیس است و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود جان فرد را تهدید می کند. اما بعد از طرح تحول سلامت گفته می شود عمل آپاندیس در کشور افزایش یافته ، در این رابطه برای اطلاعات بیشتر با یک متخصص به گفت و گو نشسته ایم.
کد خبر: ۹۷۰۷۳۷
پاسخ یک متخصص به شایعه افزایش عمل آپاندیس بعد از گرانی ناشی از طرح تحول سلامت

دکتر جواد غروبی جراح عمومی و فوق تخصص جراحی و اورولوژی کودکان در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : آپاندیس یک ارگان در داخل روده کور است که از بقایای جنینی در بدن بوجود می آید . همان طور که می دانیم یک سمت آن بن بست و سمت دیگر آن به روده کور متصل می شود لذا اگر مدخل آن بسته شود به دلیل تجمع ترشح سلول های اپیتلیوم در آپاندیس و میکروبی شدن آن با التهاب آپاندیس رو به رو می شویم .

آپاندیس هیچ عملکرد شناخته شده‌ای در بدن ندارد، اما باید توجه داشت این عضو که محل استقرار شماری از سلول‌های لنفاوی است و پادتن‌هایی را در روده ترشح می‌کند، بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد. در عملکرد آن تداخل ایجاد میکند البته لازم به ذکر است این سلول های دفاعی در قسمت های دیگر روده هم قرار دارند و حذف این ارگان مشکل خاصی را برای فرد ایجاد نمی کند .با پیشرفت علم وجود آپاندیس برای فرد فوایدی را بر دارد یکی از مهم ترین آنها این است که اگر فردی به هر دلیل مشخصی دچار بی اختیاری مدفوع شود متخصصان با لوله آپاندیس مشکل این نوع از بیماران را حل می کنند .

همچنین در مردانی که مجرای اداریشان دچار آسیب دیدگی شده است پزشکان برای ترمیم و درمان این عارضه از لوله آپاندیس استفاده می کنند به عبارتی یک ذخیره درمانی در بدن است و چون این ارگان از جنس خود بدن فرد بوده زمانی که به قسمتی از بدن پیوند زده شود دیگر عوارض پیوند را به دنبال ندارد .

این متخصص در پاسخ به این سوال خبرنگار جام جم آنلاین که چرا بعد طرح تحول سلامت عمل آپاندکتومی در بیمارستان زیاد شده است گفت :اگر چه بعد از نظام تحول سلامت هزینه اکثر عمل های جراحی افزایش یافت اما در بیمارستان های دانشگاهی روابط مالی تعریف نشده و اهداف آموزشی است لذا اگر فردی نیاز به عمل آپاندکتومی داشته باشد او را عمل می کنیم این طور نیست که به دلایل مالی بی دلیل آپاندیس فرد را برداریم چرا که مسئولیت برداشتن بی دلیل آپاندیس بسیار از هزینه ای که بیمار می کند بیشتر است و گمان نمی کنم جراحی به دلیل در آمد کم عمل های آپاندکتومی حاضر شود زیر بار همچین مسئولیت سنگینی برود ، اما در رابطه با این سوال می توانم به جرات بگویم در بیمارستان های دانشگاهی شاهد چنین موضوع از طرف جراحان نیستم.

وی در رابطه با عفونی شدن آپاندیس متذکر شد : آپاندیس در قسمت راست و تحتانی شکم واقع شده است. به التهاب یا عفونت آپاندیس، «آپاندیسیت» گفته می‌شود. مردان بیشتر از زنان به التهاب آپاندیس مبتلا می‌شوند. عفونت آپاندیس در کودکان و افراد سالخورده کمتر است، اما پارگی آن خطرناک‌تر است. در صورت تشخیص دیرهنگام التهاب و عفونت آپاندیس، عوارض آن به تدریج ، بیشترمی‌شود.

به گفته او ، مهم‌ترین علت ابتلا به آپاندیسیت، انسداد دهانه آپاندیس است. چرا که این ارگان یک طرفه است و یک مدخل دارد، اگر به علت وجود مدفوع یا مواد زاید این مجرا بسته شود، رشد میکروب‌ها باعث ایجاد عفونت در آپاندیس می‌شوند. اگر این عفونت برطرف نشود ممکن است کیسه آپاندیس سوراخ شده و عفونت در محوطه شکم پخش شود.پاره شدن آپاندیس خطرناک است و می‌تواند در صورت عدم درمان به موقع، با یک عفونت شدید در شکم منجر به مرگ شود.

بیماران با یک احساس درد در شکم به پزشک مراجعه می کنند. ابتدا درد در سر دل و بالای شکم است، اما به تریج به اطراف ناف و سپس به سمت راست تحتانی شکم می رسد. فرد بی اشتهاست و حالت تهوع بدون اسفراغ دارد، در برخی تب خفیف هم مشاهده شده است و در مواردی هم با خندیدن ، سرفه کردن و لمس کردن درد بیمار تشدید می شود و در صورت ترکیدن آپاندیس ، تب بیمار بالا می رود و در سر تا سر شکم عفونت پخش می شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع می توان به راحتی جان بیمار را بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برداشتن آپاندیس در بیمارستان بسیار رایج است گفت : به‌رغم پیشرفت‌های علم پزشکی، اگر آپاندیس پاره شود احتمال مرگ و میر بر اثر آن بسیار بالاست، بنابراین سرعت عمل در تشخیص این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که جراحان معمولا در مورد بیمارانی که علائم مشکوک به آپاندیسیت دارند، بسیار سریع تصمیم به جراحی می‌گیرند. البته لازم به ذکر است در برخی از موارد افرادی که آپاندیس شان را عمل می کنند ، بعد از چند ماه مشخص می‌شود که آپاندیس‌شان سالم بوده است علت تشخیص نادرست آپاندیسیت نیز شباهت آن با مشکلات دیگری چون عفونت‌های روده و نظیر آن است.

همچنین در علم پزشکی مجاز است که از هر 100 عمل جراحی آپاندیس، در 15 مورد از آنها آپاندیس طبیعی و سالم باشد. این یک قانون علکی محسوب می‌شود، زیرا درمان نشدن و پاره شدن آپاندیسیت می‌تواند منجر به آبسه شکمی و در نهایت مرگ بیمار شود، به همین دلیل با مشکوک شدن به علائم آپاندیسیت باید هرچه سریع‌تر آن را جراحی کرد.

غروبی در پایان اظهار کرد : 20درصد علت نازایی در خانم ها سوراخ شدن آپاندیس است . سن شیوع این عارضه بین 10تا 30 سالگی است . مردان 2 برابر زنان به آپاندیسیت مبتلا می شوند و هیچ راهی برای جلوگیری از این عارضه وجود ندارد .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ث
-
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
شما تحول دیدی در بخش سلامت ، سلام من رو هم برسون

نیازمندی ها