آموزش کاردستی و هنرهای خانگی

هنرنمایی با کلاه‌های حصیری کهنه [+عکس]

جام جم سرا- هر سال که به کنار دریا می‌روی، کلاه حصیری همراه توست تا برایت سایبانی شود اما چند سال که می‌گذرد، احساس می‌کنی کلاه کمی کهنه شده و البته دلت هم نمی‌آید آن را دور بیندازی. می‌توانی با کمی ذوق و سلیقه از آن شیئی تزئینی درست کنی و هنرنمایی خود را به نمایش بگذاری. چگونه؟ الان برایت شرح می‌دهم.
کد خبر: ۸۰۷۷۹۴
هنرنمایی با کلاه‌های حصیری کهنه [+عکس]

گوزن: درست کردن گوزن کار دشواری نیست. با کاموای قهوه‌ای رنگ، گلوله‌ای بالای سر گوزن درست کنید و آن را بچسبانید. با فوم یا مقوا یا حتی پارچه قهوه‌ای رنگ، یک جفت گوش درست کنید و در قسمت مناسب قرار دهید. از شاخه‌های ظریف و خشک درخت، برای گوزن شاخ پیدا و آن را در سرش فرو کنید. برای محکم شدن شاخه در سر، داخل قسمت سر اسفنج بگذارید یا با یک تکه سیم، شاخه‌ها را از داخل سر سفت کنید. یک جفت چشم عروسکی برای آن بچسبانید. می‌توانید برای خوشگل‌تر شدن گوزن، با ماژیک برای او مژه بکشید. با پارچه قرمز و ابر، بینی گوزن را درست کنید و در جای مناسب قرار دهید.گونه‌هایش را با مداد قرمز کمی گلی کنید. در قسمت گردن گوزن، کمی برگ سبز و گل مصنوعی یا خشک وصل کنید تا یادآور گوزن‌های سورتمه پاپانوئل باشد.

گربه: به چهره بامزه و چشمان و دهان متعجبش نگاه کنید. چه کسی باور می‌کند کلاه حصیری را می‌توان به گربه‌ای با چهره کاملا زنده تبدیل کرد؟ابتدا کلاه را با آبرنگ یا گواش به رنگی مناسب درآورید و خطوط راه راه را نیز در قسمت بالای کلاه ـ که نشان‌دهنده پشت گربه است ـ پیاده کنید. با فوم یا مقوای همرنگ، دم و پاها را هم درست کنید و برای رعایت ظرافت کار، دم را راه‌راه کنید و انگشتان پاها را با مداد نشان دهید. با فومی از رنگ متفاوت و در عین حال متناسب، گوش‌ها را درست کنید و بالای سر بچسبانید. یک جفت چشم عروسکی را در جایگاه چشم‌ها قرار دهید و پس از آن، با فوم همرنگ گوش‌ها بینی کوچکی درست کنید و آن را نیز زیر چشم‌ها بچسبانید. سپس با ماژیک سیاه دهان را نقاشی کنید. این گربه را می‌توانید به‌عنوان پشت دری استفاده کنید یا آن را روی دیوار بزنید. اگر از ایده پشت دری خوشتان می‌آید، مانند این عکس کلمه ‌خوش آمدید‌ یا ‌welcome‌ را روی آن بنویسید یا با فوم سیاه درآورید و روی آن بچسبانید. از تماشای گربه بانمک و متعجب‌تان لذت ببرید.

آدم برفی: برای درست کردن آدم برفی به دو کلاه حصیری در اندازه کوچک و بزرگ احتیاج دارید. ابتدا قسمت دور کلاه را به رنگ آبی درآورید تا با رنگ سفید آدم برفی هماهنگ باشد. می‌توانید مانند این تصویر از مقوا طرح چند دانه برف درشت درست کنید و دور تا دور قسمت آبی رنگ بچسبانید تا تداعی‌کننده روزهای برفی باشد. قسمت سر آدم برفی را سفید کنید. کلاه حصیری کوچک را از وسط نصف کنید و روی سر آدم برفی بچسبانید. یک جفت دکمه سیاه درشت برای چشم‌ها بچسبانید. با مقوا، کاغذ یا فوم نارنجی، بینی هویجی را درست کنید و بچسبانید. حالا نوبت دهان خندان آدم برفی است که آن را هم با دکمه‌های سیاه ریزتر شکل می‌دهید. آدم برفی آماده است. می‌توانید با ربان، پاپیون درست کنید و در قسمت گردن یا سر وصل کنید تا آدم برفی زیباتر شود.

خرگوش: کلاه حصیری را به رنگ سفید یا کرم درآورید. با فوم یا مقوا در دورنگ سفید و صورتی گوش‌ها را درست کنید و بالای سر خرگوش بچسبانید. پس از این کار چشم‌های عروسکی را در جایگاهشان قرار دهید. با فوم، مقوا یا کاموای پیچیده شده دور سیم سبیل‌ها را درست کنید و بچسبانید. با فوم صورتی بینی را نیز درآورید و قرار دهید. دهان خندان خرگوش را نیز با فوم یا کاموای سیاه رنگ بچسبانید یا با ماژیک سیاه بکشید. می‌توانید برای تزئین خرگوش، چند گل ریز یا پاپیون کوچک در قسمت بالای سر زیر گوش‌ها قرار دهید تا مثل این عکس به نظر بیاید که خرگوش تل‌ زده است. در پایان با روبانی خوشرنگ پاپیون درست کنید و در قسمت گردن خرگوش بچسبانید.

مترسک: جان می‌دهد برای حیاط یا باغ و مزرعه! برای درست کردن این مترسک به2 کلاه حصیری در سایز بزرگ و کوچک احتیاج دارید. کلاه حصیری کوچک را نصف کنید، دور لبه‌اش روبانی پهن بچسبانید و روی قسمت سر مترسک بر کلاه حصیری بزرگ قرار دهید. یک جفت چشم عروسکی بچسبانید. سپس بینی را از پارچه یا مقوای قرمز ببرید و در جای خود قرار دهید یا با گواش یا آبرنگ قرمز نقاشی کنید. دهان خندان مترسک را نیز به همان طریق با گواش، آبرنگ یا ماژیک بکشید. کمی پوشال به رنگ حصیر در چند نقطه دورتادور مترسک بچسبانید تا تداعی‌کننده یک مترسک واقعی باشد که از پوشال پرشده است. در پایان مانند عکس، تکه‌ای پارچه را به شکل یک دستمال گردن در قسمت گردن مترسک قرار دهید و از او یک جنتلمن واقعی بسازید.

صدف: اگر می‌خواهید خاطرات کنار دریا را برای خود جاودانه کنید، دست به کار شوید و این طرح زیبا را بسازید. ساختن این شیء زیبا کار راحتی است. تعدادی صدف درشت در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف دور تا دور کلاه بچسبانید. سپس با تور یا روبانی به رنگ روشن و هماهنگ با صدف، پاپیونی با دنباله‌های بلند درست و آن را به قسمت پایینی وصل کنید. چشم هر بیننده‌ای که به کلاه بیفتد، به یاد خاطرات زیبا و بی‌مانند کنار دریا خواهد افتاد.

گلدار: این طرح را هم می‌توانید به‌عنوان پشت دری استفاده کنید. روبانی کاغذی دور تا دور کلاه حصیری بچسبانید. به نیمه پایینی آن تعدادی گل مصنوعی که از قبل داشته‌اید یا خودتان درست کرده‌اید‌با نخ یا سیم وصل کنید.‌ برای درست کردن این کلاه خرید نکنید و از گل‌های کهنه و قدیمی بهره بگیرید یا با هنر خودتان تعدادی گل در رنگ مناسب درست کنید. با روبان پهن، قسمت پایینی دنباله‌های پاپیون را درست کنید و آنها را در همان نقطه بچسبانید.

لیلا رعیت / چاردیواری (ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
۰
۰
خوشگل شدن. مترسكه و آدم برفیه جدیدتر بود.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها